کوتاه از روابط عمومی ایرانی در سال 92

در‌علم‌ارتباطات‌ایران-‌تلخ‌ترین‌واقعه‌سال‌92‌بود.‌او‌که‌در‌سال‌91‌به‌دلیل‌تشدید‌بیماری‌اش‌در‌کمتر‌مجامع‌و‌محافل‌ارتباطی‌دیده‌شد،‌در‌اردیبهشت‌ماه‌92‌حتی‌نتوانست‌در‌مراسم‌رونمایی‌از‌سردیس‌خود‌حضور‌یابد‌و‌در‌نهایت‌

Description: C:\Users\admin\Desktop\108287-88.jpg

درگذشت‌مرحوم‌پروفسور‌کاظم‌معتمدنژاد‌-پدر‌علم‌ارتباطات‌ایران-‌تلخ‌ترین‌واقعه‌سال‌92‌بود.‌او‌که‌در‌سال‌91‌به‌دلیل‌تشدید‌بیماری‌اش‌در‌کمتر‌مجامع‌و‌محافل‌ارتباطی‌دیده‌شد،‌در‌اردیبهشت‌ماه‌92‌حتی‌نتوانست‌در‌مراسم‌رونمایی‌از‌سردیس‌خود‌حضور‌یابد‌و‌در‌نهایت‌

روز‌14‌آذرماه‌به‌دیدار‌معبود‌شتافت.‌در‌گرماگرم‌برگزاری‌یادبودها‌و‌نکوداشت‌های‌ایشان،‌شاگردان‌دیروزش‌که‌اغلب‌از‌استادان‌بنام‌امروز‌هستند،‌برای‌تداوم‌راه‌علمی،‌منش‌و‌روش‌هایش‌پیشنهاداتی‌ارائه

کردند‌که‌امید‌است‌به‌فراموشی‌سپرده‌نشود.‌

اما‌در‌این‌سال‌و‌با‌روی‌کارآمدن‌دولت‌یازدهم‌انتظار‌می‌رفت‌و‌می‌رود‌که‌حوزه‌دانشی‌و‌عملکردی‌روابط‌عمومی‌ها‌بیش‌از‌پیش‌مورد‌توجه‌قرار‌گیرد.‌علی‌رغم‌فراگیر‌شدن‌آموزش‌روابط‌عمومی‌در‌مقطع‌کاردانی‌دانشگاه‌علمی-‌کاربردی‌که‌به‌لحاظ‌کیفی‌جای‌تأمل‌بسیار‌دارد،‌هنوز‌تکلیف‌راه‌اندازی‌مقطع‌کارشناسی‌روابط‌عمومی‌در‌دانشگاه‌های‌داخلی‌و‌ارائه‌بورس‌تحصیلی‌در‌

مقطع‌دکترا‌مشخص‌نیست.‌در‌بخش‌عملکردی‌نیز‌روابط‌عمومی‌بخش‌خصوصی‌همچنان‌بدون‌متولی‌و‌با‌همت‌معدود‌سازمان‌های‌مردم‌نهاد‌و‌بخش‌خصوصی‌،‌روزگار‌می‌گذراند.‌ای‌کاش‌تولی‌گری‌همین‌سازمان‌های‌مردم‌نهاد‌به‌رسمیت‌شناخته‌شود!‌دو‌انجمن‌باسابقه‌روابط‌عمومی‌

ایران‌و‌متخصصان‌روابط‌عمومی‌قادر‌و‌صاحب‌صالحیتند‌تا‌با‌استفاده‌از‌تجارب‌فعالان‌این‌حوزه،‌به‌طور‌رسمی‌متولی‌ارتقاء‌و‌پیشرفت‌روابط‌عمومی‌در‌بخش‌خصوصی‌شوند.‌در‌سوی‌دیگر،‌به‌نظر‌می‌رسد‌چراغ‌روابط‌عمومی‌دولتی‌باید‌پرسوتر‌شود.‌روابط‌عمومی‌های‌دولتی‌بدون‌

بهره‌مندی‌از‌برنامه‌جامع‌ارتباطی‌پاسخگوی‌انتظارات‌جامعه‌نبوده‌و‌همچنان‌در‌برنامه‌های‌کلان‌ملی،‌بدون‌جایگاه‌و‌منفعل‌خواهند‌بود.‌ناچیز‌بودن‌سهم‌روابط‌عمومی‌های‌دولتی‌در‌تصمیم‌سازی‌و‌تصمیم‌گیری‌برنامه‌های‌کلان‌ملی،‌موضوع‌آزاردهنده‌ای‌است‌که‌می‌توان‌با‌

تحرک‌حرفه‌ای‌بیشتر‌بر‌آن‌فائق‌آمد.‌

روابط‌عمومی‌چه‌در‌بخش‌خصوصی‌و‌چه‌در‌بخش‌دولتی‌آن،‌باید‌خود‌را‌متناسب‌با‌تغییرات‌فرهنگی‌و‌اجتماعی‌و‌به‌ویژه‌تغییرات‌تکنولوژیکی‌به‌روز‌و‌کارآمد‌کند.‌امید‌است‌سال‌1393‌سال‌آغاز‌جهش‌روابط‌عمومی‌در‌کشور‌باشد.‌سال‌نو‌مبارک!

 منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)