شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- اینکه کسی با ایده ای شروع به تولید «ویدئوی معرفی محصولش» با صرف حداقل هزینه کند و 8 هفته بعد بیش از 17 میلیون بازدید در یوتیوب دریافت کند، هزاران لینک با ارزش دریافت کرده؛ 900هزار نفر حامی ثبت نام کنند و در بسیاری از رسانه های پیشرو دنیا، پوشش دریافت کند و مکمل همه آنها، یکی از شرکت های تلفن همراه، او را کشف کرده و برای یک همکاری دعوت کند، بیشتر شبیه یک رویا به نظر می رسد.
این داستان دیو هاکنز و ایده فونبلاکز اوست – محصولی که هنوز فراموش نشده است. این داستانی است که بیشتر باید برای آموزش متخصصان سئو درباره روابط عمومی آنلاین مطرح شود.
عناصر کلیدی موفقیت فونبلاکز ویدئویی بود که به طور ویروسی همه گیر شد. این جایی بود که فونبلاکر واقعا گل کاشت: داستانسرایی در ویدئوی معرفی فوق العاده او بود:
(در اینجا باید ویدئو را قرار دهید.)
ویدئو درباره مردم و ایده هایشان صحبت می کند- زیاد وارد جزئیات مسائل فنی محصول نمی شود-که شاید به طور شگفت آور هنوز وجود نداشتند.
هاکنز ننشست و همه چیزی که اتفاق می افتد را برنامه ریزی کند، اما این تجربه درس های زیادی در روابط عمومی آنلاین به همراه داشت که در ذیل 10 تا از آن ها را مطرح می کنیم.
شما می توانید به سرعت لینک دریافت کنید.
فونبلاکز که فقط در سپتامبر 2013 ارائه شده بود، توانست تعداد زیادی از لینک های ورودی با کیفیت را جلب کند. در اینجا گزارشی از MajesticSEO.com را با همدیگر می خوانیم:
عکس دوم- فونبلاکز-فوق العاده بهینه سازی شده
این بدین معناست که توانسته بیش از 2000 دامنه را در همان مرحله اول متقاعد کند که به آن لینک بدهند- و بسیاری از آن سایت ها، از سایت های با سابقه و مقتدر در فضای وب بودند.
فونبلاکز این سایت ها را تک به تک برای دریافت لینک متقاعد نکرد، بلکه با تولید داستانی که در فضای اینترنت پخش شد- آنها خود جویای ارائه لینک شدند.
خلاصه درس: سرمایه گذاری تلاش های خود را در داستانسرایی انجام دهید، زیرا این کار می تواند برای شما لینک های فوق العاده ای را به همراه داشته باشید که با هیچ راه دیگری نمی توان آنها را به دست آورد.
شما می توانید پوشش خبری گسترده ای را برای یک شرکت کوچک دریافت کنید.
فونبلاکز پوشش رسانی ای را از برخی از بزرگترین و محبوب ترین رسانه های پخش در جهان دریافت کرد- در حالی که این شرکت هنوز توسط دو نفر اداره می شود. این مساله ثابت می کند که حتی کوچکترین کسب و کارها می تواند رسانه های با کیفیت دنیا را به سوی خودش جذب کند- تا زمانی که داستان شما دارای ارزش خبری باشد.
در اینجا شما تصویر ویدئوی پوششی CNN را با عنوان «فونبلاکز: گوشی هوشمندی برای بقیه عمرتان» مشاهده می کنید.
همچنین مقالاتی در سایت بی بی سی، با عنوان: «فونبلاکز: گوشی که می توانید آن را مانند لگو بسیازید»، و ادوییک خبر: «آیفون خوب است، اما این که هرچی بخواهید دارد، آیا می تواند رقیب بهترین گوشی جهان باشد؟»- و مثال های زیادی نیز در این مورد وجود دارد.
خلاصه درس: رسانه های بزرگ پخش به شنیدن اخبار با ارزش خبری علاقه مند هستند، حتی از شرکت های کوچک.
یک ایده کافی نیست، بر شماست که داستانی خوب تعریف کنید.
بنابراین چه چیزی واقعا این موفقیت را خلق کرد؟
بله، این ایده عالی بود اما این ایده به تنهایی کافی نیست. آن ایده بایستی نظر مردم را به خودش جلب می کرد، بازتاب می یافت و آنها را وادار به عمل می کرد.
ویدئوهایی مانند این به آسانی با یک نرم افزار ارزان قیمت و توسط اسپارکول ساخته شود- ابزار داستانسرایی برای این کار عالی و استفاده از آن بسیار ساده است.
خلاصه درس: نرم افزار ساخت ویدئو با کمترین هزینه می تواند نتایج خیره کننده ای را برای شما به ارمغان آورد- مهارت های ویدئویی خودتان را افزایش دهید.
ایجاد یک رویداد می تواند به شما چنین فرصت هایی را بدهد.
فونبلاکز یک رویداد را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد- یک روز، 29 اکتبر، وقتی آنها می خواستند تاثیری بزرگ در استفاده از یک سرویس به نام غرش رعد بگذارند:
غرش رعد راهی برای تمرکز پشتیبانی در یک روز فراهم کرد. شما مردم را برای ثبت نام در پشتیبانی تشویق می کنید و سپس اگر تعداد افراد به اندازه کافی بود، غرش رعد به یادداشت های فیسبوک یا یک توییت از همه حامیان، موجی از توجه را ایجاد می کند.
در زمان نگارش، فونبلاکز بیش از 900 هزار حامی با مجموعه دسترسی به 385 میلیون نفر را در شبکه های اجتماعی پوشش دادند.
و یک روز بعد از غرش رعد، اخبار گوگل بیش از 19 هزار نتیجه را در صفحه نتایج جستجوی خود برای فونبلاکز نشان داد:
تمرکز بر یک رویداد از پیش تعیین شده ایجاد امواج متعدد روابط عمومی آنلاین ایجاد کرده و فرصت ساخت لینک را برایتان به همراه خواهد داشت.
موج اول راه اندازی این ایده تا ساخت ایده: موج دوم در طول این رویداد است و موج نهایی پس از رویداد است- اینکه به مردم بگویید که چه اتفاقی افتاد و بعد چه می خواهید انجام دهید.
این تکنیک های روابط عمومی سنتی به راحتی می توانند برای ساخت لینک مورد استفاده قرار گیرند.
خلاصه درس: وقتی رویدادی را می سازید، امواجی برای ساخت لینک ایجاد می شوند- قبل از رویداد، در حین رویداد و پس از آن.
جامعه شما دارایی مشهودی را بریتان می سازند.
فونبلاکز بر ساخت لینک تمرکز نکرده بود. آنها متمرکز بر جذب تعداد هوادار برای ایده خودشان شده بودند. این جامعه است که تنها در 8 هفته آن را ایجاد کردند و کمک کرد که پوشش رسانه ای جلب کنند و هزاران لینک دریافت کنند.
خلاصه درس: تنها بر ساخت لینک متمرکز نشوید. بلکه بر ساخت جامعه آنلاین تمرکز کنید.
شما می توانید لینک هایی را از بخش های چندگانه بازار دریافت کنید.
داستان های قدرتمند لینک هایی را از همه بخش ها جذب می کنند- برخی بخش ها ممکن است در درجه اول آشکار نشوند.
با راه اندازی یک کمپین همانند این، بخش های بازاری که علاقه مند به محصول شما هستند، این علاقه مندی را فاش خواهند کرد. تجزیه تحلیل بازاری که می تواند به شما لینک بدهد می تواند به شما ایده هایی جهت نفوذ بدهد که ممکن است در ابتدا به رسمت نشناسیدشان.
در اینجا منتخبی از بخش های بازار که به فونبلاکز لینک دادند را آورده ایم:
کسب و کار Forbes.com
طراحی Campsite-studio.com
زندگی سبز Treehugger.com
ویدئوهای ویروسی ViralVideos.com
تعلیم و تربیت TheTeacherList.ca
مادران MomBloggerBuzz.com
دانشگاه ها مانند موسسه فیوچر
علوم PopSci.com
گجت ها DudeIWantThat.com
ومردمی که کیت نامیده می شوند Kate-Book.com
خلاصه درس: تنها جویای فرصت های آشکار نباشید- بخش های متعدد را که با سایت شما مرتبط هستند شناسایی کنید.
نقد هایی را دریافت خواهید کرد- نگران آن نباشید
این یک تکنولوژی مخرب است و بنابراین مطمئنا انتقادها و بحث هایی معطوف به شما خواهد شد وهمانند این مقاله در نشریه علوم که در مورد فونبلاکز گفته است: « اما این دلیل خوبی است که فکر می کنم کل این ایده زودتر از یک لوگو از هم می پاشد.»
اما این انتقاد بحث ها و گفتگو هایی را بر می انگیزد و حتی منجر به گسترش بحث در مورد کار شما می شود.
خلاصه درس: نقد یک نشانه خوب است که می تواند منجر به بحث و به اشتراک گذاری بیشتر در آینده شود.
شما می توانید در جزئیات کمی لرزان باشید.
ارائه جزئیات تا نهایت کار در روابط عمومی بسیار مهم است- بدتر از این نمی شود که شما پاسخ های غیر قطعی را ارائه دهید. اما شمادر مورد ایده های نوآورانه ای که هنوز ساخته نشده اند و برخی چیزها مسلم نیستند می توانید از ارائه جزئیات احتراز کنید.
این کار برای دیو هاکنز با مصاحبه ای فوق العاده که با بی بی سی انجام داد، متوقف نشد- حتی اگر او کاملا در مورد برخی از پاسخ هایش مطمئن نبود. شاید این مثال خوبی از «چالاکی» روابط عمومی باشد.
خلاصه درس: داستان شما نباید کامل باشد- خبرنگاران معمولا می خواهند که شما خوب به نظر برسید و این می تواند به شما چیزهایی را ببخشد.
برای مشارکت باز باشید.
نه لینک ها و نه رتبه بندی هدف نهایی می باشند. آنها مهم هستند، اما نه تا آن اندازه مهم که در فرصت همکاری همانند آنچه در مقاله ای که نوشته: «موتورولا از پروژه مشترک گوشی هوشمند DIY با فونبلاکز پرده برداری کرد.»
خلاصه درس: تنها جویای لینک نباشید، بلکه ظرفیت های مشارکت بالقوه را در کمپین خود باز بگذارید و به دنبال این فرصت ها باشید.
بسته مطبوعاتی شما خارق العاده نخواهد بود.
آنچه فونبلاکز را ایجاد کرد دو نفر انسان استثنایی بودند اما البته کامل نبود. بسته مطبوعاتی که برای رسانه ها تهیه شد در بهترین حالت ابتدایی بود.
خلاصه درس: بسته های مطبوعاتی مفید هستند اگر شما وقت کافی برای تهیه آن دارید، اما یک بسته مطبوعاتی ضعیف احتمالا داستان عالی را سبب می شود.
خلاصه:
هشت هفته زمان زیادی نیست. در فقط هشت هفته، فونبلاکز بیش از 900 هزار لینک حمایتی دریافت کرد و آن از جامعه آنلاین بود که زمینه جلب توجه موتورولا را سبب شد.
همانطور که در درس چهارم آموخته شد، یک رویداد سه موج از فرصت را می سازد- قبل رویداد، طی رویداد و پس از آن. فونبلاکز در حال حاضر از دو موج فرصت بهره برداری کرده است. جالب خواهد بود که ببینیم آیا در درس های آینده خواهیم توانست بگوییم که چگونه از موج سوم استفاده کرده ایم؟
منبع مرجع:
|
نظر بدهید