شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || کتاب “تفکر انتقادی و رسانههای هوشمند” توسط انتشارات کارگزار روابطعمومی منتشر شد. این اثر توسط اکبر کریمی نوشته و به ویرایش زهرا بابازادهگان به چاپ رسیده است. کتاب در تهران و با نوبت چاپ اول در سال ۱۴۰۳ منتشر شده و به بررسی عمیق و جامع ارتباط میان تفکر انتقادی و رسانههای هوشمند میپردازد.
به گزارش روابطعمومی انتشارات کارگزار روابطعمومی، این کتاب به بررسی مفاهیم اساسی سواد رسانهای و تفکر انتقادی میپردازد. نویسنده در این اثر، نگاهی جامع به تاریخچه و اهمیت سواد رسانهای و تفکر انتقادی داشته و به تحلیل چالشها و فرصتهای ایجاد شده توسط رسانههای هوشمند پرداخته است.
این کتاب بهویژه برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان به حوزه رسانه و آموزش تفکر انتقادی، منبعی ارزشمند است.
کتاب با نوبت چاپ اول در سال ۱۴۰۳ به بازار عرضه شده و با شمارگان ۵۰۰ جلد در ۱۶۰ صفحه منتشر شده است. از طریق وبسایت موسسه کارگزار روابطعمومی قابل دسترسی است.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: کلیات سواد رسانهای
۱- سواد
۲- انواع سواد
۲-۱- سواد دیجیتالی
۲-۲- سواد اطلاعاتی
۲-۳- سواد رسانهای
۳- تاریخچه سواد رسانهای در جهان
۳-۱- تاریخچه سواد رسانهای در ایران
۴- ضرورت سواد رسانهای
۵- سواد رسانهای؛ تفکر انتقادی
۶- ویژگیهای پروژههای سواد رسانهای
۶-۱- کاوش و اکتشاف فردی
۶-۲- تکثرگرایی در موضوعات تحتپوشش
۶-۳- واکنش به رسانهها: نقش پاسخ فعال
۶-۴- مسئولیت مشترک رسانهها و مصرفکنندگان
۶-۵- ضرورت مشارکت فراگیر در ساختارهای آموزشی
۶-۶- محتوای آموزش سواد رسانهای
۶-۷- نقش پژوهش و ارزشیابی
۶-۸- ساختار، قالبها و وسایل کمکآموزشی
۶-۹- منابع برای افراد، والدین، آموزگاران و سازمانها
۷- دلایل فراگیری سواد رسانهای
۷-۱- داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانهها
۷-۲- برخورد منتقدانه با محتوای رسانهها
۷-۳- تحلیل زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تبلیغی محیط رسانهها
۷-۴- رسانهها، ارزشها و دیدگاهها را جایگزین میکنند
۷-۵- برداشت افراد مختلف از یک پیام رسانهای واحد، متفاوت است
۷-۶- ارتباطات اجتماعی سالم بهوسیله اطلاعات و دانش
۸- آموزش رسانه چیست؟
۸-۱- آموزش رسانه، چرا؟
۸-۲- مزایای آموزش سواد رسانهای برای مخاطبان
۸-۳- دلایل آموزش سواد رسانهای از نگاه باری دونکان
۸-۴- ۱۸ اصل حاکم بر آموزش رسانهای (سواد رسانهای)
۹- الگوی پنجسطحی سواد رسانهای انتقادی
۱۰- کشورهای پیشرو در آموزش سواد رسانهای
۱۰-۱- آموزش سواد رسانهای در ژاپن
۱۰-۲- آموزش سواد رسانهای در کانادا
۱۱- فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانهای
بخش دوم: تفکر انتقادی
مقدمه
۱- تاریخچه تفکر انتقادی و تفکر خلاق
۱-۱- نظریه “رابرت کارپلوس” و آموزش تفکر انتقادی
۱-۲- نظریه «رابرت استرانبرگ» و آموزش تفکر خلاق
۱-۳- تبیین اصول پنجگانه تفکر انتقادی براساس آراء واتسون- گلیزر
۲- چند راهکار علمی آموزش خلاقیت
۲-۱- آموزش تفکر خلاق بهوسیله شیوه تفکر افقی
۲-۲- روش ذهنانگیزی؛ شیوهای خلاق برای آموزش تفکر انتقادی
۲-۳- تأثیر اندیشهبزرگان و متفکران در ترویج تفکر انتقادی و خلاق
۳- ویژگی متفکران منتقد
۴- مراحل پیشرفت تفکر انتقادی
۵- چرا تفکر انتقادی باید قسمتی از تمام دروس باشد؟
۵-۱- تفکر انتقادی، در برابر روش سنتی آموزش
۵-۲- آموزش تفکر انتقادی
۵-۳- ضرورتها و اصول تعلیم و تربیت
۶- اهمیت آموزش رسانهای به کودکان و نوجوانان
۶-۱- حضور رسانهها در زندگی کودکان و نوجوانان
۶-۲- تأثیرات رسانهها، بهویژه تلویزیون بر کودکان و نوجوانان
۶-۳- پردازش اطلاعات رسانهای نزد کودکان و نوجوانان
۶-۴- سنجش برنامهها و محتوای رسانهای نزد کودکان و نوجوانان
۷- ۱۰ اصل و چند روش مؤثر در کاهش تأثیرات مخرب رسانهها
۸- میزان تأثیر رسانهها بر خانواده
بخش سوم: رسانههای هوشمند
مقدمه
۱- مهارتهای ضروری قرن ۲۱
۲- تعریف چند مهارت اصلی قرن ۲۱ عبارتند از:
۲-۱- تفکر انتقادی
۲-۲- تفکر خلاقانه
۲-۳- همکاری و همیاری
۲-۴- گفت و گو
۳- اخبار و سواد رسانهای: بیرون آمدن از حباب
منابع و مآخذ
انتهای پیام/
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
|
نظر بدهید