(b).jpg)
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| شکری در رادیو گفتوگو عنوان کرد: از آنجا که دستگاههای دولتی با منابع مالی مشخص از بودجه فعالیت میکنند اهمیتی به ضرر و زیان ناشی از عملکرد ضعیف روابطعمومی در رضایت مخاطب نمیدهند.
به گزارش شارا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ دکتر حمید شکری خانقاه با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» با تاکید بر این که روابط عمومی نوعی رویکرد و اندیشه است، اظهار کرد: روابط عمومی مدیر نظام ارتباطات سازمان است که یک نوع مدیریت هوشمند انسانی را ایجاد می کند.
این مدرس دانشگاه با ابراز تاسف نسبت به منزوی بودن روابط عمومی ها گفت: روابط عمومی سازمان ها به خصوص در چند سال اخیر آن چنان در تعاریف ابهام آلود غرق شده اند که به کلیشه گرایش و بر اجرا تمرکز پیدا کرده اند. درواقع بیشتر تلاش آنها بر داده پراکنی متمرکز شده است.
شکری تاکید کرد: روابط عمومی باید هوشیار باشد چون اگر یک کارمند، ذینفع یا بهره بردار ناراضی باشد، سازمان با تلاطم روبرو می شود.
وی با بیان این که روابط عمومی با تحقیق آغاز و با تحقیق پایان می پذیرد، عنوان کرد: مسئول روابط عمومی ابتدا باید مخاطب سنجی و مخاطب شناسی کرده باشد، نیاز او را بداند و بر اساس آن فرآیندهای ارتباطی از جمله خبر، گزارش، همایش و … را اجرا کند و سپس رضایت مخاطب را برآورد کند.
به گفته این کارشناس جامعه شناسی ارتباطات، در حال حاضر روابط عمومی های ما مراسم و مناسبت گرا و اطلاع رسان هستند. به طوری که حتی شورای اطلاع رسانی دولت هم از روابط عمومی سازمان ها می خواهد که اطلاع رسانی کنند و از آن ها انتظار گفتگو کردن و برقراری ارتباط ندارند.
شکری معتقد است آسیب های ناشی از یک روابط عمومی ناکارآمد در بخش های دولتی بیشتر است چرا که توجهی به بازدهی آن نمی شود و زیان آن متوجه بودجه عمومی و بیت المال است، درواقع در این دستگاه ها به دلیل داشتن منابع مالی مشخص، نظر مخاطب و ذی نفع اهمیت چندانی ندارد.
وی ادامه داد: روابط عمومی شرکت های خصوصی برای کسب درآمد و سود بیشتر، عملیات R&D، تحقیق و توسعه شرکت را در جلب رضایت و نظر مشتری های خود به خوبی انجام می دهند.
این نویسنده، نبود سواد شایستگی را یکی از مهمترین مشکلات روابط عمومی ها دانست و عنوان کرد: متاسفانه معیارها، شخص ها و استانداردهای یک نیروی انسانی کارآمد در روابط عمومی تعریف نشده است.
شکری تاکید کرد: ابزار هوشمند کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند مدیر روابط عمومی هوشمند می طلبد یعنی چاره ای جر تربیت مدیر ارتباطات هوشمند نداریم.
وی در خاتمه از ستاد ملی مقابله با کرونا و هنرمندان درباره شیوه اطلاع رسانی در روزهای اپیدمی انتقاد کرد و گفت: این افراد در این روزها نتوانستند هیچ سناریوی خوبی برای مدیریت ارتباطات داشته باشند. این افراد بر ارائه خبر متمرکز شده اند و برای آموزش مردم از موشن گرافی و تولیدات چند رسانه ای غافل مانده اند.
|
نظر بدهید