شارا،حمید کارگر- دستیابی به توده ها در رسانه های اجتماعی آسان به نظر می رسد. با توجه به آمار خود شبکه های اجتماعی، فیس بوک یک میلیارد کابر فعال دارد و بیش از 50 درصد آنان هر روز به این شبکه وارد می شوند. توییتر نیز مدعی 300 میلیون کاربر است.
این جمعیت گسترده کاربران می تواند فرصت بسیار مناسبی برای رویکرد به مصرف کننده و مشتری گرایی در دنیای کسب و کار باشد و فضای مناسبی را برای فعالان حوزه تجارت پدید آورده است اما با این حال گویا آنچنان که باید این گروه از فضای به وجود آمده بهره نمی برند.
در قضاوت درباره ارزش حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، بازاریابان و تصمیم سازان حوزه کسب و کار اغلب در دو سویه قرار می گیرند:
1. بخشی بر این باورند که حضور نداشتن در دنیای وب می تواند چهره ضعیفی از شرکت را منعکس کند به ویژه در دنیای کسب و کار که پیشتاز بودن یک اصل و ارزش است. از این رو باید با قوت کنش تجاری را به شبکه های اجتماعی نیز منتقل کرد.
2. گروهی با دیدگاهی بدبینانه معتقدند که چگونه می توان بازگشت سرمایه را برای حضور در شبکه های اجتماعی توجیه کرد و لاش برای پیشتاز بودن چقدر توجیه کننده هزینه های حفظ حضور در شبکه های اجتماعی است؟
افزون بر این، آن دسته از کنشگران حوزه کسب و کار که مسیر شماره 1 را می روند، اغلب به سرعت از نتایج به دست آمده ناامید می شوند و ناتوان از توجیه سرمایه گذاری، به گروه دوم می پیوندند.
من باور دارم که در رسانه های اجتماعی، شما آنچه را کاشته اید برداشت می کنید. همچنان که در اصول بنیادی روابط عمومی نیز همین باور جاری است. موضوع اصلی ما در روابط عمومی شناختن مخاطب است و امروز در حوزه کسب و کار نیز باید بدانیم که مخاطبان به طور جادویی ناپدید نشده اند بلکه به عرصه رسانه های اجتماعی گرایش پیدا کرده اند.
بر اساس بررسی اخیر رسانه ای وبگاه Arkrti (درباره استفاده فضای کسب و کار از رسانه های اجتماعی) که در آن از روزنامه نگاران خواسته شده بود نشان دهند که ایده های خبری خود را از کجا می گیرند، انتظار این بود که پایگاه های سنتی از جمله تماس های روابط عمومی، منابع صنعت و بیانیه های خبری را به عنوان پاسخ مطرح کنند اما حدود 44 درصد از آنان میکروبلاگ ها (مانند توییتر) و 39 درصد سایت های شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک و لینکدین) را به عنوان منابع قابل اعتماد برای ایده های خبری برشمردند.
با در نظر گرفتن 85 درصد از روزنامه نگاران بررسی شده فعال در فیس بوک و 84 درصد فعال در توییتر، پی می بریم که شبکه های اجتماعی نه تنها فرصت تازه ای را برای دستیابی به مشتریان پدید آورده اند، بلکه فرصت مغتنمی را هدیه کرده اند که فعالان حوزه تجارت بدون اکتفا به روش هایی مانند ارسال ایمیل، حرف و پیام خود را عرضه کنند.
بنابراین چه شما در رسانه های اجتماعی فضای کسب و کار تازه کار باشید و چه از آنچه پیشتر در این حوزه انجام داده اید ناامید شده باشید، در این نوشتار چند راهنمایی ساده ذکر می شود که می تواند به شما برای کامیابی در این حوزه کمک کند.
1. به عنوان یک طرفدار صنعت عمل کنید
رسانه های اجتماعی فضای مناسب و بزرگی را برای دنیای تجارت ارایه می کنند. فضایی سرشار از اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری سنجیده و آگاهانه. در یک فضای رقابتی شدید، بودن یا نبودن در فضای وب، مانند تفاوت برق باتری با برق شهری است. شما در فضای شبکه های اجتماعی باید در پیوند با مراکز متعدد داده ها مدام در به روزرسانی خود بکوشید.
شرکت در بحث های رهبری فکری صنعت، نه تنها موضع شما را در گرایشهای مهم تحکیم می کند بلکه به شما فرصت می دهد که موقعیت و نظرات خود را مستقیما برای رسانه ها بازگو کنید. این اتفاق موجب می شود شرکت شما به آسانی در معرض نظرات کاربران و مخاطبان قرار گیرد و به ویژه وقتی که تحلیلگران و روزنامه نگاران در پی سوژه ای برای مقاله هستند، شما ایده مناسب را به آنان ارایه داده اید.
2. کانال اجتماعی خود را از طریق پایگاه های سنتی ترویج کنید
اگر شما سابقه ای در کنشگری تجاری از مجرای رسانه ها دارید، بسیار محتمل است که پایگاه داده های وسیعی از مشتریان، روزنامه نگاران یا سهامداران و فهرست راه های تماس با آنان و ایمیل هایشان را داشته باشید. این جمعیت موجود که نشان دهنده مخاطبان مهم شماست، خود نقطه شروع درخور توجهی برای گسترش رسانه اجتماعی شماست.
بنابراین با بهره گیری از اطلاعات همین پایگاه های سنتی، رسانه اجتماعی خود را معرفی، تقویت و روزآمد کنید. در این صورت اگر کسانی بخواهند با شما تعامل دیجیتالی برقرار کنند، می دانند که چگونه و کجا چنین کنند.
3. داشته هایتان را تحلیل کنید و به صورت راهبردی پایگاه پیروان خود را بسازید
ارتقای حضور اجتماعی شما از طریق پایگاه های سنتی، راه خوبی برای ساخت پایگاه پیروان در فضای شبکه ای است، اما روش کاربردی دیگر، ساخت راهبردی ژرف و هدفمند برای حفظ و گسترش پیروان پس از اتمام تحلیل مخاطبان موجود شماست.
به مخاطبان درگیرتان (چه علاقه مندان و چه پیروان و دنبال کنندگان شما در فضای وب) نگاهی از بالا داشته باشید و با بهره گیری از نرم افزارهای تحلیل مانند www.simplymeasured.com به بررسی و تجزیه و تحلیل آنان بپردازید.
سپس مخاطبانتان را به دسته های مختلفی (شامل روزنامه نگاران، مشتریان، شرکا یا…) تقسیم و طبقه بندی کنید. حال شما می توانید درصد مناسبی از محتوای دیجیتال را به هریک از این بخش ها اختصاص دهید. این فرایند به شما برای شناسایی دقیق تر مخاطبانی که به آنها خدمت رسانی می کنید و برای گسترش هدفمند آنان کمک خواهد کرد.
این روش تضمین می کند که شما اطلاعاتی را به اشتراک می گذارید که مربوط به کسی است که بدان گوش می کند. در واقع می توانید آسوده خاطر باشید که مخاطب هدف را شناخته اید و خوراک اطلاعاتی مناسب را به شکلی هدفمند در اختیارش قرار داده اید. به یاد داشته باشید که پایگاه پیروان و مخاطبان شما ممکن است در طول زمان تغییر کند بنابراین نظارت دایمی را بر پایگاه اطلاعاتی فراموش نکنید.
مزیت دیگر تحلیل مخاطبان درگیر، یافتن کسانی است که به پیام شما گوش نمی دهند. فهرست برترین مطالب مطبوعاتی منتشره مرتبط یا گزارشگران هدف را در نظر بگیرید و با مخاطبان موجودتان مقایسه کنید. اگر اهداف مهم مفقودند، از طریق به اشتراک گذاردن محتوا یا روش های سنتی مورد بحث در گزینه 2 با آنها تعامل کنید.
برای مثال اگر شما روزنامه نگار خاصی را هدف قرار داده اید، یکی از مقاله های اخیرش را که مرتبط با شیوه های تجارت شماست به اشتراک بگذارید و بستایید. و یا برایش پیامی بفرستید و در آن راه تماس خود در دنیای وب را اعلام کنید. و یا از او یا نوشتارش در مطلب ارسالی بعدی خود یاد کنید. این روش ها شاید بلافاصله در گسترش دنبال شدن و افزایش پیروان و یا حضور رسانه ای نتیجه ندهد اما توجه آنها را جلب خواهد کرد.
4. بر تعداد تاکید نکنید
تصمیم سازان و تیم های بازاریابی اغلب شیفته تعداد و شمارگان کمی هستند. کمیت، برای آنان آسان ترین و کارآمدترین راه برای اعلام و انتقال موفقیت در سطوح مختلف یک سازمان است و می تواند به راحتی برای مقایسه پیشرفت و پسرفت ها به کار آید.
با این حال اگر شما شرکتی تجاری هستید، احتمالاً خواننده ای مانند لیدی گاگا در زمره پیروان و دنبال کنندگان شما نخواهد بود. و حتی اگر چنین کنید، آیا اهمیتی دارد؟ هرکسی مشتاق پیروانی میلیونی است ولی برای یک کنشگر تجاری، دنبال کننده ای که منتج به فروش شود، با ارزش تر از 1000 تماشاگر است.
بنابراین به جای آنکه برای افزایش شمار پیروانتان در فضای شبکه های اجتماعی بیش از حد تلاش کنید، آنان را مهم تر کنید. پیشنهاد شماره 3 را در ذهن داشته باشید و در قضاوت درباره موفقیت رسانه اجتماعی خود با به حداکثر رساندن درصد افرادی که به طور قابل توجهی درگیر و در تعامل با محصول و خدمات شما هستند کوشش کنید. همه می خواهند “محبوب” باشند اما در کنشگری تجاری در فضای وب، بهتر است “مربوط” باشند.
|
نظر بدهید