10 واژه پرکاربرد ایرانی ها در گوگل

گزارش اختصاصی شارا از پوچ گرایی در فضای اینترنت/ در تولید محتوا به کجا می رویم؟ – این مساله به اندازه ای بغرنج است که حتی در 10 گزینه ای که بیشترین جستجو را در موتور جستجوی گوگل به خود اختصاص داده اند، هیچ اثری از واژه ای علمی، فرهنگی و هنری نیست.
لطفا به این واژه ها دقت کنید:

دانلود، عکس، آهنگ، Download، فیلم، بازی، Yahoo، دانلود آهنگ، دانشگاه آزاد، اس ام اس

 گزارش اختصاصی شارا از پوچ گرایی در فضای اینترنت/ در تولید محتوا به کجا می رویم؟
10 واژه پرکاربرد ایرانی ها در گوگل

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) افت ذائقه فرهنگی ایرانیان در سال های اخیر به دلیل هجوم ماهواره ها و سریال های تلویزیونی که فقط از باب خنده و سرگرمی ساخته شده اند، اتفاق افتاده است.


به گزارش سرویس ترجمه شارا، این مساله سبب شده که فضای اینترنت که می تواند در نقش دانشگاهی برای علم آموزی به کار رود، تبدیل به فضایی برای دریافت مطالب مبتذل و بی ارزش شده است.


حتی فیلترینگ هم که برای جلوگیری از استفاده از این مواد به کار گرفته شده است و نمی تواند محتوایی خالص را در اختیار مخاطبان قرار دهد. و اتفاقا در برخی از موارد به اشتباه سایت هایی را فیلتر می کند که مطالب علمی در آن قرار گرفته است.


این مساله به اندازه ای بغرنج است که حتی در 10 گزینه ای که بیشترین جستجو را در موتور جستجوی گوگل به خود اختصاص داده اند، هیچ اثری از واژه ای علمی، فرهنگی و هنری نیست.
لطفا به این واژه ها دقت کنید:


دانلود، عکس، آهنگ، Download، فیلم، بازی، Yahoo، دانلود آهنگ، دانشگاه آزاد، اس ام اس


به ترتیب بیشترین میزان جستجو را در گوگل به خود اختصاص داده اند و روند رو به رشد این واژه ها نیز نشان می دهد که واژه هایی جدیدی در حال جایگزینی با این واژه ها هستند.
لطفا به این واژه ها دقت کنید:


دانلود آهنگ، آهنگ، دانلود، بازی، فیلم، چت، فال، عکس.


صفحه فیلترینگ یا پیوندها که در صورت تایپ آدرس سایت فیلتر شده مشاهده می شود، امروز رتبه دوازدهمی را در بین تمام سایت های ایرانی به خود اختصاص داده است و این یعنی فاجعه ای در فرهنگ استفاده از منابع اینترنتی!


بماند که هیچ سایت علمی در میان صد سایت برتر کشور مشاهده نمی شود. صد سایت برتر کشور شامل:
1. جستجوگرها است که محتوای جستجوی شان در بالا مورد اشاره قرار گرفت.
2. شبکه های اجتماعی که می توانید برای مشاهده محتوا به فیسنما مراجعه کنید.
3. وبلاگ ها با محتواهای نامعلوم
4. سایت ها زرد ورزشی وخبری که خود چالش های جدی دیگری را در پیش رو دارند.
5. سایت های خدماتی مثل دانشگاه آزاد، سازمان سنجش و بانک ها که قاعدتا محتوای زیادی را منتقل نمی کنند.


فیلترینگ در بهترین حالت جلوی برخی از سایت هایی که عکس های مبتذل را منتشر می کنند و برخی شبکه های اجتماعی را سد می کند، اما چه کسی جلوی افکار و فرهنگی که در استفاده نامناسب از اینترنت وجود دارد را می گیرد؟


اگر به طور اتفاقی به یکی از سایت های خبری معتبر مراجعه کنید، در فهرست پربیننده ترین ها به مواردی بر خواهید خورد که نشان دهنده عمق فاجعه است. یعنی مردم بیشتر دنبال مطالب زرد می گردند.


فساد جنسی، بدنامی، حرف های کوچه بازاری، عکس های بی حجاب بازیگران سینما، ادعاهای پوچ و بی اساس، مدهای غربی و … با روح جمهوری اسلامی در تضاد است. چراکه این مردم برای پاسداری از فرهنگ و ارزش های فرهنگی انقلاب کردند، اما امروز تهاجم فرهنگی به بدترین شکل آن در فضاهای فرهنگی مثل اینترنت، نشریات، دانشگاه ها و… دخول کرده و شرایط اجتماعی را دگرگون ساخته است.


این درحالی است که مطبوعات کشور که طلایه دارد ترویج فرهنگ اسلامی در ایران هستند، به دلیل عدم استقبال مخاطبان از مطالب علمی و دانشی، قدم در وادی زرد شدن گذاشته اند.


چراکه آنها نیز برای اخذ تبلیغات نیازمند بازدید کننده هستند و بازدید کننده مطلب علمی را نمی خواهد و جویای مطلب زرد است.


در این میان نظرات متفاوتی هر روزه از زبان مسئولان در نشریات مختلف منتشر می شود. برخی معتقدند که باید مردم را در انتخاب آزاد بگذاریم و محتوای قدرتمندی تولید کنیم که به اندازه کافی جذاب باشد و مخاطبان ما را به سوی خودش جلب کند. برخی نیز نظر به پاک کردن صورت مساله دارند و فیلترینگ شدیدتر را پیشنهاد می دهند.


به هر تقدیر، هر تصمیمی در این عرصه سرنوشت ساز خواهد بود و بایستی سعی کرد تا با تاسی به خرد جمعی و تجربیات سایر کشور ها این مساله را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و نتایجی را اخذ کرد.


برای مثال بالاترین آمار جستجو در کشور ایالات متحده امریکا عبارت است از:
فیسبوک، یوتیوب، موسیقی، گوگل، یاهو، بازی، آب و هوا، اخبار،کاریابی


این آمار برای کشور افغانستان واژه های ذیل را نشان می دهد:
افغانستان، عکس، یاهو، یوتیوب، دختران، کابل و سکس.


در کشور مالزی هم واژگان زیر بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده اند:
فیسبوک، مالزی، یوتیوب، دانلود، گوگل، یاهو، ورود به فیسبوک و بازی.


نتیجه گیری را به شما وا می گذاریم!

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)