ژرف نگری؛ اساس هنر صفحه آرایی

محمود مختاریان، مدرس و روزنامه نگار – عکس های خبری، داستانی، مستند اجتماعی، اجتماعی و پرتره (صورت و چهره) از جمله زمینه های مطرح هنر عکاسی در نشریات هستند. هر چند که امروزه عکاسی سینمایی، ورزشی، تبلیغات و مد از جایگاه ویژه ای در مطبوعات جهان برخوردارند و در هر یک از آن ها دید عکاس، نقطه طلایی و شکار لحظه ها دارای اهمیت است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ژرف نگری باید به عنوان هدف اصلی و اساس هنر صفحه آرایی در نشریات همواره مدنظر قرار گیرد. اولین موردی که در نشریات جهان برای آن اهمیت قایلند، صفحه آرایی است. اما متأسفانه در ایران یکی از ضعف های نشریات و جامعه رسانه ای ما این است که صفحه آرایی و تبلیغات نمی دانیم و با اصول آن نیز آشنایی کامل نداریم.
 
 جذابیت بصری و انتقال پیام
 بسترسازی، برجسته سازی، اعتمادسازی و فرهنگ¬سازی راه¬های تقویت قدرت رسانه¬ای در دنیا به شمار می¬روند. در این راستا مطبوعات باید قادر باشند پیام های خود را در سطح ملی، منطقه¬ای، فراملی و ملی منتقل کنند. از این رو ناچاریم که برای انتقال و درک پیام¬ها زبان یکدیگر را بدانیم.


 عکس های خبری، داستانی، مستند اجتماعی، اجتماعی و پرتره (صورت و چهره) از جمله زمینه های مطرح هنر عکاسی در نشریات هستند. هر چند که امروزه عکاسی سینمایی، ورزشی، تبلیغات و مد از جایگاه ویژه ای در مطبوعات جهان برخوردارند و در هر یک از آن ها دید عکاس، نقطه طلایی و شکار لحظه ها دارای اهمیت است.
 
 نام و لوگوی نشریه
 اسم نشریه باید در راستای اهداف نشریه انتخاب شود و طراحی لوگوی آن باید تک سیلابی و حداکثر دو سیلابی و تلفیقی از هنر گرافیک و خط نستعلیق باشد. لوگو باید خوانا و چشم¬نواز باشد و در رنگ و ابعاد مختلف هویت خود را نشان دهد و نیز در محل مناسبی روی جلد قرار گیرد.
 
 مدیریت نشر
 در تمام دنیا سه مدیریت تحریریه، درآمدزایی و توزیع در روند انتشار نشریات وجود دارند که در ایران بیشتر به مدیریت درآمدزایی آن توجه می¬شود. در صورتی که در دنیا مدیریت توزیع یعنی جلب مخاطبان و تعداد نسخه¬های فروش رفته مطبوعات دارای اهمیت بسیاری است.