کنگره‌ دوم؛ فرصتی برای ارتقای وجهه و اعتبار روابط ‌عمومی

ابراهیم صفرلکی مدیرکل روابط عمومی بانک مهر اقتصاد – سطح بین‌المللی این کنگره می‌تواند موجب آشنایی و شناخت بیشتر کارگزاران روابط‌عمومی این کشورها از مسائل مرتبط با همکاران خود در سایر کشورها گردد.

 

اهمیت و ضرورت برگزاری کنگره

شارا به نظر می‌رسد کارکرد اصلی کنگره، فراهم نمودن «فرصتی برای گردهم آمدن و هم‌اندیشی» کارگزاران مسلمان روابط‌ عمومی در کشورهای مختلف است تا با به اشتراک گذاردن دانش و تجربیات شخصی بتوانند هم در زمینه‌ی مسأله‌شناسی و هم در خصوص راهکارهای بهبود اثربخشی و کارایی‌ روابط‌عمومی از تجربیات یکدیگر بهره‌ ببرند. ازسوی دیگر سطح بین‌المللی این کنگره می‌تواند موجب آشنایی و شناخت بیشتر تصمیم‌گیران و کارگزاران روابط‌عمومی این کشورها از مسائل مرتبط با همکاران خود در سایر کشورها گردد. امیدوارم چنین روندی بتواند در ارتقای سطح عملکردی حوزه‌ی روابط‌عمومی در کشور عزیزمان نیز مؤثر واقع شود.

 

اهمیت برگزاری کنگره با توجه به جایگاه روابط عمومی در ایران

من معتقدم روابط‌عمومی در هر سازمان، مسؤول پایش و مراقبت از وجهه‌ و اعتبار آن سازمان و تلاش دائمی برای ارتقای آن نزد افکار عمومی است. با تعمیم این دیدگاه به سطح ملی به نظر می‌رسد برگزاری کنگره‌ دوم در کشور ما می‌تواند تا حدودی در اصلاح وجهه و اعتبار بین‌المللی سازمان‌های ایرانی و نیز ارتقای تصویر جمهوری اسلامی ایران نزد جهانیان به ویژه کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی مؤثر باشد. ضمن آن که می‌توان امیدوار بود کارگزاران میهمان، خود در نقش واسطه‌های مرجع و فعّال عمل نمایند و زمینه را برای حضور جهانی سازمان‌های موفق ایرانی بیش از پیش فراهم کنند.

 

نقش روابط عمومی ها در شکل دهی افکار عمومی موج بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی

موج بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی می‌تواند نشانگر آگاهی‌بخشی پیام انقلاب اسلامی ایرانیان و حاصل پذیرش آن از سوی برادران مسلمان‌مان تلقی شود. بنابراین آگاه‌تر کردن کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی با پیام‌های اخلاقی، اجتماعی، و حرفه‌ای انقلاب اسلامی در مواجهه با مردمِ مسلمان از یک‌سو و مسائل روز جهانی از سوی دیگر، می‌تواند یکی از مأموریت‌های کنگره‌ی دوم به شمار آید. دانش دیپلماسی عمومی می‌تواند بستر بسیار مناسب علمی را برای نقش‌آفرینی کارگزاران روابط‌عمومی در بیداری اسلامی فراهم آورد. لذا می‌توانستیم حوزه‌ی کاربردی «نقش فعالیت‌های روابط‌عمومی در دیپلماسی عمومی» را حتی تا حد یکی از محورهای این کنگره لحاظ کنیم.»

 

پیشنهادات

برخی از پیشنهادهایی که به نظرم می‌تواند موجب ارتقای کیفیت کنگره شود عبارتند از:

5-1. فراهم کردن فرصت آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با مردم (نه الزاماً مسوولان) و سازمان‌های بخش غیردولتی؛

5-2. ایجاد زمینه‌ای برای افزایش تعامل میهمانان با کارگزاران داخلی روابط‌عمومی؛

5-3. برگزاری کارگاه‌های آموزشی با تأکید بر موضوعاتی چون مسأله‌شناسی روابط‌عمومی در جهان معاصر؛

5-4. برقراری تعامل بیشتر میان دانشگاه‌ها و کارگزاران داخلی روابط‌عمومی؛

5-5. کاربردی‌تر کردن محتوای کنگره متناسب با شرایط و فضای بین‌المللی کسب‌وکار روابط‌عمومی؛

5-6. ایجاد فرصت دیدار شخصیت‌ها و چهره‌های مؤثر بین‌المللی در دانش روابط‌عمومی با کارگزاران داخلی روابط‌عمومی؛