
مقدمه
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– امروزه با پیشرفت فنّاوری، پدیدههای جدیدی رو به رشد هستند، یکی از این پدیدهها کارچاقکنها! میباشند که در فضای مجازی استفاده میشوند.
معانی متفاوتی در این زمینه میتواند مطرح شود، معنی کلی این واژه دلال است یا دلالی، کسی که کار را روبهراه میکند. حال که بامعنی این واژه آشنا شدیم بهتر است به نوع ارتباط و ساختار پیچیده این نوع ابزارهای اینترنتی نوین بپردازیم.
در بسیاری از صفحات اینترنتی نظیر سایتها، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و … شاهد اعداد و ارقام بازدیدکنندگان از صفحات هستیم یا تعداد پیگیریکنندگان، مدیران این صفحات میتوانند بهصورت های مختلفی اعداد را بالا و پایین ببرند، در شرکتها، سازمانها و صفحات شخصی افراد این ابزار بهسادگی به کار گرفته میشود، شرکتهای تازه تأسیسشده برای جذب مخاطب بیشتر سعی در اجرای اینگونه ترفندها روی صفحات خوددارند و بدین منظور از کارچاقکنها یا همان ابزارهای بالابرنده اعداد (تعداد بازدید و افراد پیگیریکننده) استفاده میکنند. اینگونه ابزارها امروزه نوعی ترفند جذب مخاطب بیشتر و حتی بالا بردن ارزشهای یک سایت به شمار میرود.
اینکه به کاربردن این نوع ترفندها درست است یا خیر، هنوز بهطور کامل مشخص نشده است؛ اما چیزی که مشخصشده، این است که مخاطبان خیلی ساده و سریع جذب این نوع صفحات و سایتها خواهند شد، مخاطبان ناآگاه زمانی که افزایش پیگیریکنندگان (فالوور) ها، در یک صفحه را میبینند؛ ناخودآگاه جذب آن مطالب خواهند شد. این امر میتواند جالب باشد؛ اینکه بتوانیم مخاطبان را زیر نظر بگیریم! زمانی که مخاطبان ما از روی اعداد تصمیم میگیرند؛ چطور میتوان با آنها برخورد کرد و چه چیزهایی میتواند در جذب مخاطب بیشتر به ما کمک کنند.
کسب اعتبار کاذب سایتها
بالا بردن بازدید سایتها نیز، یکی دیگر از این روشها است؛ که از آن برای اعتباربخشی به سایتها استفاده میشود که اصطلاحاً به آن (رنک، رتبهبندی) میگویند. این کار باعث افزایش قیمت کلی سایت و همچنین میزان فروش بیشتر محصولات در سایتها خواهد شد. این کار نمیتواند یک ارتباط دوسویه و تعاملی را بین مخاطبین با سایت برقرار کند.
کارچاقکنها چگونه کار میکنند
برنامههای مختلفی در این زمینه موجود است که در آن میتوانید بهسادگی برای بالا بردن اعداد! در صفحات یا سایتهای خودتان اقدام کنید. در این ابزارها میتوانید با لایک کردن، پیگیر شدن و دیدن سایت دیگران امتیاز جمع کنید و بعدازآن شما هم درخواست بازدید و… بدهید که این فرآیند در زمان بسیار کوتاهی انجام خواهد شد. روش دیگر خرید مستقیم و پرداخت پول برای دریافت پیگیریکننده (فالوور) است.
هشدار به کسانی که از کارچاقکنها استفاده میکنند!
توجه داشته باشید که این درخواستها در مدتزمان کوتاهی انجام میشوند؛ اما دارای مشکلاتی نیز هستند.
این روشها و ترفندها میتوانند بسته شدن (بلاک شدن) صفحات شمارا در پی داشته باشند (اینستاگرام بهتازگی اعلام کرده است که استفاده ازاینگونه ابزارها میتواند عواقبی همچون بلاک شدن اکانت ها را در پی داشته باشد، ولی تا به امروز این امر از طرف اینستاگرام اجرایی نشده و بیشتر جنبه تبلیغی داشته است) و اما مشکل دومی که بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژهای داشت، فالوورهایی هستند که دائماً پس از فالو کردن افراد، آنفالو نیز میکنند! این پدیده در فضای مجازی به فالوورهای الاکلنگی شهرت دارد، کسانی که فالورهای فیک یا تقلبی استفاده میکنند باید دائماً درخواست فالور بدهند.
شرکتهای سازنده این ابزارها به جهت کسب درآمد بیشتر، برای خرید فالورها و بازدیدکنندگان سایت امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار خواهند داد، چیزهایی مثل تخفیفهای نقدی، میزان دو یا چند برابر کردن بازدیدکنندگان شما و …
بهطور کل باید قبول کرد؛ زمانی که بازدیدکنندگان یک سایت یا صفحه افزایش پیدا میکند، لزوماً به خاطر مطالب آن نیست، بلکه شیوههای مختلف اینترنتی یا همان دلالیهای خفته (پنهان) نیز میتوانند در این امر دخالت داشته باشند. امروزه سایت ها، با این ترفندها (استفاده از دلالهای پنهانی و مجازی) اعتبار خود را افزایش داده و میزان بازدید مخاطبان خود را بالا میبرند.
کاملاً روشن است که تمامی این کارها توسط شرکتها و حتی سازمانها و افراد حقیقی فقط در کوتاهمدت میتواند پاسخگو باشد، نه در درازمدت و ممکن است در درازمدت نتیجه عکس نیز داشته باشد و آن چیزی نیست جز ریزش مخاطبان.
|
نظر بدهید