این شرایط شاید تنها بخشی از داستانی است که دولت اعتدال باید بر آن فائق آید.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– دولت یازدهم در شرایطی نامساعد دولت را از اصولگرایان تحویل گرفت تا بار دیگر امید را به جامعه ایرانی که به شدت درگیر مسائل و بحران های اقتصادی و سیاسی بودند باز گرداند.
این شرایط شاید تنها بخشی از داستانی است که دولت اعتدال باید بر آن فائق آید. بخش دیگر مساله رسانه و روابط عمومی است که در این دولت به شدت نیازمند تغییر و دگرگونی است.
بازنمایی فعالیت های دولت در صدر اهمیت قرار دارد و اینکه در این چنین شرایطی به دلیل ماهیت اعتدال فضا برای گفتمان های متفاوت و متضاد همچنان باز است و در این شرایط فقط یک روابط عمومی قوی و یک رسانه با اخلاق و حرفه ای می تواند شرایط را به سمت حفظ منافع ملی و امنیتی کشور هدایت کند.
ایران در شرایطی قرار دارد که علاوه بر فشارهای داخلی، که بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی می شوند، درگیر صحنه دیپلماسی بین المللی در خصوص بحران هسته ای است. چنانچه کشورهای دیگر در این شرایط قرار بگیرند، قطعا از آژانس های بین المللی روابط عمومی برای ترمیم چهره ایران استفاده می کنند. چهره ای که امروز به شدت تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای غرب قرار گرفته است.
در چنین شرایطی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در همایش هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در سالن اجلاس سران تلاش می کند با روشن کردن موضع دولت در قبال چالش های جدی که با آنها روبروست، راه جدیدی را برای رسانه ها و روابط عمومی ها روشن کند.
دکتر روحانی در این سخنان تاکید خود را بر قانون مداری متمرکز کرده است، چراکه عموما در شرایط نامتعادل، میل به گریز از قانون بیشتر می شود. این سخنان همچنین موید مشی اعتدال می باشد. راهی که امیدواریم با همگام کردن تمام قوای مملکت به سمت اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران، به ما در این شرایط قدرت دو چندان برای مقابله با بحران را بدهد.
دکتر روحانی همچنین تاکید زیادی بر «همفکری و هماهنگی، قرابت فکری و نظری» میان مدیران ارشد دارد، و این مهم تنها در سایه ارتباطات قوی حاصل می شود.
دکتر روحانی ادامه داد: امام خمینی(ره) همواره بر مسأله تبلیغات و بیان خدمات تأکید میکردند. البته نواقص و اشکالات وجود دارد، اما اگر بنا باشد، نواقص و اشکالات بیش از حد واقعی برجسته شود و تلاشها و خدمات منعکس نشود، آنگاه قضاوت مردم از دولت نمیتواند بر پایه اطلاعات دقیق باشد.
این بدین معناست که امروز برای اینکه دولت بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد نیاز به آرامش از درون دارد. این به معنای سکوت مطبوعات نیست، بلکه به معنای بیان چیزهایی است که باید گفته شوند و پرهیز از چیزهایی است که با نام شانتاژ رسانه ای از آن یاد می شود.
رییس جمهوری تأکید کرد: اداره کشور بدون توجه به افکار عمومی ممکن نیست و مشکلات اقتصادی بدون حمایت، حضور و کمک مردم حل و فصل نخواهد شد.
توجه به افکار عمومی نیازمند شناخت مخاطبان و رسیدن به بهترین رسانه ها برای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی است. امروز تکثر رسانه ای نه به واسطه رسانه ملی، بلکه به واسطه گسترش اینترنت و شبکه های ماهواره ای سبب شده است که تنها منبع شکل دهی افکار عمومی رسانه ملی نباشد و در نتیجه روابط عمومی ها باید سایر کانال های ارتباطی را نیز شناسایی کرده و اطلاع رسانی را از همه راه های ممکن برای رسیدن به اهداف کشور انجام دهند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تمام دستگاههای اجرایی و دولت باید از همه ظرفیتش در بیان خدمات استفاده کنند. روابط عمومیها در فضای رسانه که فضای سرعت و ثانیه است، باید به دقت همه امور را رصد کنند، حضور داشته باشند، حرف بزنند و تبلیغ بکنند، تا تلاشهای دولت به اندازهای که انجام میگیرد در جامعه منعکس شود.
اگرچه شاید بهتر بود رئیس جمهوری از واژه تبلیغ که دارای بار منفی است استفاده نمی کرد، اما مراد وی بیشتر از تبلیغ، اطلاع رسانی است. وی با بیان این موضوع جویای روشن سازی حقایقی است که باید مردم انجام شود.
دکتر روحانی ادامه داد: افکار عمومی هم در دنیا و هم در داخل بسیار مهماند و وظیفه همه ما این است که اقدامات و خدماتی که انجام میدهیم بیان کنیم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید