شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| شما برای اینکه به یک مدیر دلسوز تبدیل شوید باید ۱۰ ویژگی زیر را در خود تقویت کنید:
۱- گوش کردن: شما هنگامی خواهید توانست به افرادتان بهتر خدمت کنید که بهخوبی به آنها گوش فرا دهید و بفهمید آنها چه میگویند. این گوش کردن باید از نوع «گوش کردن فعال» و همراه با بازخوردهای مهربانانهای باشد تا به افراد ثابت شود آنچه میگویند محترم است و بر تصمیمگیریهای مدیرشان تاثیرگذار خواهد بود.
۲-همدردی کردن: مدیران دلسوز بهخوبی میتوانند به هر موقعیتی از دریچه دید افرادشان نگاه کنند و ببینند که آنها به قضایا چگونه نگاه میکنند و چه برداشتی از وضعیت کنونی دارند. آنها در بهترین زمان و به بهترین شیوه ممکن با کارکنانشان ابراز همدردی میکنند و در گرفتاریها و مشکلات همراهشان هستند و از فرافکنی و انداختن تقصیر به گردن دیگران خودداری میکنند.
۳-حل کردن مشکلات: یک مدیر دلسوز و آگاه بهخوبی از نیازهای عاطفی افرادش آگاه هست و با ایجاد یک محیط کاری سالم و شاد به برآورده شدن نیازهای روحی و احساسی کارکنانش کمک میکند. او بیشتر از آنکه یک مدیر و مافوق باشد، یک حلکننده مشکلات و برآوردهکننده نیازهاست و کسی است که میتوان برای برداشتن موانع موجود روی او حساب کرد.
۴- خودآگاهی: خودآگاهی یعنی تشخیص اینکه اعمال و رفتار یک مدیر چه تاثیری بر اطرافیانش دارد و بازخورد رفتارها و برخوردهای او با زیردستانش چیست و با دستیابی به همین درک و شناخت است که میتوان به مدیری دلسوز خوب تبدیل شد.
۵-متقاعدسازی: مدیران دلسوز بهشدت از متقاعدسازی افرادشان برای تشویق و تحریک آنها استفاده میکنند و تمایلی به استفاده از قوه قهریه و دستور دادن برای پیشبرد کارها از خود نشان نمیدهند. برای آنها متقاعدسازی زیردستان و ارائه توضیحات و استدلالهای کافی برای توجیه تصمیمهای اتخاذشده دارای اهمیت بسیار زیادی است.
۶-مفهومسازی: یک مدیر دلسوز و توانمند میکوشد تا به فرا سوی اهداف کوتاهمدت تیم تحت رهبریاش نگاه کند و مایل است تصویری بزرگتر از آنچه در حال روی دادن است ترسیم کند و اهداف بلندمدتتری را مدنظر دارد و میکوشد از دل فرآیندها و فعالیتهای روزمره یک مفهوم و تصویر بزرگتر و جامعتر بیافریند که در ذهنها ماندگار شود.
۷- قدرت پیشبینی: مدیران دلسوز بهخوبی میتوانند آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیشبینی کنند و این کار را از طریق یادگیری از تجربیات گذشته، درک درست آنچه در حال روی دادن است و فهم دقیق پیامدهای اقداماتشان انجام میدهند. باید دانست که عامل اصلی قویتر بودن مدیران دلسوز درزمینه پیشبینی آینده این است که آنها بهخوبی میتوانند از دید دیگران و زاویههای دید متنوعی به قضایا بنگرند و دیدی جامعتری نسبت به آنچه درگذشته رویداده است به دست آورند و هر کس که گذشته را بهتر بشناسد بهطور حتم خواهد توانست آینده را بهتر و دقیقتر پیشبینی کند.
۸- نظارت کردن: یک مدیر دلسوز همیشه مسوولیت اعمال و عملکرد تیمش را بر عهده میگیرد و از پذیرش مسوولیت عملکرد زیردستانش باکی ندارد حتی اگر زیردستانش مرتکب اشتباهات فردی شده باشند یا به خاطر سهلانگاری و اتخاذ تصمیمهای نادرست بهکل تیم ضرر زده باشند. درواقع مدیران دلسوز بهخوبی به این واقعیت واقف هستند که مسوولیت تمام آنچه در یک تیم کاری اتفاق میافتد، چه خوب و چه بد، بر عهده مدیر آن تیم است و بس.
۹- تعهد داشتن نسبت به رشد افراد: مدیران دلسوز افرادشان را تشویق میکنند تا مهارتهایشان را توسعه دهند و در این مسیر از آنها به شکلهای مختلف حمایت میکنند تا به اهداف شغلیشان دست یابند و این موضوع را نهفقط در حد حرف و شعار بلکه در عرصه عمل نشان میدهند.
۱۰- جامعهسازی: مدیران دلسوز بهخوبی میدانند که چگونه میتوان در درون یک سازمان «احساس ما بودن» ایجاد کنند و به همین دلیل افرادشان را تشویق میکنند تا با سایر کارکنان در سراسر سازمان ارتباط و تعامل داشته باشند و از منیت بگذرند و ما شوند. درنتیجه مدیران دلسوز قادرند در درون سازمانهایی که در آنجا مشغول فعالیت هستند، تیمسازی و جامعهسازی کرده و احساس ما بودن را به معنای واقعی کلمه در تمام سازمان رواج دهند.
مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
منبع: Strategic Management
donya-e-eqtesad
|
نظر بدهید