گفتــگو-8

هنگامی که کسی درباره موضوع صحبت می کند، ناگهان صحبت او را قطع کردن و مسئله دیگری را پیش کشیدن نشانه بی اعتنایی به گفته های او است.همیشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذیرا باشید.

 آموزش- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):

·       هنگام گفتگو در میهمانی ها از کلمات و عبارات عامیانه و محاوره ای استفاده نمی شود.

·       هیچ وقت نباید سعی در تحمیل عقاید شخصی خود نمود.

·       در میهمانی ها نباید وارد بحث های سیاسی، اقتصادی، نژادی و مذهبی شد بلکه از جریانات کلی و روزمره، هنر و ادبیات صحبت نمود.

·       هنگام صحبت  کردن، تن صدا نباید بلند باشد.

·       شایسته نیست در حین گفتگو بین دو نفر، صحبت کرد.

·       وقتی آقایی با دو خانم صحبت می کند نباید بین آنها بایستد بلکه باید روبروی دو خانم قرار گیرد تا بتواند هر دو را مخاطب قرار دهد.

·       یکی از شرایط متکلم خوب، کم حرف بودن است.

·       هیچ وقت سعی نکنید رشته سخن را به دست بگیرید بلکه با طرح چند سؤال ساده و جالب، دیگران را بر سر سخن آورید.

·       هنگام گفتگو بین دو نفر، متکلم باید حالت تأثیر گذار و مخاطب باید در حالت تأثیر پذیر باشد، اگر متکلم و مخاطب هر دو تأثیر گذار باشند و اشتیاق زیادی در صحبت کردن از خود نشان دهند، همدیگر را دفع می کنند و ارتباط صحیح و منطقی بین آن دو به وجود نخواهد آمد، همچنین اگر هر دو تأثیر پذیر باشند و به عبارت دیگر هر دو تمایل به گوش دادن داشته باشند باز هم ارتباط صمیمانه برقرار نخواهد شد.

·       چنانچه در میهمانی کسی را با صحبت تان رنجاندید و احساسات او را جریحه دار کردید ضمن درخواست بخشش، از او عذرخواهی کنید.

·       در گفتگو باید در نظر داشت تکه یک گوینده خوب باید یک شنونده خوب نیز باشد.

·       گفتگوها نباید پندآمیز باشد.

·       به کار بردن کلمات خارجی در مواقع غیر ضروری نشانه خودنمایی می باشد.

·       در گفتگوها، شوخی و مزاح در حد اعتدال مورد قبول همگان می باشد به شرط آنکه حالت مسخره کردن دیگران را نداشته باشد.

·       در گفتگوها حتی المقدور از گفتن کلماتی مانند: فهمیدی! متوجه شدی! خودداری گردد.

·       هنگامی که کسی درباره موضوع خاصی صحبت می کند، ناگهان صحبت او را قطع کردن و مسئله دیگری را پیش کشیدن نشانه بی اعتنایی به گفته های او است.

·       همیشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذیرا باشید.

·       در حین گفتگو اگر متوجه شدید که مخاطب تان مایل به صحبت کردن است به او فرصت دهید مطالبش را بیان نماید.

·       در حین گفتگو برای تأیید صحبت های مخاطب، می توان از حرکات ابرو، سر و چشم ها استفاده نمود.

·       در صورت نیاز از مخاطب در مورد مسایل گفته شده سؤال کنید زیرا افراد خوش شان می آید و این تصور ایجاد می شود که مطالب شان مهم بوده و شما به آن توجه دارید.

 

  

لزوم معذرت خواهی

 

·       از آنجا که انسان هیچ وقت کامل نیست و ممکن است اشتباه کند لازم است از طرف مقابل به دلایل زیر عذرخواهی کرد:

·       در صورت که به میهمانی دیر آمدید، باید به محض ورود به طرف میزبانان رفته و از آنها عذرخواهی کنید.

·       وقتی یکی از میهمانان به طور غیر عمد شیئی را می شکند باید بعداً برای جایگزینی آن اقدام کند و در صورتی که با بقیه اشیاء مورد نظر هم آهنگ نباشد باید با فرستادن گل و یادداشت از میزبان معذرت خواهی کند.

·       در صورتیکه تأخیر و یا عدم شرکت شما در کمیسیون ها، قرار ملاقات ها و … اجتناب پذیر بود باید فوراً با تلفن ضمن ذکر مانع و علت آن، عذرخواهی به عمل آورید. در صورت عدم ارتباط تلفنی باید فوراً با یادداشتی علت شرکت نکردن را توضیح دهید.

·       اگر به کسی تنه زدید یا پای کسی را لگد کردید فوراً معذرت خواهی کنید.

·       هنگامی که شماره تلفن اشتباه گرفته می شود، باید عذرخواهی شود.

 

منابع

       کتاب مجموعه قوانین و مقررات تأمین اجتماعی (ویژه کارفرمایان) دفتر قوانین و مقررات- معاونت حقوقی امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی/محمد رضا جوان جعفری، علی احسان شفائی، عمران نعیمی- تهران: چاپ دوم- پائیز 1383

       کتاب ایرانی و کنسولی راهنمای انجام امور کنسولی ایرانیان خارج از کشور/حسین عبدی تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، سال 1384

       کتاب مجموعه پرسش و پاسخ در زمینه روابط کار /تهیه کننده محمد جواد الهیان- (ویراست 2)- تهران: موسسه کار و تأمین اجتماعی، 1383-338 ص (موسسه کار و تأمین اجتماعی، 100)

       جزوه  قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی تهیه کننده: معاونت اشتغال اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی- تهران: وزارت کار و امور اجتماعی

       جزوه راهنمای مراجعین اداره کل اشتغال اتباع خارجی- از انتشارات معاونت سیاستگذاری و برنامه ریزی کشور- تهران- اداره کل اشتغال اتباع خارجی

       مجله سفر شماره 211

       مجله صنعت حمل و نقل شماره 251

       مجله نشریه کارگزار روابط عمومی

       کتاب احکام فقهی در سفر آقای محمد حسین فلاح زاده- نشر معروف قم- چاپ چهارم 1383

       سایتهای اینترنتی  

                      http://www.mardomanco/success/positive.aspx

http://www.fa.gor.ir

http://www.protoclplass.com

http://www.deargrace.com

       کتاب آئین سخنرانی/ ویل کارنگی

       کتاب هفتاد و پنج درس زندگی از سیره عملی حضرت فاطمه(س)/حمید رضا کفاش-نشر عابد-چاپ نهم- 1384

       آئین تشریفات/محمد رئیس- تهران وزارت امور خارجه- مرکز چاپ و انتشارات 1382

       مجموعه قوانین مصوب سال 1310

       آئین نامه و فرم های مخصوص اداره کل اتباع خارجی ناجا

       آئین نامه و فرم های مخصوص اداره کل اشتغال اتباع خارجی (وزارت کار)

       آئین نامه و فرم های مخصوص اداره گذرنامه

       آئین نامه و فرم های مخصوص وزارت امور خارجه

       اصول و آداب تشریفات/ احمد یحیایی ایله ای و برات اله صمدی راد- انتشارات کارگزار روابط عمومی سال 1381

       آداب معاشرت/ منصور احمدی-تهران- توتیا 1382

       مقدمه ای بر آداب و آئین تشریفات/ مرکز آموزش های دیپلماتیک وزارت امور خارجه 1376