شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– کارکرد اساسی و بنیادین رسانهها عبارتست از بازنمایی واقعیت های جهان خارج برای مخاطبان و اغلب دانش و شناخت ما از جهان بوسیله رسانهها ایجاد میشود و درک ما از واقعیت بواسطه و به میانجیگری روزنامهها، تلویزیون، تبلیغات و فیلم های سینمایی و… شکل میگیرد. رسانهها جهان را برای ما تصویر میکنند. رسانهها این هدف را با انتخاب و تفسیر خود در کسوت دروازهبان انجام می دهند.
بر اساس نظریه برجسته سازی رسانه ها اگرچه نمی توانند تعیین کنند که مخاطبان چطور بیندیشند؛ اما می توانند تعیین کنند که درباره چه بیندیشند. کارکرد برجسته سازی رسانه ها، گرایش رسانه را به تاثیر گذاشتن بر آنچه مردم درباره آن فکر خواهند کرد، یا آنچه تلقی می کنند، توصیف کرده اند. بر اساس این نظریه تمرکز رسانهها بر موضوعات محدود سبب میشود عامه مردم نیز همان موضوعات را مهم بپندارد. بر این اساس می توان به مطالعه نحوه بازنمایی فعالیت سازمانها در رسانه ها نیز پرداخت.
رسانهها این هدف را با انتخاب و تفسیر خود در کسوت دروازهبان و بوسیله عواملی انجام میدهند که از ایدئولوژی اشباع هستند. بنابراین مطالعه بازنمایی رسانهای در مطالعات رسانهای، ارتباطی و فرهنگی بسیار مهم و محوری است.
از آنجائی که نمیتوان جهان را با تمام پیچیدگیهای بیشمار آن به تصویر کشید، ارزشهای خبری، فشارهای پروپاگاندایی، تهییج، تقابل (که ما را از دیگران جدا میسازد) یا تحمیل معنا در قالب مجموعهای از پیچیدگیهای [فنی و محتوایی] ارایه میدهند. بر این اساس بازنمایی عنصری محوری در ارایه تعریف [از واقعیت] است (سروی، 1389: 17).
کارکرد اطلاع رسانی رسانه ها در جامعه امروزی نقشی غیرقابل انکار است. آنها به دلایل مختلفی مانند وابستگیهای ایدئولوژیک، وابستگیهای حزبی و… از زوایای مختلفی به تحولات جامعه مینگرند و در انعکاس و برجستهسازی تحولات و رویدادها به شیوههای مختلف عمل میکنند. برخی از روزنامه ها انعکاس رویدادها در رسانههای خبری را فرایند بازسازی رویدادها تلقی کرده و تولید و انتشار اخبار را تحت عنوان بازنمایی و به معنای ارائه رویدادها از نگاه خاص و در واقع بازسازی رویدادها قلمداد می کنند (رضوی زاده و نجفی، 1385: 5).
سازمانها فعالیتهای مختلفی انجام میدهند که برخی از آنها را خودشان و از طریق روابط عمومی سازمان در قالبهای مختلفی مثل خبر، رپرتاژ آگهی، گزارش و… به رسانه ها ارسال میکنند و برخی را نیز خبرنگاران مطبوعات با وظیفه خبررسانی که دارند تهیه و در روزنامهها به چاپ میرسانند. منطقه 8 عملیات انتقال گاز از جمله سازمانهایی است که با توجه به مشتریان زیادی که در سطح جامعه دارد به هر دو شیوهای که ذکر شد در آئینه رسانه ها قرار می گیرد.
|
نظر بدهید