شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- گردهمایی مدیران روابط عمومی شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور، روز چهارشنبه هفدهم مهرماه در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، در این گردهمایی، مهندس «محمد حاج رسولیها»، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، «محمد پیرعلی» مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو و «عبدالله اسکویی»، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران سخنرانی کردند.
همچنین گزارشی با عنوان «ضرورت اطلاع رسانی و فرهتگ سازی در زمینه پایش و کنترل بهره برداری از آب زیرزمینی» از سوی مهندس «حمید رحمانی»، رئیس گروه نظامهای بهرهبرداری و حفاظت منابع آب وزارت نیرو، ارائه شد و «پیش نویس سند چشم انداز آگاهی رسانی در بخش آب کشور» به بحث و بررسی گذاشته شد.
در ادامه گردهمایی، پنل«برنامه های اجرایی طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب)در سال تحصیلی93-1392 نیز با حضور مهندس «علی اکبر قبادی»، مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین، و مهندس ابوالقاسم سلماسی، مدیر دفتر هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، برگزار و گزارشی از روند اجرایی طرح داناب در شرکت های آب منطقه ای در سال تحصیلی 92-1391 ارائه شد.
حاج رسولیها: نقش روابط عمومی ها در مدیریت تقاضای آب، بی بدیل است
مهندس «محمد حاج رسولیها»، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در گردهمایی مدیران روابط عمومی های بخش آب کشور گفت: با شروع دوره جدیدی از فعالیت وزارت نیرو با تغییر دولت، مدیریت تقاضای آب در دستور کار قرار گرفته است که در این زمینه، روابط عمومی های بخش آب کشور، نقشی بارز و برجسته و بی بدیل دارند.
حاج رسولیها افزود: با پر رنگ دیدن مباحث غیر سازه ای و مدیریتی در این دوره جدید، نقش و اهمیت روابط عمومی ها دوچندان می شود. در حالی که در دوره های گذشته که توسعه سازه ای برجسته بود، این چنین جایگاهی برای روابط عمومی های بخش آب متصور نبود.
وی سپس به رویکرد «تدبیر و امید» دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: روابط عمومی های در احیای امید در جامعه، نقشی اساسی دارند و نحوه انعکاس و بیان مطالب از سوی آنان، می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه خواستار ارائه راه حل های ارتباطی و اجتماعی برای چگونگی تعامل مدیریت بخش آب با مردم از سوی روابط عمومی ها شد و گفت: مسئولان وزارت نیرو به ویژه بخش آب برای اجرای برنامه های خود، نیازمند تعامل با مردم و تبیین ضرورت برنامه هایشان هستند که روابط عمومی ها باید در این زمینه با شیوه های علمی و درست، افکار عمومی و مخاطبان برنامه ها را شناخته و اقدامات ارتباطی متناسب را تدوین و اجرا کنند.
حاج رسولیها با اشاره به وضعیت نامطلوب آب زیرزمینی در بیشتر نقاط کشور، گفت: اگر با ساماندهی نحوه ارتباط و تعاملمان با مردم، آنان را در این زمینه آگاه کنیم، خود مردم به حامیان برنامه های ما برای مدیریت آب های زیرزمینی تبدیل شده و ظرفیت های بسیاری در این خصوص آزاد خواهد شد.
این مقام مسئول سپس به ضرورت حضور فعال و محوری روابط عمومی ها در شوراهای فرهنگی شرکت های آب منطقه ای اشاره کرد و گفت: از ظرفیت های این شورا بیشتر استفاده کنید و از آن به عنوان بستری برای اجرای منسجم تر برنامه هایتان بهره بگیرید.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه از روابط عمومی وزارت نیرو درخواست کرد: برنامه منسجمی را درخصوص چگونگی خبر رسانی و انجام مصاحبه ها از سوی مقامات و مسئولان این وزارتخانه، تهیه و ابلاغ کند.
پیرعلی: نیاز به روابط عمومی بیش از پیش حس شده است
«محمد پیرعلی»، مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو، نیز در این گردهمایی از احساس نیاز به روابط عمومی در بالاترین سطوح وزارت نیرو در دولت جدید خبر داد و گفت: وزیر، قائم مقام و معاونان وزارتخانه در دولت جدید، تأکیدهای فراوانی بر فرهنگ سازی و توجه به مسائل آگاهی بخشی کرده اند که در واقع فرصتی برای ارتقای سطح برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی های بخش آب است.
پیرعلی افزود: تشکیل شدن منظم جلسات شورای عالی اطلاع رسانی وزارت نیرو با حضور قائم مقام وزیر نیرو، از نشانه های این احساس نیاز است و به ویژه در بخش آب که به عنوان اولویت اول وزارت نیرو، محدودیت ها و ملاحظات بیشتری نسبت به بخش برق داشته و به شدت زیر ذره بین است، فعال شدن هرچه بیشتر روابط عمومی ها، اهمیت بالایی دارد.
وی در ادامه گفت: رویکرد دولت یازدهم، «اعتدال و تدبیر و امید» است که این مفاهیم بیشترین نزدیکی را با مأموریت و رسالت روابط عمومی ها دارند.
مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو سپس از برگزاری همزمان نمایشگاه های بین المللی صنعت برق و صنعت آب و آبفا برای نخستین بار در کشور در فاصله زمانی 15 تا 18 آبان ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد.
پیرعلی افزود: این دوره از نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و وزیران 25 کشور بازار هدف و 30 سفیر برای حضور و بازدید از این دوره نمایشگاه دعوت شده اند.
وی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات روابط عمومی های صنعت آب و برق خبر داد و گفت: این جشنواره تا پایان امسال و با پوشش گسترده رسانه ای برگزار خواهد شد.
مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: توجه به موضوع دریاچه ارومیه در عالی ترین سطوح کشوری و انعکاس گسترده اخبار آن در رسانه ها، می تواند فرصتی برای وزارت نیرو و بخش آب باشد که برای برطرف کردن ریشه ای مشکلات این بخش با همراهی و حمایت مردم و رسانه ها، اقداماتی اساسی و فوری صورت گیرد.
اسکویی: روابط عمومی زمینه ساز حل مشکلات است
این گزارش می افزاید: «عبدالله اسکویی»، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز در گردهمایی مدیران روابط عمومی شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور گفت: با وجود مشکلات مالی که بر سر راه روابط عمومی های بخش آب کشور در سال گذشته و امسال وجود داشت، این روابط عمومی های به طور نسبی موفق عمل کرده اند.
اسکویی در ادامه از اجرای طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) در حدود 60 درصد از استان های کشور طی سال تحصیلی 92 – 1391 خبر داد و گفت: این طرح تبدیل به نقطه قوت روابط عمومی های بخش آب شده است.
وی از پخش مکرر تیزر «هشدار غرق شدگی در سدها» در شبکه های ملی و محلی طی ماه های گذشته خبر داد و گفت: این اقدام به واسطه ارتباط خوبی که با سازمان صدا و سیما برقرار شد، صورت گرفت.
اسکویی از تهیه تیزرهای «هشدار غرق شدگی در کانال ها و شبکه های آبیاری» و «رعایت حریم و بستر رودخانه ها» و پخش آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیش نویس «سند چشم انداز آگاهی رسانی در بخش آب کشور» را نیز تهیه کرده ایم که به زودی و با دریافت نظرات همکاران روابط عمومی های بخش آب برای اصلاح و تکمیل آن، از سوی مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران برای اجرا به همه شرکت های آب منطقه ای ابلاغ خواهد شد.
او در ادامه اظهار کرد: روابط عمومی حلّال مشکلات و مسائلی که در بخش آب وجود دارد؛ نیست؛ بلکه می تواند برای برطرف کردن آنها، زمینه سازی اجتماعی و ارتباطی کند.
قبادی: داناب یکی از کارآمدترین طرح های اطلاع رسانی است
مهندس «علی اکبر قبادی»، مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز در این گردهمایی از طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) به عنوان یکی از زیباترین و کارآمدترین طرح های اطلاع رسانی و آموزش پایه ای مسائل آب نام برد.
قبادی گفت: در مدیریت آب های زیرزمینی طی سال های گذشته، توجه لازم و کافی به مسائل فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته و سعی بر حل مشکلات این بخش فقط با استفاده از رویکرد فنی بوده است.
وی افزود: در حالی که می شد از ظرفیت های روابط عمومی ها به عنوان پیش قراولان فرهنگی بخش آب کشور، استفاده خیلی بیشتری بشود و همزمان با اطلاع رسانی به مردم، مسئولان را نیز در این خصوص آگاه کنیم.
این مقام مسئول در ادامه از توجه بیشتر به تأمین اعتبارات طرح داناب طی سال جاری در قالب طرح تعادل بخشی و در اولویت قرار گرفتن این طرح خبر داد.
سلماسی: طرح داناب باید ادامه پیدا کند
مهندس «ابوالقاسم سلماسی»، مشاور مدیر عامل و مدیر دفتر هیأت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز از اجرای طرح داناب به عنوان تکلیف مجمعی شرکت های آب منطقه ای نام برد و گفت: برای شکل گیری و اجرای این طرح طی سال های گذشته، زحمات زیادی کشیده شده و نباید به بهانه کمبود اعتبارات مالی، تعطیل شود.
سلماسی در ادامه گفت: سرنوشت مملکت و آب کشور در آینده نزدیک به دست کسانی خواهد افتاد که ما امروز باید با اجرای طرح هایی مانند داناب و ارائه آموزش های پایه ای و بنیادی در زمینه مسائل آب به آنان، آگاه شدن آنان را تضمین کنیم.
نظر بدهید