کتاب "فراگشت فلسفه ارتباطات" منتشر شد

بیش از ۲۳ نویسنده و محقق برجسته ارتباطات و روابط‌عمومی با ارزیابی روشمند یا با نظرسنجی‌های جامع، روی‌هم‌رفته یک رویکرد جهانی و علمی منحصربه‌فرد از نقش و کارکرد ارتباطات و روابط‌عمومی در دوران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹به استادان، دانشجویان و سایر علاقمندان این حوزه ارائه می‌کنند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| در این کتاب نویسندگان کوشیده‌اند تا ایده‌هایی را در ارتباط با چگونگی تاثیرگذاری همه‌گیری کووید-۱۹ بر فلسفه ارتباطات و روابط‌عمومی مورد بحث و تحلیل قرار دهند.

به گزارش شارا، بیش از ۲۳ نویسنده و محقق برجسته ارتباطات و روابط‌عمومی با ارزیابی روشمند یا با نظرسنجی‌های جامع، روی‌هم‌رفته یک رویکرد جهانی و علمی منحصربه‌فرد از نقش و کارکرد ارتباطات و روابط‌عمومی در دوران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹به استادان، دانشجویان و سایر علاقمندان این حوزه ارائه می‌کنند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: کووید-۱۹ به مانند سایر رویدادهای جهانی دارای این پتانسیل است که دید ما نسبت به جهان، روش‌های تفکر و اندیشیدن را به طورکلی دستخوش تغییر نماید.

صرف‌نظر از تراژدی انسانی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان، متلاشی شدن خانواده‌ها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست که تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا  و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده است که هیچ‎گاه از حافظه جهانیان، چه نسل‌های کنونی و چه نسل‌های آینده پاک نخواهد شد.

کووید-۱۹ با خود دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که می‌توان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوک‌هایی که جهان را دگرگون ساخته است طبقه‌بندی کرد.

دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه به آن چیزی نیست که بسیاری از آینده‌شناسان، نظریه‌پردازان، سیاست‌شناسان یا سازندگان فیلم‌های تخیلی تصور می‌کردند.

پیامدها

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، سازمان‌ها و سیستم‎‌های سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آن‌ها با مردم و جوامع‌ را به چالش کشیده است.

این چالش‌ها و چالش‌هایی نظیر ابهامات و ریسک‌های موجود در حین بررسی نگرانی‌های عموم جامعه، می‌توانند منجر به مجموعه‌ای از نتایج و پیامدهای جبران‌ناپذیر از جمله از دست رفتن “اعتماد” و “اعتبار” سازمان‌های سلامت‎محور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.

روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

یکی از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراک‌گذاری دانسته ‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌‎ نجات جان شهروندان و کمینه‎‌سازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسک‌های سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزان‌شان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، می‌تواند موجب ابهام‎زدایی و اجتناب از سوءتفاهم‎‌ها شود.

غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحران‌های سلامت عمومی، تفاوت ‎هایی را با دیدگاه ‎های متخصصان و مسئولان ایجاد می‌کند. روابط‌عمومی می‌تواند با اطلاع از دانسته ‎ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماری‎‌های همه‌‎گیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلأ را پر کرده و به کنترل بیماری‎‌های همه‌گیر کمک کند. روابط‌عمومی همچنین می‌تواند اطلاعات پیچیده‎ علمی را به‌گونه‌ای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آن‌ها نداشته باشند.

روابط‌عمومی نه تنها یکی از راه‌کارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راه‌کار مناسب را دشوار می‌کند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنش‌های دولت نیز می‎ شود و احتمال پیروی آن‎ها از توصیه‎‌های بهداشتی را افزایش می‏‌دهد. این رویکرد، همچنین شایعه ‎ها و سوءتفاهم‌هایی که موجب تضعیف واکنش ‎ها و شیوع بیشتر بیماری می‌شوند را کاهش می ‏‎دهد.

درس‌های آموخته شده

اگر بشر بخواهد از وقوع همه‌گیری‌هایی شبیه به کووید-۱۹ اجتناب کند می‌باید درس‌های بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و به‌کار بندد.

یکی از اصلی‌ترین دروس آموخته‌شده بحران‌های سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابط‌عمومی نقش مهمی در واکنش موفقیت‎‌آمیز به مسائل اضطراری دارد. بنابراین شاید بتوان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابط‌عمومی نوین معرفی کرد که به‌طور بالقوه قادر است تاثیرات گسترده‌ای را بر روی پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشم‌انداز روابط‌عمومی برجا گذارد.

با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالش‌های ارتباطی جدیدی را به همراه می‌آورد، اما می‌توان از دروس برگرفته از بحران‎های پیشین برای مقابله با آن‎ها بهره گرفت

فرصت‌ها و روندها

کتاب “فراگشت فلسفه ارتباطات (چشم‌انداز روابط‌عمومی سلامت در عصر کرونا)” به طور خاص بر روی فرصت‌ها و روندهای زیر متمرکز شده است:

بخش اول: ارتباطات بحران
۱. مدیریت و ارتباطات بحران/ موسسه رسمی روابط‌عمومی

بخش دوم: ارتباطات سلامت
۲. برنامه بهداشت همگانی/ جفری کی. اسپرینگستون
۳. الگوی باور سلامتی/ تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر
۴. مبارزه با بیگانه‌هراسی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹: اهمیت سواد سلامتی/ نویسنده: سانشاین جویس باتاسین

بخش سوم: روابط‌عمومی سلامت
۵. روابط‌عمومی در ارتباطات سلامت و ریسک/ نویسنده: جان لینچ
۶. به‌کارگیری اعتماد در بازیابی کووید-۱۹/ جنیفر لی، کانادا، رهبر تجزیه و تحلیل خرده فروشی و مصرف کننده/ برنا اسنایدرمن، آمریکا، مدیر مرکز پاسخ به مشتریان جهانی دیلویت/ بیل مارکوارد، آمریکا، رهبر مرکز تحقیقات یکپارچه دیلویت
۷. نقش روابط‌عمومی در مدیریت بحران همه‌گیری ویروس کرونا/ نویسنده: احمد کمیل، دانشکده رسانه و ارتباطات جمعی، دانشگاه آمریکایی در امارات، امارات متحده عربی
۸. نقش روابط‌عمومی و ریسک در شرایط پس از حادثه کاترینا/ نویسنده: کریس گالووی/ دانشگاه موناش گیپسلند، ویکتوریا، استرالیا

بخش چهارم: ارتباطات رسانه‌ای
۹. نفوذ و تاثیرگذاری رسانه‌ها در دوران همه‌گیری کووید-۱۹/ دنیل گونزالس پادیلا، استاد بخش اورولوژی دانشگاه ۱۲ اکتبر مادرید، لئوناردو تورتولرو بلانکو، استاد دانشگاه لامورالجای مادرید
۱۰. سواد رسانه‌ای و تحصیلات عالی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹: یک بررسی اجمالی/ اولینا ژراوکووا، ترزا ترنچوا، اساتید دانشگاه مطالعات کتابخانه‌ای و تکنولوژی‌های اطلاعاتی صوفیه بلغارستان
۱۱. رویارویی پیش‌دستانه با اخبار جعلی درباره کووید-۱۹/ ساندر واندر لیندن و یان روزنبیک، اساتید دپارتمان روانشناسی و آزمایشگاه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی دانشگاه کمبریج و جاش کامپتون، استاد دانشگاه دارموث آمریکا
۱۲. اطلاعات نادرست موجب وخامت شیوع یک بیماری می‌شوند: مقایسه‌ نتایج برای آنفلوانزا، آبله‌ میمون و نوروویروس/ جولی برینارد و پل ر.‌هانتر، دانشکده‌ پزشکی نوریچ
۱۳. اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹ و ریسک‌افزایی رسانه‌های اجتماعی: یک دیدگاه ویتنامی/ هوا اینگوین، استاد دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه مریلند آمریکا، آن اینگوین، استاد دپارتمان ارتباطات و روزنامه‌نگاری دانشگاه بورن ماوث انگلستان

بخش پنجم: ارتباطات اینترنتی
۱۴. توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در واکنش به کووید-۱۹/ نویسنده: جانیک سی.سایپیر، دپارتمان حسابداری و سیستم‌های اطلاعاتی دانشکده بازرگانی ویلانووا، دانشگاه ویلانووا
۱۵. پیش به سوی عصر جدید دورکاری/ سازمان بین‎المللی کار
۱۶. کووید-۱۹، کار هوشمند و فضای تعاملی: یک دیدگاه مبتنی بر فرصت در بحران/ نویسنده: ریچارد هو، دانشکده بازرگانی و حقوق دانشگاه کانبرا، استرالیا
۱۷. ضداطلاعات دیجیتالی و مشارکت فعال شهروندان در حل اختلاف‌نظرهای موجود در حوزه‌های سلامت و علم: دیدگاه‌هایی جدید از کووید-۱۹/ نویسندگان: آن اینگوین، استاد دپارتمان ارتباطات و روزنامه‌نگاری دانشگاه بورن ماوث انگلستان، دنیل کاتالان ماتاموروس، استاد بخش مطالعات ارتباطات در دانشگاه کارلوس سوم مادرید

بخش ششم: ارتباطات اجتماعی
18. انگیختگی عاطفی برای اجرای یک اقدام: همدلی به‌عنوان عاملی برای ترویج فاصله‌‎گذاری فیزیکی در دوران پاندمی کووید-19/ استفان فاتهایچر، لیلا نوکور، رابرت بوهم، کلاودیا ساسنراث و مایکل بنگ پیترسون، دپارتمان روانشناسی و علوم رفتاری، دانشگاه آرهوس، دپارتمان روانشناسی اجتماعی، دانشگاه اولم؛ دپارتمان روانشناسی، دانشگاه کپنهاگ؛ مرکز علوم داده‌های اجتماعی (SODAS)، دانشگاه کپنهاگ؛ دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه آرهوس
۱۹. پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و فلسفه بازاریابی/‌هانگ وی هی، دانشکده بازرگانی منچستر، دانشگاه منچستر، لوید هریس، دانشکده بازرگانی بیرمنگام، دانشگاه بیرمنگام
۲۰. بررسی تأثیرات بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ و نقش استراتژیک متخصصان روابط‌عمومی/ مهدی باقریان، مدیرعامل، موسسه کارگزار روابط‌عمومی؛ سردبیر، فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی؛  سردبیر، شارا (شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران)

بخش هفتم: ارتباطات دولتی
21. محور یک رهبری انعطاف‌پذیر: پاسخگویی به کووید-19/ پونیت رنجن، مدیر عامل شرکت Deloitte Global
۲۲. حاکمیت چابک و انطباق‌پذیر در واکنش به بحران: درس‌‎هایی از همه‌گیری کووید-۱۹/ مارین یانسن-‌هایکو وندرورت، دانشکده فناوری، سیاست و مدیریت، دانشگاه صنعتی دلفت، هلند
۲۳. پاسخ دولت‌ها به کووید-۱۹: از بحران پاندمی به یک آینده بهتر/ ویلیام اگزر- مایکل فلین- جان اولیری- بروس چو

امیدواریم این کتاب بتواند برای ارتقا و رشد دانش ارتباطات و روابط‌عمومی، مشارکتی هر چند ناچیز داشته باشد.

 


لینک فروشگاه روابط عمومی: https://kpri.ir/?p=7608