گزارش برگزاری نشست مدیران روابط عمومی بخش های بازرگانی وزارت صمت

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از راه اندازی اپلیکشین راهنمای تجارت در راستای استفاده از ظرفیت های صادرات و واردات کشور های مختلف و همسایه برای ارتقا و توسعه تجار و علاقه مندان حوزه تجارت و بازرگانی در کشور خبر داد.

 

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خبرداد: درباره موضوعات مهم که دغدغه مردم است باید پاسخگو بباشیم
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از راه اندازی اپلیکشین راهنمای تجارت در راستای استفاده از ظرفیت های صادرات و واردات کشور های مختلف و همسایه برای ارتقا و توسعه تجار و علاقه مندان حوزه تجارت و بازرگانی در کشور خبر داد.

به گزارش شارا، حسین مدرس خیابانی، امروز (سه شنبه) در نشست با مدیران روابط عمومی بخش های بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اهمیت روابط عمومی در دستگاه های ستادی گفت: فضای کشوربا قبل متفاوت شده است، امروز فضای رسانه ای کشور و دنیا به سمتی رفته است که معنای واقعی روابط عمومی اهمیت پیدا کرده است و نه تنها با حراست برابری پیدا می کند بلکه از بسیاری از ارکان دیگر بالاتر است.

او در خطاب به مدیران روابط عمومی حوزه بازرگانی وزارت صنعت گفت: اگر اطلاع رسانی خوب و به موقع انجام نشود شایعات جایگزین اخبار موثق خواهد شد. فضای رسانه ای و فضای عمومی کشور، فارغ از اینکه مدیر ارشد چه دیدگاهی نسبت به رسانه دارد فضای تعاملی است.

مدرس خیابانی با اشاره به اهمیت روابط عمومی در حوزه بازرگانی به دلیل برخی ابهامات گفت: به دلیل ابهامات جدید در حوزه تمرکز بازرگانی و رسالت و ماموریت هایی که ما در حوزه تنظیم بازار و معیشت مردم داریم و همچنین پرچم های بزرگی که بلند کرده ایم همچون توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت الکترونیک نیاز به اطلاع رسانی بیشتر احساس می شود. همچنین با اطلاع رسانی می توان اجماع سازی کرد و همچنین مطالبات را به مطالبه عمومی تبدیل کرد.

او ادامه داد: خواسته ها وقتی اطلاع رسانی شود قابل پیگیری است و حلقه های بهتری از خود منتشر و بازخورد بهتری را به همراه خواهد آورد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه باید در بخش روابط عمومی افرادی که نخبه هستندو مهارت های ارتباطی با مردم دارند در راس قرار بگیرند، توضیح داد:افراد شاغا در روابط عمومی ها باید نقش یک سخنگو برای سازمان را داشته باشند،باید علاقه مند به این حوزه باشند و سواد رسانه ای ومهارت های نگارشی و ارتباطی داشته باشد.

او به مدیران روابط عمومی در ابتدا توصیه کرد که به طور مستقیم پاسخ دستگاه های دیگر که به نوعی به حوزه کاریشان مربوط است را ندهند، چرا که بدترین نوع آفت اطلاع رسانی این است که بحث تخصصی که باید در دور میزها حل شود به رسانه ها کشیده شود واگر قرار است که پاسخ دستگاهی داده شود این وظیفه سخنگوی دولت است.

مدرس خیابانی توضیح داد: درباره موضوعات مهم که دغدغه مردم است باید پاسخگو بباشیم یا آنها را پیشگیری کنیم. ما باید از ظرفیت های مختلف برای پاسخ به مطالبات مردم به کرات استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگری از صحبت هایش خواستار تشکیل واحد ارتباط مردمی در بخش های مختلف شد تا به این وسیله مطالبات مردم پی گیری و اطلاع رسانی شود.

مدرس خیابانی همچین از راه اندازی اپلیکشین راهنمای تجارت در آینده نزدیک خبرداد که در آن تمامی پتانسیل های کشورهای همسایه و اطلاعات ویزای کالایی ، پتانسیل صادرات و همچنین پتانسیل های واردات کشور های دیگر و رقبا در این اپلکیشن آورده شود.

وی همچنین از استقرار کیوسک های نظارت و رسیدگی به شکایات مردم در حوزه تجارت در ۳۱ استان خبرداد.

مدرس خیابانی خواستار بروزرسانی سایت های بخش مختلف حوزه تجارت و بازرگانی و همچنین تهیه مرام نامه و شیوه نامه برای روابط عمومی ها در حوزه تجارت و بازرگانی شد.

یادآور می شود، در پایان این نشست هریک از مدیران روابط عمومی حوزه بازرگانی وزارت صمت به بیان دیدگاه و فعالیت ها خود پرداختند.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت عنوان کرد: آموزش به کارشناسان روابط عمومی باید در اولویت باشد
رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه ها و بخش مختلف در حوزه روابط عمومی شد.

محمدرضا انواری در این نشست با بیان این مطلب گفت: فعالیت های بازرگانی در برگیری و حساسیت بسیاری دارد.

او با اشاره به ضرورت هماهنگی و هم افزایی دستگاهی مختلف گفت: باید وحدت رویه بین دستگاه های مختلف وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت های مختلف استفاده کرد؛ چرا که هر یک از دستگاه ها درحوزه های مختلف ظرفیت های متعددی دارند و اگر از این ظرفیت ها درحوزه روابط عمومی استفاده شود، مشارکت و هم افزایی به وجود آمده قطعا باعث ارتقا فعالیت ها می شود.

او در توجه به سواد رسانه ای گفت: سواد رسانه ای نسبت به گذشته کمتر شده است و آن طور که باید شاهد محتوای فاخر و اثر بخش نیستیم.
او خواستار هم افزایی روابط عمومی دستگاه ها و بخش های مختلف شد.

انواری در بخش دیگری از صحبت هایش از تعامل سازنده با رسانه ها خبرداد و گفت: تعامل به معنای ارائه اطلاعات، دیتا و محتوای مناسب است که بایددراختیار رسانه های مختلف ورسمی گذاشته شود.

او توضیح داد: روابط عمومی ها باید نقش واسطه مناسبی بین سازمان و رسانه ها برقرار کند که در این صورت یک تعامل برد برد خواهد بود.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن در بخش دیگری از صحبت هایش به آموزش اشاره کرد و گفت: کارمندان روابط عمومی باید چند بعدی باشند و باید کارشناسان روابط عمومی همزمان چند نقش کاری را یاد بگیرند.

انواری گفت: باید ما آموزش های کوتاه مدت و کاربردی برای کارشناسان در نظر بگیریم.

او به پتانسیل زیاد شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر چه سرعت انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی زیاد است. اما؛ راستی آزمایی آن کم است ولی چنین فضایی می تواند به اطلاع رسانی کمک کندو باید به سمت استفاده از این ظرفیت ها برویم.

در ادامه این نشست اشرفی، مسئول روابط عمومی و ارتباط با رسانه های امور بازرگانی از مدیران روابط عمومی درخواست کرد: گزارش های دوره ای با تاکید بر محتوای مثبت و منفی که در نتیجه تولید محتوای اثر بخشی برای مخاطب است و ابزار مناسبی برای اطلاع رسانی است را ارئه دهند.

اشرفی لازمه تولید محتوا در این حوزه را تشکیل یک تیم محتوا مناسب در دستگاه های مختلف دانست.

او با اشاره به رتبه بندی روابط عمومی های بخش های مختلف گفت: روابط عمومی بخش های مختلف بنا به تعاملی که با رسانه ها و دیگر بخش های همکار خود دارند قرار است که رتبه بندی شوند و این رتبه بندی در آینده در استفاده از ظرفیت های حوزه بازرگانی هم موثر خواهد بود.

او با اشاره به تعامل بین دستگاه ها گفت: بعضی از دستگاه ها امکانات مناسبی دارند و بعضی دیگر ندارند و باید فضایی را به وجود بیاوریم که همه استفاده کنند و تجمیع امکانات برای نتیجه مطلوب صورت بگیرد.

اشرفی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: واحد ارتباطات مردمی باید در حوزه های مختلف تشکیل شود و از آنجا که ما مستقیما با مردم روبرو هستیم نیاز تشکیل واحد ارتباط مردمی در هر دستگاهی لازم است.

وی به مسئولیت های اجتماعی، دستگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: دستگاه های مختلف فعالیت های زیادی را در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می دهند که باید به سمع و نظر مخاطب نرسد

او تقاضا کرد که تمامی فعالیت هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی در دستگاه های مختلف انجام می شود را گردآوری کنند.

یادآور می شود،در نشست مدیران روابط عمومی حوزه بازرگانی وزارت صنعت،هریک از مدیران به بیان دیدگاه و فعالیت های خود پرداختند.