یکصد و چهارمین شماره فصلنامه رسانه منتشر شد

یکصد و چهارمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه (ویژه پاییز 95) توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، این شماره از فصلنامه رسانه دارای 7 مقاله موضوعی و یک گزارش نشست از روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات است. 

   در این شماره از فصلنامه به موضوعاتی همچون جایگاه طنز در مطبوعات، مسئولیت کیفری نویسنده و مدیرمسئول در جرایم مطبوعاتی، پیشگیری از جرم در بستر رسانه، رابطه بین‌ سوادرسانه‌ای و میزان رضایتمندی از اخبار شبکه‌های سراسری، نشانه‌‌شناسی تبلیغات کودک و… پرداخته شده است. 

   در مقاله نخست این شماره، محمدمهدی فرقانی و پردیس سیامی به جایگاه طنز در مطبوعات امروز ایران پرداختند. 

   نویسندگان در بخشی از این مقاله بیان می‌کنند که مهم‌ترین کارکرد طنز مطبوعاتی انتقادی و ژورنالیستی بودن آن است و طنز مطبوعاتی به دلیل این ماهیت به شکل مستقیم با دستگاه‌های صاحب قدرت گره خورده است.

دومین مقاله به مسئولیت کیفری نویسنده و مدیرمسئول در قلمرو جرایم مطبوعاتی می‌پردازد این مقاله که توسط محمدرضا ویژه و مریم تقی‌خانی نگارش شده است به تبیین نظریه‌های مطرح در قلمرو مسئولیت کیفری، نحوه توزیع این مسئولیت با تأکید بر مدیرمسئول و نویسنده در قوانین مطبوعاتی ایران از گذشته تا حال پرداخته و تطبیق ان را در هر دوره تاریخی مورد بررسی قرار می‌دهد.

   سومین مقاله که توسط مهدی جعفری، زهرا منوچهرآبادی، عقیل متقدم و زینب استادی نوشته شده است به بررسی آسیب‌های اجتماعی و جرائم پرداخته و چگونگی پیشگیری از وقوع جرم و ترویج مجازات‌های جایگزین را در بستر رسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. در این مقاله آورده شده است که رسانه‌ها با مدیریت افکارعمومی، طراحی و ارائه الگوهای رفتاری می‌توانند بر روی انواع نگرش و بینش مخاطبان تأثیر گذاشته و کاهش به‌سزایی در وقوع جرم ایجاد نمایند.

   چهارمین مقاله به بررسی رابطه میان سواد رسانه‌ای با رضایت‌مندی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق از اخبار شبکه‌های سراسری و شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخته و نتیجه می‌گیرد که میان سواد رسانه‌ای با میزان رضایت‌مندی مخاطبان از اخبار شبکه‌های سراسری و ماهواره‌ای رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد این مقاله توسط سمیه تاجیک اسماعیل و مریم رمضانلو به رشته تحریر درآمده است. 

   مقاله پنجم چگونگی کاربرد «گفت‌وگو» در قالب برنامه‌های تلویزیون نوشته مجبوبه علی محمدی است این مقاله پژوهشی با تمرکز بر بنیان‌های گفت‌گو سعی دارد ابعاد «محتوایی» و «شکل» گفت‌وگو را در قالب یک برنامه تلویزیونی بازشناسد.

ششمین مقاله به نشانه‌شناسی تبلیغات کودکان می‌پردازد و مژگان فراهانی در این مقاله، آگهی‌های تجاری که کودکان را مورد هدف قرار داده را مورد خوانش قرار می‌دهد وی نشان می‌دهد که آگهی‌های تجاری که مخاطب هدف آنان کودکان هستند از جاذبه‌های نظیر طنز و احساسات و تکنیک‌هایی همچون رؤیاپردازی، رتوسکوپ، انیمیشن و موزیک برای تحت تأثیر قرار دادن کودکان استفاده می‌کنند.

   آخرین مقاله فصلنامه رسانه، بازنمایی تغییر کلیشه‌های جنسیتی در پویانمایی باب‌اسفنجی را مورد توجه قرار داده است. نویسندگان در این مقاله به رابطه بین تغییر کلیشه‌های جنسیتی در این پویانمایی با لیبرالیسم فرهنگی و اقتصادی و به تبع آن فردگرایی و سرمایه‌داری پرداخته‌اند نویسندگان این مقاله ابراهیم سلیمی‌تکوچی و رضوان صادقی‌قهساره می‌باشند. مطالب این شماره از فصلنامه رسانه علاوه بر مقالات فوق شامل مشروح گزارش نشست روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات و همچنین گزیده مقالات ارتباطات جمعی می‌باشد. 

   علاقه‌مندان، دانشجویان و اصحاب رسانه برای تهیه این فصلنامه می‌توانند به انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مراجعه نمایند. 

 

منبع: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها