شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| در ادامه، 5 گرایش مهم رسانههای اجتماعی آورده شده است:
1- تطبیق پروسهی زمانبندی محتوا
اکثر مدیران رسانههای اجتماعی یاد گرفتهاند که محتوای چند هفته یا چند ماه آتی خود را آماده کنند، اما این رویکرد نتیجهای جز ارائهی محتوای قدیمی و بهدردنخور یا حذف و تولید مجدد محتوا را نخواهد داشت. هیچکدام از این گزینهها ایدهآل نیستند.
امروزه مدیریت موفق بر رسانههای اجتماعی را در برنامهریزی زودهنگام نمیدانند، بلکه باید یک مدل انعطافپذیرتر را به کار بگیرید و محتوای مربوط به آیندهی نزدیک را تولید کنید. باید مسیر عملیاتی خود برای روزها، ماهها یا فصول پیش رو را تعیین کرده و سعی کنید یک چارچوب کلی با فضاهای خالی زیاد را ترسیم نمایید که انعطافپذیری کافی برای اعمال تغییرات را داشته باشد.
2- اولویت قائل شدن برای شِنُفت رسانههای اجتماعی
کلید استارت محتوای باکیفیت، شنفت هدفمند در رسانههای اجتماعی است. تا کنون، برندها شنفت رسانههای اجتماعی را نادیده گرفته و مستقیماً به سراغ خلق محتوا رفتهاند. اما باید این شرایط را تغییر دهند. فرض کنید که تولید محتوای برندها، بدون شنفت رسانههای اجتماعی باشد. در این صورت کاربران حس میکنند که حرفهایشان شنیده نمیشود و همهمههایی شکل خواهند گرفت. در عوض، مدیران رسانههای اجتماعی باید وقت بگذارند و نظر مشتریان نسبت به این تغییرات بزرگ را بشنوند. هرقدر بیشتر گوش کنید، سرنخهای بیشتری را دریافت خواهید کرد و تصمیمات بهتری برای خلق محتوا در رسانههای اجتماعی میگیرید.
3- موضعگیری
اغلب متخصصان رسانههای اجتماعی و روابطعمومی، رویکردهای ریسکگریز را انتخاب میکنند. بسیاری از کمپانیها هنوز هم نگران واکنش منفی مردم هستند و نمیخواهند چیزی بگویند که همهمه به پا شود.
اما مشتریان امروز انتظار دارند که برندها صرفاً به فکر سود و زیان خودشان نباشند. نمیتوانید همه را راضی نگه دارید، اما موضعگیری اصولی دربارهی مسائل روز، میتواند موجب شکلگیری یک پایگاه مشتریان وفادار و مشتاق شود. صرفاً مطمئن شوید که کمپانی شما آمادگی پشتیبانی از اظهارات شما را داشته باشد.
4- نادیده گرفتن خودتبلیغی
پیش از سال 2020، اکثر کسبوکارها از کانالهای رسانههای اجتماعی بهره میگرفتند تا محصولات و خدماتشان را نشان دهند و آنها را بفروشند. اما دوران بحران، زمان مناسبی برای خودتبلیغی نیست. امروزه برندها و اینفلوئنسرها از رسانههای اجتماعی بهره میگیرند تا دیدگاههایشان را ترویج دهند، به دیگران کمک کنند، نقش خود در فرایند درمان را ایفا نمایند و روابط موردنیاز برای آینده را بسازند. هماکنون هرقدر حسن نیت بیشتری را نشان دهید و بیشتر کمک کنید، ثمرهی بیشتری را برداشت خواهید کرد.
5- تمرکز بر المانهای انسانی
هماکنون مردم به دنبال خلوص، ارتباط و اجتماع هستند. برندها بهجای تمرکز بر محصولات و خدمات، در حال تغییر استراتژیها و تمرکز بر کارکنان و مشتریان هستند. مثلاً کمپانیها نحوهی دورکاری کارکنان و روتینهای کاری جدیدشان را نشان میدهند
یا داستانهای دلگرمکنندهی مشتریان دربارهی اشاعهی احساسات مثبتشان را به اشتراک میگذارند. انسانها بیش از اینکه به کسبوکارها اهمیت بدهند، برای همنوعانشان اهمیت قائلاند و اعتماد بیشتری به آنها دارند، بنابراین کسبوکارها یاد گرفتهاند که استراتژیهای بازاریابی خود را پیرامون داستانهای انسانی بسازند نه اینکه صرفاً به دنبال تبلیغ و شرح محصولاتشان باشند.
نوشته دوون گاردنر
23 ژوئن 2020
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید