شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| در این کتاب نویسندگان کوشیدهاند تا ایدههایی را در ارتباط با چگونگی تاثیرگذاری همهگیری کووید-۱۹ بر فلسفه ارتباطات و روابطعمومی مورد بحث و تحلیل قرار دهند.
به گزارش شارا، بیش از ۲۳ نویسنده و محقق برجسته ارتباطات و روابطعمومی با ارزیابی روشمند یا با نظرسنجیهای جامع، رویهمرفته یک رویکرد جهانی و علمی منحصربهفرد از نقش و کارکرد ارتباطات و روابطعمومی در دوران بیماری همهگیر کووید-۱۹به استادان، دانشجویان و سایر علاقمندان این حوزه ارائه میکنند.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: کووید-۱۹ به مانند سایر رویدادهای جهانی دارای این پتانسیل است که دید ما نسبت به جهان، روشهای تفکر و اندیشیدن را به طورکلی دستخوش تغییر نماید.
صرفنظر از تراژدی انسانی ناشی از همهگیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیونها انسان، متلاشی شدن خانوادهها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست که تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده است که هیچگاه از حافظه جهانیان، چه نسلهای کنونی و چه نسلهای آینده پاک نخواهد شد.
کووید-۱۹ با خود دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که میتوان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوکهایی که جهان را دگرگون ساخته است طبقهبندی کرد.
دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه به آن چیزی نیست که بسیاری از آیندهشناسان، نظریهپردازان، سیاستشناسان یا سازندگان فیلمهای تخیلی تصور میکردند.
پیامدها
بیماری همهگیر کووید-۱۹، سازمانها و سیستمهای سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آنها با مردم و جوامع را به چالش کشیده است.
این چالشها و چالشهایی نظیر ابهامات و ریسکهای موجود در حین بررسی نگرانیهای عموم جامعه، میتوانند منجر به مجموعهای از نتایج و پیامدهای جبرانناپذیر از جمله از دست رفتن “اعتماد” و “اعتبار” سازمانهای سلامتمحور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.
روابطعمومی و رویدادهای سلامت عمومی
یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراکگذاری دانسته ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نجات جان شهروندان و کمینهسازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسکهای سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزانشان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، میتواند موجب ابهامزدایی و اجتناب از سوءتفاهمها شود.
غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحرانهای سلامت عمومی، تفاوت هایی را با دیدگاه های متخصصان و مسئولان ایجاد میکند. روابطعمومی میتواند با اطلاع از دانسته ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماریهای همهگیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلأ را پر کرده و به کنترل بیماریهای همهگیر کمک کند. روابطعمومی همچنین میتواند اطلاعات پیچیده علمی را بهگونهای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آنها نداشته باشند.
روابطعمومی نه تنها یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راهکار مناسب را دشوار میکند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنشهای دولت نیز می شود و احتمال پیروی آنها از توصیههای بهداشتی را افزایش میدهد. این رویکرد، همچنین شایعه ها و سوءتفاهمهایی که موجب تضعیف واکنش ها و شیوع بیشتر بیماری میشوند را کاهش می دهد.
درسهای آموخته شده
اگر بشر بخواهد از وقوع همهگیریهایی شبیه به کووید-۱۹ اجتناب کند میباید درسهای بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و بهکار بندد.
یکی از اصلیترین دروس آموختهشده بحرانهای سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابطعمومی نقش مهمی در واکنش موفقیتآمیز به مسائل اضطراری دارد. بنابراین شاید بتوان بیماری همهگیر کووید-۱۹ را به عنوان یکی از بزرگترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابطعمومی نوین معرفی کرد که بهطور بالقوه قادر است تاثیرات گستردهای را بر روی پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشمانداز روابطعمومی برجا گذارد.
با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالشهای ارتباطی جدیدی را به همراه میآورد، اما میتوان از دروس برگرفته از بحرانهای پیشین برای مقابله با آنها بهره گرفت
فرصتها و روندها
کتاب “فراگشت فلسفه ارتباطات (چشمانداز روابطعمومی سلامت در عصر کرونا)” به طور خاص بر روی فرصتها و روندهای زیر متمرکز شده است:
بخش اول: ارتباطات بحران
۱. مدیریت و ارتباطات بحران/ موسسه رسمی روابطعمومی
بخش دوم: ارتباطات سلامت
۲. برنامه بهداشت همگانی/ جفری کی. اسپرینگستون
۳. الگوی باور سلامتی/ تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر
۴. مبارزه با بیگانههراسی در دوران همهگیری کووید-۱۹: اهمیت سواد سلامتی/ نویسنده: سانشاین جویس باتاسین
بخش سوم: روابطعمومی سلامت
۵. روابطعمومی در ارتباطات سلامت و ریسک/ نویسنده: جان لینچ
۶. بهکارگیری اعتماد در بازیابی کووید-۱۹/ جنیفر لی، کانادا، رهبر تجزیه و تحلیل خرده فروشی و مصرف کننده/ برنا اسنایدرمن، آمریکا، مدیر مرکز پاسخ به مشتریان جهانی دیلویت/ بیل مارکوارد، آمریکا، رهبر مرکز تحقیقات یکپارچه دیلویت
۷. نقش روابطعمومی در مدیریت بحران همهگیری ویروس کرونا/ نویسنده: احمد کمیل، دانشکده رسانه و ارتباطات جمعی، دانشگاه آمریکایی در امارات، امارات متحده عربی
۸. نقش روابطعمومی و ریسک در شرایط پس از حادثه کاترینا/ نویسنده: کریس گالووی/ دانشگاه موناش گیپسلند، ویکتوریا، استرالیا
بخش چهارم: ارتباطات رسانهای
۹. نفوذ و تاثیرگذاری رسانهها در دوران همهگیری کووید-۱۹/ دنیل گونزالس پادیلا، استاد بخش اورولوژی دانشگاه ۱۲ اکتبر مادرید، لئوناردو تورتولرو بلانکو، استاد دانشگاه لامورالجای مادرید
۱۰. سواد رسانهای و تحصیلات عالی در دوران همهگیری کووید-۱۹: یک بررسی اجمالی/ اولینا ژراوکووا، ترزا ترنچوا، اساتید دانشگاه مطالعات کتابخانهای و تکنولوژیهای اطلاعاتی صوفیه بلغارستان
۱۱. رویارویی پیشدستانه با اخبار جعلی درباره کووید-۱۹/ ساندر واندر لیندن و یان روزنبیک، اساتید دپارتمان روانشناسی و آزمایشگاه تصمیمگیریهای اجتماعی دانشگاه کمبریج و جاش کامپتون، استاد دانشگاه دارموث آمریکا
۱۲. اطلاعات نادرست موجب وخامت شیوع یک بیماری میشوند: مقایسه نتایج برای آنفلوانزا، آبله میمون و نوروویروس/ جولی برینارد و پل ر.هانتر، دانشکده پزشکی نوریچ
۱۳. اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹ و ریسکافزایی رسانههای اجتماعی: یک دیدگاه ویتنامی/ هوا اینگوین، استاد دانشکده روزنامهنگاری دانشگاه مریلند آمریکا، آن اینگوین، استاد دپارتمان ارتباطات و روزنامهنگاری دانشگاه بورن ماوث انگلستان
بخش پنجم: ارتباطات اینترنتی
۱۴. توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در واکنش به کووید-۱۹/ نویسنده: جانیک سی.سایپیر، دپارتمان حسابداری و سیستمهای اطلاعاتی دانشکده بازرگانی ویلانووا، دانشگاه ویلانووا
۱۵. پیش به سوی عصر جدید دورکاری/ سازمان بینالمللی کار
۱۶. کووید-۱۹، کار هوشمند و فضای تعاملی: یک دیدگاه مبتنی بر فرصت در بحران/ نویسنده: ریچارد هو، دانشکده بازرگانی و حقوق دانشگاه کانبرا، استرالیا
۱۷. ضداطلاعات دیجیتالی و مشارکت فعال شهروندان در حل اختلافنظرهای موجود در حوزههای سلامت و علم: دیدگاههایی جدید از کووید-۱۹/ نویسندگان: آن اینگوین، استاد دپارتمان ارتباطات و روزنامهنگاری دانشگاه بورن ماوث انگلستان، دنیل کاتالان ماتاموروس، استاد بخش مطالعات ارتباطات در دانشگاه کارلوس سوم مادرید
بخش ششم: ارتباطات اجتماعی
18. انگیختگی عاطفی برای اجرای یک اقدام: همدلی بهعنوان عاملی برای ترویج فاصلهگذاری فیزیکی در دوران پاندمی کووید-19/ استفان فاتهایچر، لیلا نوکور، رابرت بوهم، کلاودیا ساسنراث و مایکل بنگ پیترسون، دپارتمان روانشناسی و علوم رفتاری، دانشگاه آرهوس، دپارتمان روانشناسی اجتماعی، دانشگاه اولم؛ دپارتمان روانشناسی، دانشگاه کپنهاگ؛ مرکز علوم دادههای اجتماعی (SODAS)، دانشگاه کپنهاگ؛ دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه آرهوس
۱۹. پیامدهای همهگیری کووید-۱۹بر مسئولیت اجتماعی شرکتها و فلسفه بازاریابی/هانگ وی هی، دانشکده بازرگانی منچستر، دانشگاه منچستر، لوید هریس، دانشکده بازرگانی بیرمنگام، دانشگاه بیرمنگام
۲۰. بررسی تأثیرات بیماری همهگیر کووید-۱۹ بر مسئولیت اجتماعی شرکت و نقش استراتژیک متخصصان روابطعمومی/ مهدی باقریان، مدیرعامل، موسسه کارگزار روابطعمومی؛ سردبیر، فصلنامه کارگزار روابطعمومی؛ سردبیر، شارا (شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران)
بخش هفتم: ارتباطات دولتی
21. محور یک رهبری انعطافپذیر: پاسخگویی به کووید-19/ پونیت رنجن، مدیر عامل شرکت Deloitte Global
۲۲. حاکمیت چابک و انطباقپذیر در واکنش به بحران: درسهایی از همهگیری کووید-۱۹/ مارین یانسن-هایکو وندرورت، دانشکده فناوری، سیاست و مدیریت، دانشگاه صنعتی دلفت، هلند
۲۳. پاسخ دولتها به کووید-۱۹: از بحران پاندمی به یک آینده بهتر/ ویلیام اگزر- مایکل فلین- جان اولیری- بروس چو
امیدواریم این کتاب بتواند برای ارتقا و رشد دانش ارتباطات و روابطعمومی، مشارکتی هر چند ناچیز داشته باشد.
لینک فروشگاه روابط عمومی: https://kpri.ir/?p=7608
نظر بدهید