شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– سمینار تخصصی مهارت های ارتباطی و ارتباط مؤثر با حضور «دکتر محمد سعید کاویانی»، 26 آبان ماه سال جاری به همت کارگزار روابط عمومی در محل هتل ارم برگزار شد.
در این سمینار به مهارت های ارتباط مؤثر و هوش هیجانی پرداخته شد که اهداف رفتاری آن شامل تعریف تعارض و مدیریت آن، ارتباط و تفاوت آن با ارتباط مؤثر، هوش هیجانی و فرآیند شکل گیری آن، پیامدهای نبود ارتباط مؤثر و سبک ها و مدل های ارتباطی است. در نهایت به چهار نوع سبک ارتباطی بصری، سمعی، لمسی و منطقی نیز اشاره شد.
مطالب ذکر شده:
• مهمترین انتظارات مشتریان: احترام، سرعت و دقت، ریشه یابی مشکل، ظاهر «آراسته، مرتب، منظم و تمیز»، دستیابی مشتریان به رده های بالاتر، حفظ رابطه متقابل، کیفیت خدمات، صداقت و اعتماد، بازی برد برد، «قیمت» و«بهای»، یاری رساندن، اطلاع رسانی.
• تعارض: وضعیت اجتماعی است که در آن دو یا چند نفر درباره موضوع های اساسی مربوط به سازمان با هم توافق ندارند.
• شیوه های حل تعارض: داوری، میانجیگری، مذاکره.
• مذاکره: نوعی تلاش و همکاری بین طرفین است که به منظور رسیدن به اهدافی معین برای کسب بهترین نتیجه لنجام می دهند.
• اهمیت ارتباط: 75 درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط می شود و 75 درصد موفقیت های ما به روابطمان بستگی دارد.
• تعریف ارتباط: فرآیند توانایی انتقال پیام
• مؤلفه های هوش هیجانی: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات.
• فرآیند شکل گیری و تأثیر گذاری هوش هیجانی: خودآگاهی، مدیریت احساسات و افکار، همدلی و همدردی با دیگران، ارتقاء سطح سلامت روان، برقراری ارتباط مطلوب با مردم.
• شاخصه های هوش هیجانی: خود ابرازی، واقع گرایی، خود آگاهی هیجانی، خود شکوفایی، خوش بینی، شادمانی، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری اجتماعی، استقلال، عزت نفس، حل مسئله، همدلی، روابط بین فردی.
• موانع ارتباطات: فقدان برنامه ریزی در ارتباطات، موانع مربوط به پارازیت.
• پیامدهای ارتباط غیرمؤثر: پرخاشگری، احساس ناکامی، کینه جویی و نفرت، اضطراب، خشم و افسردگی.
• چند مدل ارتباطی: تسلیم، سازش، توافق، ارتباط مؤثر.
• خود شناسی: سلطه گری، قانون پذیری، تأثیرگذاری، تغییر پذیری.
• انواع ارتباط: ارتباط سمعی، بصری، لمسی، منطقی.
|
نظر بدهید