گوگل نیازمند بازپروری روابط عمومی است

فاطمعه پورمعصوم – شرکت‌های روابط عمومی دارند به سرنوشت  صنعت رسانه  دچار می‌شوند و وجود نیروهای مشابه، آینده‌ی کاری آن‌ها را تباه خواهد کرد و این در حالی است که فعالان  بخش روابط عمومی این هشدار را جدی نمی‌گیرند چرا که چالش‌های روشن و مشخصی را در این زمینه در اطراف خود نمی‌بینند و سعی می‌کنند تا از فرصت‌های پیش‌روی انقلاب رسانه در جهان بهره ببرند و همین خواست موجب شده است تا به رفتار شرکت گوگل در حفظ جایگاه «سئو» توجهی نداشته باشند.

شارا– در چند روز اخیر، «تام فورمسکی» یادداشتی را با عنوان «گوگل نیازمند بازپروری روابط عمومی است » نگاشته است، این یادداشت که به لزوم انجام تغییرات در گوگل اشاره دارد مورد توجه کاربران سایت تخصصی «زد‌دی نت» قرار گرفته است. بنابراین در این سیاهه، من سعی خواهم کرد که ضمن اشاره به نکته‌های اصلی یادداشت، محتوای نظرات درج شده نسبت به این یادداشت را مورد نقد و بررسی قرار دهم.

تام در این یادداشت اعتقاد دارد که شرکت‌های روابط عمومی دارند به سرنوشت  صنعت رسانه  دچار می‌شوند و وجود نیروهای مشابه، آینده‌ی کاری آن‌ها را تباه خواهد کرد و این در حالی است که فعالان  بخش روابط عمومی این هشدار را جدی نمی‌گیرند چرا که چالش‌های روشن و مشخصی را در این زمینه در اطراف خود نمی‌بینند و سعی می‌کنند تا از فرصت‌های پیش‌روی انقلاب رسانه در جهان بهره ببرند و همین خواست موجب شده است تا به رفتار شرکت گوگل در حفظ جایگاه «سئو» توجهی نداشته باشند.

البته  در مقابل آن‌ها، شرکت گوگل به اطراف خود توجه  دارد و برای دست‌یابی به منافع خود، هیچ علاقه‌ای برای رشد  و فعالیت سایرین در این امر ندارد، چنان‌که صنعت روابط عمومی به عنوان بخشی که مانند سئو در بخش رسانه و کسب‌وکار نقش ایفا می‌کند، رقیب سرسختی برای این فناوری و بالتبع برای گوگل به شمار می‌رود.

با این اوصاف، تام باور دارد که خشنودسازی مشتریان و کاربران، مهم‌ترین نکته در بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر است که می‌تواند مورد توجه شرکت‌هایی چون گوگل قرار گیرد؛ بهینه سازی برای مشتریان و ایجاد الگوریتم‌های کارا برای پیداکردن بهترین نتایج،از مواردی است که گوگل می‌تواند برای افزایش ترافیک از دست داده‌اش به‌کار گیرد. البته گوگل، تمام سعی خود را برای احیای این مهم انجام می‌دهد و سعی می‌کند که با پوشش شبکه‌های اجتماعی (دوستان فیس‌بوک و پیروان توییتر) دامنه‌ی پوشش خود را افزایش دهد.

هر چندکه درباره‌ی تایید و نفی  نظرات تام، برخی‌ها معتقد هستند که اگر نگاه به همه‌ی شرکت‌ها مانند یک شرکت رسانه‌ای باشد، شاید تنها راه برای افزایش ترافیک گوگل، تولید محتوای فوتی و فوری، گفتن داستان‌های جذاب و جدید و بکارگیری چهره‌ای ژورنالیستی در فعالیت‌های این شرکت باشد؛ برخی دیگر نیز معتقدند که  گوگل باید برای نجات خود مانند یک سامانه‌ی روابط عمومی کار کند و اساس کسب‌وکار خود را بر مبنای مشتری و کاربرانش قرار دهد.

بنابراین در جمع‌بندی نوع نگاه تام و نظرات دنبال‌کننده‌هایش، می‌توانم بر اساس یادداشتی که قبلا در این پلتفرم، منتشر شده است، نتیجه بگیرم که شرکت گوگل باید در مدل کسب‌وکار خود تجدیدی نظری داشته باشد و با محور قرار دادن نیازها و ارزش‌های مشتریانش، قدری با مناعت طبع و نگاه جامع‌تری، فعالیت‌های خود را پی گیرد؛ در واقع اگر کارکرد اصلی یک شرکت به مثابه‌ی یک روابط عمومی مورد نقد قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده‌ی اهمیت توجه به همه‌ی فعالیت‌هایی است که می‌تواند نگاه مثبتی را به  شرکت ایجاد کند. از این روی، امیدواریم که گوگل به عنوان یک پدیده‌ی رسانه ای تاثیرگذار در دنیای دیجیتال، استراتژی‌های محوری  کسب‌وکارش را بازسازی کند.