جهان معاصر در سایه اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی و سیاسی را درنوردیده و در جوامع مختلف در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نفوذ کرده است. دیگر جنگ فیزیکی و استعمار جوابگوی نیات سیاستمداران و حکومت ها نبوده و غیر از صرف هزینه های گزاف، تاثیری بر کشورها ندارد. اکنون این دانش و ارتباطات است که گوی سبقت را از جنگ سخت گرفته و آرام آرام در جوامع رخنه می کند.
مدیریت دنیا تغییر کرده و دیدگاه های گوناگونی در این خصوص بیان شده که موافقان و مخالفان خود را دارد. چند کشور مقتدر چه از نظر اقتصادی، چه از نظر نظامی و نیروی انسانی کارآمد، و چه از نظر نفوذ در کشورهای جهان با اتخاذ شیوه جنگ نرم، راهبرد جدیدی را در جهت استعمار کشورها پیش گرفته اند.
در این بین نقش و جایگاه روابط عمومی به عنوان یک حلقه واسط میان دولتمردان و مردم؛ وظیفه مهمی را بر عهده دارد. روابط عمومی ها با درک این مطلب که با برنامه ریزی پژوهش محور و شناخت دقیق مخاطبان خود می توانند تاثیر بسزائی در تغییر نگرش و همدلی جامعه داشته باشند، بایستی رسالت خطیر خود را در آگاه سازی و اطلاع رسانی دقیق و شفاف ایفاء نمایند.
با توجه به تحولات بوجود آمده در صحنه سیاسی و اجتماعی جهان باید اذعان کرد که کشورهای اسلامی با دارا بودن جمعیت یک میلیاردی، وجود منابع و ذخایر ارزشمند طبیعی و از همه مهمتر نیروی انسانی، از ظرفیت بالائی در ایجاد تغییرات در مدیریت جهان برخوردار هستند ولیکن همبستگی و همراهی ایشان برای شروع یک حرکت عظیم و پویا که بتواند در معادلات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، یک امر مهم و ضروری می باشد.
اینجاست که باید حوزه ارتباطات و روابط عمومی وارد عمل شده و با استفاده از وظایف و کارکردهای ذاتی خود زمینه حمایت و ایجاد وفاق و یکدلی را در بین کشورهای اسلامی و مسلمانان برای حرکت های مؤثر ایجاد کند. ایران اسلامی به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی از این ویژگی برخوردار است که همچون دیگر زمینه ها پیشگام بوده و این رسالت را بر عهده گرفته و افق های تازه ای را پیش روی کشورهای اسلامی بگشاید.
کارگزاران مسلمان روابط عمومی در وهله اول با ارائه چهره واقعی و منطقی از کشورهای مسلمان نسبت به تغییر دیدگاه جهانیان وارد عمل شده و در مرحله دوم با اطلاع رسانی دقیق و صحیح از ویژگی های ممتاز هر یک از کشورهای اسلامی در حوزه های مختلف را بیان کرده و زمینه را برای آشنائی بهتر ملت ها و دولت ها فراهم نمایند. به نظر می رسد نقش برجسته ای که در این بین روابط عمومی ها می توانند ایفا کنند دو سویه کردن جریان اخبار و اطلاعات بین المللی و همسو کردن آن جهت انعکاس واقعیت ها می باشد.
برگزاری دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی در آذر ماه سال جاری با موضوع ” روابط عمومی اسلامی” گامی است که موسسه کارگزار روابط عمومی از چند سال پیش با برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران شروع کرده و برکات و نتایج مثبتی را برای جامعه روابط عمومی ایران داشته و اینک کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که با حضور شخصیت های برجسته علمی، رهبران فکری، نخبگان حوزه ارتباطات و روابط عمومی و رسانه ها اجرا می شود برگ زرین دیگری است تا فرصت های هم اندیشی و همکاری در سطح جهانی انجام شود.
|
نظر بدهید