کمپین فرهنگ سازی بیمه: مبتنی بر تحقیق، آموزش، تبلغات و اطلاع رسانی

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ایجاد تحرک و گردش اطلاعات و ارتباطات را در این صنعت برعهده داشته و با تکیه براین اطلاعات است که وظایف پنجگانه «تنظیم»، «تعمیم»، «حمایت»، «هدایت»، «نظارت» بر فعالیت‏ های بیمه ‏ای در ایران را برعهده گرفته است.

مقدمه
آرشیو/  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه ایجاد تحرک و گردش اطلاعات و ارتباطات را در این صنعت برعهده داشته و با تکیه براین اطلاعات است که وظایف پنجگانه «تنظیم»، «تعمیم»، «حمایت»، «هدایت»، «نظارت» بر فعالیت‏ های بیمه ‏ای در ایران را برعهده گرفته است.


با این وجود، بسیاری از مردم هنوز  نمی ‏دانند بیمه چیست و نقش و جایگاه آن را نمی ‏شناسند و متأسفانه در بررسی ‏های آسیب‏ شناختانه و جامعه شناختی نیز این موضوع به عینه مشاهده می‏ شود و این آسیب متأسفانه به سطوح عالی مدیریت کشور نیز سرایت کرده است، به گونه ‏ای  که عدم وجود نگرش تعاملی بین مدیریت عالی سازمان‏ ها و مدیران و مسئولان این صنعت، کاهش ثمردهی و کارایی این بخش از خدمات را به دنبال داشته است.


فرهنگ را مجموعه‏ ای از باورها، اعتقادات، منش ‏ها و هنجارهای اجتماعی می ‏نامند که کلیات رفتار و کرداری که جامعه را شکل می ‏دهد و شکی نیست که در فرایند تغییرات فرهنگی همواره مسائلی وجود دارند که تبعات منفی دارند و یا هنجارهایی که از گذشته وجود دارند که قابلیت پاسخگویی به نیازهای جدید را نداشته و اختلال در روند توسعه اجتماعی را فراهم می‏ کنند.


اعتقاد ما بر این باور سامان گرفته که بیمه هم به عنوان یکی از کنش ‏های اصلی فرهنگی با تارخچه‏ی هفتادو شش ساله در بسیاری موارد پاسخ‏گوی شایسته ‏ای برای نیازهای اجتماعی مردم به عنوان سرمایه‏ های اصلی جامعه بوده است. به گونه ‏ای که رونق بازار بیمه ضمن تأمین امنیت روانی جامعه چرخش مولد اقتصادی را فراهم کرده و متعاقب آن زمینه‏ های لازم را برای افزایش بهره ‏وری سرمایه، اشتغال و توسعه پایدار را هم بوجود می ‏آورد. بر این اساس است که توجه به توسعه و رونق این صنعت نه یک مأموریت اداری و یا امری تشریفاتی بلکه ضرورتی اجتناب ‏ناپذیر است.


ضرورت طرح
می ‏دانیم که «بیمه» بمانند بسیاری از حرفه‏ های دیگر برای بسیاری از مردم ناشناخته و مغفول است، تدقیق و تحقیق در جامعه امروز نیز نشان  می ‏دهد که تحقیقاً در زمینه آگاهی عمومی نسبته به بیمه مشکلات جدی وجود دارد که پرداختن به آن‏ها در شناخت بهینه بیمه به افکار عمومی کمک شایانی خواهد کرد.
اجرای مناسب این کمپین می ‏تواند در
·        شناساندن فلسفه و روح بیمه و تبیین اهمیت آن در جامعه
·        بالا بردن ارزش کیفی فعالیت ‏های بیمه ‏ای
·        برقراری ارتباط و امکان تبادل تجارب دست ‏اندرکاران بیمه
·        افزایش و ارتقاء سطح آموزش بیمه
·        معرفی مطلوب و جذاب رشته‏ های بیمه ‏ای به افکار عمومی
·        تشویق و ترغیب مردم به فعالیت ‏های بیمه ‏ای
·        و تلاش برای برداشتن موانع رشد اعتلای این حرفه مفید باشد.
·        طرح حاضر بر آن است تا با پوشش فعالیت ‏های متنوع و مختلف توجه و افکار عمومی را به نقش، اهمیت و ضرورت بیمه در اقتصاد، صنعت و زندگی مردم، جلب و باورمندی عمومی به بیمه را در جامعه نهادینه سازد.


این رویکرد دارای محورهای موضوعی متنوعی بوده، از قالب‏ ها و رسانه‏ های مختلف برای اثرگذاری بر روی مخاطبان عام و خاص در جامعه بهره‏ می‏ گیرد و با توجه به استمرار مناسب،


در برگیری و فراگیری و قالب ‏های متنوع رسانه ‏یی حصول به نتایج و اهداف را میسر خواهد ساخت.


مأموریت
فراهم نمودن زمینه‏ های مناسب برای موفقیت برنامه ‏های فرهنگی بیمه از طریق معرفی و ارتقاء آگاهی، بینش، منش، و دانش مخاطبان بالقوه و بالفعل نسبت به ایجاد این باور که بیمه در افزایش امنیت همه شهروندان تأثیر داشته باشد.


اهداف
·        معرفی صنعت بیمه به افکار عمومی
·        فراهم آوری امکان رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور از طریق افزایش توجه عمومی به مفهوم بیمه
·        ایجاد شناخت کامل، پایدار و کارآمد نزد مخاطبان
·        ایجاد توسعه و حفظ اعتماد و اطمینان بین مخاطبان و صنعت بیمه کشور
·        ایجاد تمایل و رغبت عمومی به بیمه
·        شناسایی ارکان مختلف صنعت بیمه به مردم
·        اطلاع ‏رسانی عام از صنعت بیمه به جامعه
·        توسعه و ترویج فرهنگ بیمه
·        ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه از صنعت بیمه
·        ارتقای سطح تعامل با ذی‏نفعان
·        ایجاد تصویر مناسب از بیمه در اذهان عمومی
·        تشویق و ترغیب مردم به بهره ‏گیری مناسب از خدمات بیمه‏ ای


مخاطب شناسی
یکی از عناصر بدیهی و اساسی در ارتقای اثربخشی فعالیت های تبلیغی و ارتباطاتی، شناسایی دقیق و درست مخاطبان پیام است. اطلاع ‏رسانی عام در فضای جامعه بدون توجه به مخاطبان پیام و ویژگی‏ های فرهنگی آنان یا بی‏اثر خواهد بود یا قطعاً اثربخشی مورد انتظار را نخواهد داشت.
جدول زیر مخاطبان هر یک از محورهای موضوعی را به تفکیک معرفی می ‏کند:
 

محور موضوعی

ترویج

ترغیب

وفاداری

مخاطبان

–    عامه جامعه

–  کودکان و نوجوانان

–  گروه ‏های اجتماعی

  •          …
  •          مالکان (خانه-خودرو و سایر اموال و…)
  •          (مهندسان – مدیران – کارفرمایان- کارخانجات و…)

– …

  •          مشتریان
  •          عوامل بیمه (شرکت‏ ها- نماینده ‏ها – کارکنان صنعت بیمه و…)
  •          …

 

بر این اساس لازم است در هر محور موضوعی، مخاطبان پیام دقیقاً شناسایی و هدف‏گذاری شوند تا اولاً دسترسی به هدف تسهیل شود، ثانیاً هزینه ‏های تبلیغ کاهش یابد و ثانیاً با خاص‏سازی تبلغ، از بی‏ اعتنایی به پیام جلوگیری شود.


طرح عام و عمومی یک پیام خاص با مخاطبان ویژه، علاوه بر افزایش هزینه ‏ها، منجر به کاهش سرعت و دقت عمل و مهم‏تر از آن بی ‏توجهی و بی ‏اعتنایی به پیام و عدم اعتبار منبع پیام می‏ شود.


برنامه ‏ها
بی‏شک برنامه ‏ریزی و اجرای مناسب هر برنامه مستلزم انجام مطالعات اولیه و دریافت شناخت کافی نسبت به وضعیت موجود و مجموعه ‏ای  از هست ‏ها، نیست ‏ها، بایدها و نبایدها است براین اساس کمپین تعریف شده هم از این موضوع مستثنی نبوده و بالطبع باید ابتدائاً با تعریف ابعاد مختلف نسبت به اجرای جزئیات آن اقدام کرد.


ابعاد مختلفی را که می ‏توان برای این امر تعریف کرد می ‏تواند مشتمل بر تحقق، آموزش، تبلیغات، ترویج و اقناع باشد. فرایندی که از  «ناآگاهی» شروع شده و به «وفاداری» می ‏انجامد.


براساس این مطالب و نیز جلسات مستقیم با کارشناسان و صاحب‏نظران، مجموعه ‏ئی از فعالیت ‏های متنوع پیشنهاد شده است که در زیر به تشریح آن می ‏پردازیم:


1-   برنامه‏ های کوتاه ‏مدت:
–        جشنواره بیمه و رسانه
–        بسته‏ ی فرهنگی مهر بیمه (ویژه کودکان و نوجوانان در مدارس)
–        مسابقات فرهنگی و هنری (ویژه دهه فجر) شامل انشاء، نقاشی، داستان کوتاه، پرسش و پاسخ بیمه ‏یی، بهترین جمله برای بیمه
–        تبلیغات محیطی همزمان با هفته بیمه (بیلبرد – تیزر- آگهی مطبوعاتی )
–        برنامه‏ های جامع هفته بیمه
–        سخنرانی پیش از خطبه ‏های نماز جمعه
–        حضور در برنامه‏ های رادیو- تلوزیونی به مناسبت‏ های مختلف به خصوص هفته بیمه ( بخش خبری 22:30 – برنامه‏ های خانوادگی، اجتماعی صبح و عصر تلویزیون – برنامه‏ های اقتصادی رادیو و…)
–        مصاحبه‏ های مطبوعاتی
–        درج مقالات متنوع در مطبوعات
–        چاپ و انتشار کتاب و CD عملکرد
–        جشنواره آثار برتر روابط عمومی‏ های صنعت بیمه
–        اخذ پیام از مقام معظم رهبری برای هفته بیمه
–        برگزاری جشنواره خادمان صنعت بیمه
–        اهدای کتاب‏ های بیمه‏ ای به کتابخانه‏ ها
–        برنامه حضورکارگزاران صنعت بیمه و آموزش رشته‏ های بیمه ‏یی از طریق برنامه‏ هفتگی در شبکه سوم (هر شب به مدت 6 ماه)
–        اجرای نمایش ‏های بیمه ‏ای برای کودکان و نوجوانان و اجرا در مدارس


2-   برنامه‏ های میان مدت:
–        برگزاری جشنواره‏ ها و همایش ‏های متنوع علمی و هنری با محوریت موضوعات و رشته‏ های متنوع بیمه‏ یی (نظیر همایش بیمه و ساختمان- بیمه و پزشکی – بیمه و مسؤولیت های اجتماعی – بیمه و حوادث رانندگی- بیمه و زندگی و… )
–        اجرای طرح‏ های مطالعاتی میان مدت (نظیر پیشنهاد‏های مرکز توسعه کسب و کار بیمه شامل: باشگاه مجازی بیمه گذاران- تکریم بیمه گذاران بر اساس مناسبت‏ های ایام سال- کمپین ‏های تبلیغاتی شرکت بیمه و…)
–        راه اندازی خبرگزاری اختصاصی صنعت بیمه
–        راه ‏اندازی مجله عام بیمه با رویکرد اطلاع ‏رسانی و ترویج فرهنگ بیمه با مشارکت بخش خصوصی و بصورت خودگردان
–        حمایت از چاپ و انتشار کتب عام و تخصصی بیمه
–        سامان‏دهی نشریات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مخاطب محور
–        بازنگری و سامان دهی سایت اطلاع ‏رسانی اینترنتی بیمه مرکزی
–        تدوین و انتشار و توزیع بروشورهای ویژه اطلاع رسانی در منازل، اماکن عمومی (مترو، فرودگاه، ایستگاه قطار و…) مدارس و…
–        راه‏اندازی سامانه پاسخ‏گویی الکترونیکی به مشتریان بیمه (لینک جامع بین بیمه مرکزی و شرکت‏های بیمه)
–        انجام مطالعات تطبیقی میان وضعیت صنعت بیمه ایران با کشورهای دیگر
–        تدوین، طراحی و اجرای بانک اطلاعاتی فعالان صنعت بیمه کشور
–        حمایت از  چاپ و انتشار کتاب ‏های متنوع کودکان با موضوعات بیمه‏یی
–        آموزش فرهنگ بیمه در برنامه‏ های کودک و نوجوان تلویزیون
–        ایجاد گروه‏ های الکترونیکی (MAIL GROUPS)  و ارسال مستمر اطلاعات به ایمیل‏ های گروه
–        طراحی، ساخت و پخش برنامه ‏های پویا نمایی (انیمیشن) از تلویزیون
–        تولید جنرال کاتالوگ و CD  مولتی مدیا برای عرضه در نمایشگاه ‏ها و …
–        شرکت در نمایشگاه ‏های اختصاصی صنعت و خدمات و معرفی و عرضه ‏ی خدمات بیمه‏ ای (از سوی شرکت‏ های بیمه بازرگانی)
–        شرکت در نمایشگاه بین‏ المللی کتاب و عرضه‏ی کتب و مجلات عمومی و تخصصی بیمه
–        طراحی و ارائه تخفیفات زمانی و مکانی و موضوعی (بر اساس مناسبت‏ های ملی و مذهبی- سال بر اساس مکان‏ های ارائه خدمات نظیر نمایشگاه ‏ها و… –  بر اساس مخاطبان مثلاً دانشجویان و گروه‏ های خاص هدف)
–        سنجش سالانه رضایت مندی مشتریان صنعت بیمه و تأثیر دهی آن در رتبه ‏بندی بیمه‏ ها
–        راه ‏اندازی وبلاگ‏ های تخصصی و عمومی بیمه در فضای مجازی


3-   برنامه ‏های بلندمدت:
–        طرح مطالعاتی آسیب‏شناسی فرهنگ بیمه در کشور با استفاده از کارشناسان و اساتید حوزه مرتبط
–        ایجاد رادیو بیمه به منظور اطلاع ‏رسانی فرهنگ بیمه
–        طراحی و پیاده ‏سازی الگویCRM  و خدمات پس از فروش اختصاصی صنعت بیمه برای اجرا از سوی شرکت‏ های بیمه
–        طرح ‏های مطالعاتی برای شناسایی روش ‏های قانونی توسعه صنعت بیمه (نهادی‏‏ سازی قانونی) و پیشنهاد آن‏ها به دولت و مجلس
–        تدوین رویکرد مسؤولیت‏ های اجتماعی Social Responsibility)) با تکیه بر تأثیرات اجتماعی صنعت بیمه در جامعه
–        طراحی فروش الکترونیکی بیمه ‏نامه ‏ها و کارت‏ های بیمه
–        طراحی و عملیاتی‏ سازی فرآیند ارزیابی و رتبه ‏بندی کارگزاران و نمایندگی‏ ها


گستره‏ اجرا
هرچند که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران متولی حاکمیتی صنعت بیمه و توسعه فرهنگ بیمه در کشور است اما از آن‏جا که ترویج فرهنگ‏ بیمه ، افزایش حق بیمه تولیدی و متناسباً رشد سهم بازار شرکت ‏های بیمه‏ یی را در پی دارد، بنوعی کلیه شرکت‏ های بازرگانی بیمه نیز در اجرای این طرح متداخل هستند.


لذا این طرح بر آن است تا با مشارکت عام کلیه شرکت‏ ها و بیمه مرکزی، اقدامات یکپارچه و برنامه‏ریزی شده‏یی را در راستای توسعه و ترویج فرهنگ بیمه عملیاتی کند.
از این رو گستره‏ ی اجرای این طرح شامل بیمه مرکزی ج.ا.ا و کلیه شرکت‏ های بیمه‏ یی  کشور می‏ باشد.


هزینه ‏ها
در صورت تصویب و تأیید برنامه ‏ها، برآوردهای دقیق اجرای طرح متناسب با زمان‏بندی و اعتبارات مرتبط تدوین و اعلام خواهد شد. اما در یک برآورد اولیه می‏ توان اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال را پیش ‏بینی کرد.
علاوه بر آن با توجه به مطالب پیش گفته در گستره ‏ی اجرای طرح، بیمه مرکزی می ‏تواند از مشارکت‏ مالی شرکت‏ های بازرگانی بیمه، متناسب با سهم بازارشان در تأمین اعتبار هزینه ‏های طرح بهره ‏مند شود.


اعتبار
طرح حاضر پس از تأیید ریاست کل بیمه مرکزی چ.ا.ا می ‏تواند در سندیکای بیمه ‏گران و در نهایت شورای عالی بیمه مطرح و تصویب شود که پس از آن به مدت 3 سال می‏ تواند ملاک عمل قرار گیرد. اعتبار طرح از زمان تصویب یک ساله بوده و پس از یک سال می‏ تواند مورد ارزیابی و تکمیل قرار گیرد.


ارزیابی
به منظور اطمینان از اثربخشی و دست‏یابی به اهداف از پیش ‏تعیین شده می ‏توان نتایج حاصل از آن را به دو روش زیر ارزیابی کرد:
1-    میزان رشد حق بیمه تولیدی و افزایش بیمه نامه‏ ها در مدت زمان معینی پس از اجرای طرح
2-    سنجش افکار عمومی از طریق مدل‏ ها و روش ‏های تحقیقاتی و آماری علمی


مسؤولیت
مدیریت روابط عمومی و بین ‏الملل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسؤولیت مستقیم هماهنگی و اجرای طرح را بر عهده دارد. این مدیریت می‏ تواند در پیشبرد و اجرای طرح از مشارکت و یاری
·        شورای روابط عمومی‏ های بیمه
·        مراکز، مؤسسات و نهادهای خصوصی و عمومی
·        سایر واحدهای بیمه مرکزی
بهره مند شود. روش ‏های سفارش کار و برون سپاری می ‏تواند مورد نظر قرار گیرد.