کار در روابط‌عمومی‌ وزارت آموزش و پرورش، کار هر کسی نیست

باقر امیری – کارشناس روابط‌عمومی‌ – مدیریت و کار در روابط‌عمومی‌ وزارت آموزش و پرورش، کار هر کسی نیست، روابط شغلی پر استرس، هنر مردم‌داری، ایجاد ارتباط موثر و تاثیرگذار با مردم و تسلط بر شیوه های تعامل با دیگران است. هر کسی نمی تواند بدون داشتن تخصص و تجربه کار در این حوزه، مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، برای کار در روابط‌عمومی‌ باید پله های نردبان آن را به نوبت طی کرد (کارشناس، کارشناس مسئول، رئیس گروه و.. .) روابط‌عمومی‌ دروازه ارتباط با مردم، مدعی العموم آنها و سخنگوی دستگاه است، آمیختن اینها با همدیگر هنر و کار هر کسی نیست.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || آموزش و پرورش از جمله مهم ترین شریان های حیاتی یک کشور است که در سراسر آن جریان دارد تا فرزندان آن سرزمین را برای پذیرش مسئولیت های مهم و حساس آینده جامعه آماده کند.


هر کشوری که آموزش و پرورش را در اولویت اصلی خود قرار داده است اکنون به یکی از قطب های موثر و تاثیرگذار در علم، دانش و تکنولوژی دنیا تبدیل شده است. ما چاره ای نداریم که آموزش و پرورش را در اولویت اول کشور قرار دهیم چون ارزش و شانیت قابل شدن برای آموزش و پرورش باعث تربیت نسلی منضبط، دوستدار دانش و آگاهی، مدافع صلح و آرامش، حامی زندگی مسالمت آمیز، حافظ طبیعت، مطالبه گر حقوق شهروندی و اجتماعی و غیره خواهد بود.


بنابراین برای رساندن پیام تعلیم و تربیت به نقاط مختلف کشور و همچنین رساندن پیام دست اندرکاران آن(فرهنگیان مناطق مختلف و ایجاد ارتباط چند سویه بین مسئولان، فرهنگیان و مردم) به مسئولان کشور نیازمند یک روابط‌عمومی‌ تسهیل گر، مشارکت جو، همراه و مورد اعتماد و اطمینان است. سخنی به گزاف نگفته ام اگر بگویم بزرگترین رسانه کشور در اختیار آموزش و پرورش است که در دورترین مناطق کشور نماینده و نیرو دارد که براحتی می توانند در تغییر و تحولات کشور نقش موثر و تاثیرگذاری را ایفا نمایند.


این مهم جز از کسی که در سایه تخصص، تجربه، دانش، توانمندی، شناخت مخاطب و مجریان آموزش و پرورش در رده های مختلف آن کار کرده است، بر نمی آید.


مدیریت و کار در روابط‌عمومی‌ وزارت آموزش و پرورش، کار هر کسی نیست، روابط شغلی پر استرس، هنر مردم‌داری، ایجاد ارتباط موثر و تاثیرگذار با مردم و تسلط بر شیوه های تعامل با دیگران است. هر کسی نمی تواند بدون داشتن تخصص و تجربه کار در این حوزه، مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، برای کار در روابط‌عمومی‌ باید پله های نردبان آن را به نوبت طی کرد (کارشناس، کارشناس مسئول، رئیس گروه و.. .) روابط‌عمومی‌ دروازه ارتباط با مردم، مدعی العموم آنها و سخنگوی دستگاه است، آمیختن اینها با همدیگر هنر و کار هر کسی نیست.


در واقع روابط‌عمومی‌ برای یک دستگاه به منزله مغز متفکری است که تمام ایده ها، خلاقیت ها، هنر و دانشی که دستگاه نیاز دارد تا بتواند به درستی با مخاطب ارتباط موثر، تاثیرگذار و اثربخش برقرار کند، در خود دارد.


یک دستگاه برای اینکه بتواند رسالت خود را به طور جامع و کامل به انجام برساند نیازمند یک روابط‌عمومی‌ آگاه در همه زمینه ها اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و … است. بنابراین برای پست روابط‌عمومی‌ باید کسی انتخاب شود که دانش، تخصص، تجربه و در واقع یک هنرمند تمام عیار در همه زمینه ها باشد، نمی توان فقط به خاطر رفع تکلیف هر کسی را در این پست نشاند، آن هم روابط‌عمومی‌ آموزش و پرورش که با گستره وسیعی از آدم هایی سروکار دارد که هر کدام از آنها دارای ایده و دیدگاه مخصوص و ویژه خود در زمینه‌های مختلف است، برای هدایت و راهبری این نیروی عظیم و موثر و اثربخش در امر تعلیم و تربیت باید با استراتژی و برنامه عملیاتی مشخص و معین وارد عمل شد،
روابط‌عمومی‌ قاعده و قانون ویژه خود دارد، نمی توان دیمی آن را مدیریت کرد… اکنون فضای مجازی یکی دیگر از جنبه های روابط‌عمومی‌ مدرن است که یک دنیای جدید در حوزه پیام و ارتباطات تعاملی است که نیازمند تکنیک، تخصص و روابط‌عمومی‌ مخصوص خود است تا بتواند کاربران خود را هدایت و راهبری نماید.


هوش مصنوعی یکی دیگر از اثرات طوفان سهمگین فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات(متاورس یا فراجهان) است که تمامی جنبه های زندگی بشری را تحت تاثیر قرارداده است به طوری که شبیه به آن در هیچ از تجربیات بشری وجود ندارد. آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را از این فناوری نوین گرفته است و حتی بعضی به این باورند بزودی این فناوری جای معلمان را در مدارس خواهد گرفت. آموزش و پرورش برای بهره گیری و مواجهه با این فناوری باید خود را آماده کند تا بتواند از مزایا و محاسن آن در بحث آموزش دانش آموزان استفاده نماید.


مصوبه ای در شورای عالی آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در حال تهیه و تدوین است که می تواند کمک موثری به دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای استفاده موثر و بهینه از این فناوری نوین بکند.


آنچه اکنون در روابط‌عمومی‌ ها مهم و اساسی است: احاطه کامل به علم روز این حوزه، شفافیت، مدیریت بحران، حمایت از سازمان و رعایت حقوق مخاطبان، توانایی استفاده از فناوری نوین(هوش مصنوعی)، تاکید بر استفاده موثر از داده ها، همکاری و تعامل با رسانه ها، روابط‌عمومی‌ حوزه فضای مجازی وغیره. اینها مواردی است که یک روابط‌عمومی‌ زبده و متخصص باید بتواند از آنها برای ایجاد فرصت و همچنین تبدیل تهدیدها به فرصت از آنها استفاده کند.


یک مورد دیگر که روابط‌عمومی‌ آموزش و پرورش می تواند آنرا به یک مطالبه عمومی تبدیل کند مشارکت و همراهی سایر دستگاه ها و همچنین مجلس و دولت در امر آموزش و پرورش کشور است.


(در این مورد نقش رسانه ها، مردم، انجمن ها، شرکت ها و… در آموزش و پرورش و نحوه تعامل با آنها حرف های زیادی دارم که ان شاء الله بعداَ در یک یاداشتی تقدیم خواهم نمود).


نیروهای خوب، ارزشمند و با تجربه ای در حوزه روابط‌عمومی‌ در آموزش و پرورش هستند که توانایی پذیرش این مسئولیت مهم و حساس را دارند و باید به آنها توجه جدی شود.


چند سال است که مسئولیت روابط‌عمومی‌ این دستگاه عظیم را به افرادی غیر از آموزش و پرورش سپرده اند اگر یک مقایسه منصفانه بین این افراد و کسانی که قبل از آنها بودند، انجام شود براحتی به این واقعیت پی خواهید برد که این اینها بجز طرد نیروهایی که سال ها در این حوزه کار می کردند و تجربیات ارزشمندی کسب کرده بودند، کار دیگری انجام ندادند. باید پرسید این عزیزان چه دستاوردی برای نظام تعلیم و تربیت داشته اند؟ کدام بار را از روی دوش آموزش و پرورش برداشته اند؟


یکی مورد دیگری که باید جناب آقای دکتر کاظمی تکلیف آن را مشخص کند، خبرگزاری پانا است. خبرگزاری پانا یک فرصت بی بدیل در دستان آموزش و پرورش است که می توان با تهیه یک برنامه عملیاتی منسجم و علمی آنرا به یک ابر رسانه در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل نمود به شرطها و شروطها که این خبرگزاری از لحاظ چارت سازمانی مستقیماَ زیر نظر وزیر محترم قرار گیرد تا تحت نفوذ سایر معاونت های آموزش و پرورش قرار نگرفته و بتواند به وظیفه ذاتی خود به نحو احسن عمل کند.


امیدوارم جناب آقای دکتر کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش، به این واقعیت رسیده باشند که کار در روابط‌عمومی‌ وزارت آموزش و پرورش کار هر کسی نیست و نیازمند افراد تاثیرگذار و موثر در روند نظام تعلیم و تربیت است. لذا از ایشان تقاضا دارم این مسئولیت مهم، حساس و تاثیرگذار را به یک فرد متخصص، با تجربه، توانمند، مقتدر، تاثیرگذار و نظام مند در امر ایجاد ارتباط و تعامل موثر و امیدبخش با فرهنگیان و مردم بسپارد. ان شاءالله

 

 

انتهای پیام/

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

 

https://telegram.me/sharaPR