شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || عید نوروز، باستانیترین جشن ایرانیان، سرشار از آداب و رسومی است که هر کدام میتوانند درسهایی برای روابطعمومی در دنیای امروز داشته باشند. در ادامه به ده نمونه از این درسها اشاره میکنم:
۱. نو شدن و خلاقیت:
همانطور که در عید نوروز خانهها را تمیز و نو میکنیم، روابطعمومی نیز باید در بهروزرسانی و خلاقیت در محتوای خود کوشا باشد. استفاده از روشهای جدید برای ارتباط با مخاطبان، ایدههای نو برای کمپینها و بهکارگیری ابزارهای دیجیتال، از جمله راهکارهای نو شدن در دنیای روابطعمومی است.
۲. صلهرحم و تعامل:
دیدوبازدید در عید نوروز فرصتی برای تجدید دیدار با اقوام و دوستان است. روابطعمومی نیز باید برای ایجاد و حفظ تعامل با مخاطبان خود تلاش کند. پاسخگویی به نظرات و پیامها، برگزاری رویدادهای حضوری و مجازی، و رصد و تحلیل بازخوردها، از جمله راههای تقویت تعامل با مخاطبان است.
۳. دیدهبانی و فرصتشناسی:
در ایام نوروز، بسیاری از افراد به دنبال فرصتهای جدید برای سفر، تفریح و تجارت هستند. روابطعمومی نیز باید با رصد و تحلیل محیط، فرصتهای جدید برای برند خود شناسایی کند. در ایام نوروز بسیاری از افراد به دنبال فرصتهای جدید برای سفر، تفریح و تجارت هستند. این موضوع میتواند فرصتی برای روابطعمومیها باشد تا با رصد و تحلیل محیط، فرصتهای جدید برای برند خود شناسایی کنند.
۴. احترام و قدردانی:
عید نوروز فرصتی برای بزرگداشت بزرگان و قدردانی از یکدیگر است. روابطعمومی نیز باید برای حفظ احترام و قدردانی از مخاطبان خود تلاش کند. ارائه خدمات باکیفیت، پاسخگویی به نیازها و خواستهها، و قدردانی از وفاداری مخاطبان، از جمله راهکارهای حفظ احترام و قدردانی است.
۵. شادمانی و امید: ایجاد فضایی مثبت
عید نوروز، جشن شادمانی و امید به آینده است. روابطعمومی نیز باید در انتقال پیامهای شاد و امیدبخش به مخاطبان خود کوشا باشد. استفاده از لحنی مثبت و امیدوارکننده در محتوای تولیدی، برگزاری کمپینهای شاد و خلاق، و حمایت از اهداف و رویدادهای اجتماعی، از جمله راهکارهای انتقال شادمانی و امید به مخاطبان است.
۶. خانهتکانی و نو شدن:
خانهتکانی پیش از عید، نمادی از نظم و نو شدن است. این سنت به ما میآموزد که برای ارائه تصویری مثبت و بهروز از خود به مخاطبان، باید به طور مداوم در حال بهروزرسانی و نوآوری باشیم.
۷. عیدی دادن و عیدی گرفتن:
عیدی دادن و عیدی گرفتن، نمادی از سخاوت و بخشندگی است. این سنت به ما یادآوری میکند که برای ایجاد روابط پایدار با مخاطبان، باید سخاوتمند باشیم و به آنها ارزش قائل شویم.
۸. سفره هفتسین:
سفره هفتسین، نمادی از برکت و فراوانی است. این سنت به ما میآموزد که تنوع و خلاقیت در محتوای ارائه شده به مخاطبان، میتواند به جذب بیشتر آنها کمک کند.
۹. دیدوبازدید مجازی:
در دنیای امروز، دیدوبازدید مجازی به بخش جداییناپذیر از عید نوروز تبدیل شده است. این سنت به ما یادآوری میکند که استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، میتواند به گسترش روابط و تعامل با مخاطبان کمک کند.
۱۰. همبستگی و اتحاد: ایجاد حس تعلق
عید نوروز فرصتی برای گردهم آمدن اعضای خانواده و دوستان و تقویت حس همبستگی و اتحاد است. در روابطعمومی نیز ایجاد حس تعلق در مخاطبان و تشویق آنها به مشارکت در فعالیتهای مختلف، نقشی کلیدی در جلباعتماد و وفاداری آنها ایفا میکند.
عید نوروز فرصتی مغتنم برای یادگیری و الهامگیری از سنتهای دیرینه ایرانی است. با بهکارگیری درسهای این عید باستانی در روابطعمومی، میتوان به ارتقای تعاملات، خلاقیت و شادمانی در مسیر برندینگ و ارتباط با مخاطبان دستیافت.
علاوه بر این ده درس، میتوان از دیگر آدابورسوم عید نوروز نیز درسهای بسیاری در زمینه روابطعمومی آموخت. بهعنوانمثال، آئین قاشقزنی، نمادی از تعامل و همیاری است و آئین سیزدهبدر، نمادی از طبیعتدوستی و احترام به محیطزیست است.
انتهای پیام/
<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>
|
نظر بدهید