5 گرایش نوظهور و جریان‎‌ساز رسانه‌های اجتماعی در سال 2020

پیش از سال 2020، اکثر کسب‎‌وکارها از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی بهره می‎‌گرفتند تا محصولات و خدمات‌شان را نشان دهند و آن‎ها را بفروشند. اما دوران بحران، زمان مناسبی برای خودتبلیغی نیست.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| در ادامه، 5 گرایش مهم رسانه‌های اجتماعی آورده شده است:


1- تطبیق پروسه‌ی زمان‎بندی محتوا


اکثر مدیران رسانه‌های اجتماعی یاد گرفته‌‎اند که محتوای چند هفته یا چند ماه آتی خود را آماده کنند، اما این رویکرد نتیجه‎‌ای جز ارائه‌ی محتوای قدیمی و به‎‌دردنخور یا حذف و تولید مجدد محتوا را نخواهد داشت. هیچ‌کدام از این گزینه‌‎ها ایده‌آل نیستند.


امروزه مدیریت موفق بر رسانه‌های اجتماعی را در برنامه‌‎ریزی زودهنگام نمی‌دانند، بلکه باید یک مدل انعطاف‌پذیرتر را به کار بگیرید و محتوای مربوط به آینده‌‎ی نزدیک را تولید کنید. باید مسیر عملیاتی خود برای روزها، ماه‎‌ها یا فصول پیش رو را تعیین کرده و سعی کنید یک چارچوب کلی با فضاهای خالی زیاد را ترسیم نمایید که انعطاف‌پذیری کافی برای اعمال تغییرات را داشته باشد.


2- اولویت قائل شدن برای شِنُفت رسانه‌های اجتماعی


کلید استارت محتوای باکیفیت، شنفت هدفمند در رسانه‌های اجتماعی است. تا کنون، برندها شنفت رسانه‌های اجتماعی را نادیده گرفته‎ و مستقیماً به سراغ خلق محتوا رفته‌‎اند. اما باید این شرایط را تغییر دهند. فرض کنید که تولید محتوای برندها، بدون شنفت رسانه‌های اجتماعی باشد. در این صورت کاربران حس می‌‎کنند که حرف‌های‌شان شنیده نمی‎‌شود و همهمه‎‌هایی شکل خواهند گرفت. در عوض، مدیران رسانه‌های اجتماعی باید وقت بگذارند و نظر مشتریان نسبت به این تغییرات بزرگ را بشنوند. هرقدر بیشتر گوش کنید، سرنخ‌های بیشتری را دریافت خواهید کرد و تصمیمات بهتری برای خلق محتوا در رسانه‌های اجتماعی می‌گیرید.


3- موضع‌گیری


اغلب متخصصان رسانه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی، رویکردهای ریسک‌گریز را انتخاب می‌‎کنند. بسیاری از کمپانی‎‌ها هنوز هم نگران واکنش منفی مردم هستند و نمی‌خواهند چیزی بگویند که همهمه به پا شود.


اما مشتریان امروز انتظار دارند که برندها صرفاً به فکر سود و زیان خودشان نباشند. نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید، اما موضع‌‎گیری اصولی درباره‌‎ی مسائل روز، می‌تواند موجب شکل‌گیری یک پایگاه مشتریان وفادار و مشتاق شود. صرفاً مطمئن شوید که کمپانی شما آمادگی پشتیبانی از اظهارات شما را داشته باشد.


4- نادیده گرفتن خودتبلیغی


پیش از سال 2020، اکثر کسب‎‌وکارها از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی بهره می‎‌گرفتند تا محصولات و خدمات‌شان را نشان دهند و آن‎ها را بفروشند. اما دوران بحران، زمان مناسبی برای خودتبلیغی نیست. امروزه برندها و اینفلوئنسرها از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌‎گیرند تا دیدگاه‎‌های‌شان را ترویج دهند، به دیگران کمک کنند، نقش خود در فرایند درمان را ایفا نمایند و روابط موردنیاز برای آینده را بسازند. هم‌اکنون هرقدر حسن نیت بیشتری را نشان دهید و بیشتر کمک کنید، ثمره‎‌ی بیشتری را برداشت خواهید کرد.


5- تمرکز بر المان‌های انسانی


هم‌اکنون مردم به دنبال خلوص، ارتباط و اجتماع هستند. برندها به‌جای تمرکز بر محصولات و خدمات، در حال تغییر استراتژی‌ها و تمرکز بر کارکنان و مشتریان هستند. مثلاً کمپانی‌ها نحوه‌‎ی دورکاری کارکنان و روتین‌‎های کاری جدیدشان را نشان می‎‌دهند

 

یا داستان‎‏‌های دلگرم‎‌کننده‎‌ی مشتریان درباره‌ی اشاعه‎‌ی احساسات مثبت‌شان را به اشتراک می‌گذارند. انسان‌‎ها بیش از اینکه به کسب‌وکارها اهمیت بدهند، برای همنوعان‌شان اهمیت قائل‌اند و اعتماد بیشتری به آن‏ها دارند، بنابراین کسب‌‎وکارها یاد گرفته‌‎اند که استراتژی‎‌های بازاریابی خود را پیرامون داستان‌‎های انسانی بسازند نه اینکه صرفاً به دنبال تبلیغ و شرح محصولات‌شان باشند.
 

نوشته‎ دوون گاردنر

 23 ژوئن 2020

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)