چند پیشنهاد درباره شورای اطلاع‌رسانی دولت

همگان می‌دانیم دولت چهاردهم با انباشتی از توقعات و انتظارات مردمی مواجه است که آستانه تحمل‌شان به‌شدت کاهش یافته و حتی لبریز شده است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در تمام دولت‌ها موضوع اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و اقدامات قوه مجریه زیر سؤال بوده و همواره مدیران اجرایی در سطوح مختلف از عملکرد اطلاع‌رسانی زیرمجموعه خود، ناراضی بوده‌اند. این مهم دلایلی دارد که در حوصله این سرمقاله نیست و بررسی آن را که ضروری نیز هست به بعد می‌سپاریم، اما یک طرف دیگر ماجرا مردم هستند.

اغلب مردم معتقد بوده و هستند که جریان اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی یا بهتر بگوییم حاکمیتی یک‌طرفه است. آن‌ها فقط مایل‌اند اخبار دلخواه‌شان را به گوش مردم بسپارند و کمتر حاضر به شنیدن حرف مردم هستند! در انتخاب نام شورا نیز این موضوع آشکار است. ضمن آن که در مواد و تبصره‌ها هم بیشترین تأکید بر نحوه اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت است و به غیر از بند مربوط به تعامل با رسانه‌ها که نمایندگی مردم را باید داشته باشند، اغلب بر کم و کیف چگونگی نشر و بازنشر عملکرد دولت و زیرمجموعه‌های آن توسط روابط‌عمومی‌ها اصرار شده است؛ حال این که اطلاع‌رسانی، آن هم نه ‌فقط با شگردهای تبلیغاتی، بلکه براساس اصول و ارزش‌های خبری، یکی از وظایف روابط‌عمومی‌هاست و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی وظایف و مسئولیت‌های مهم دیگری دارند که به‌اختصار از آن به‌عنوان «وکیل‌مدافع مردم» یاد می‌شود.

حال‌وهوای سال‌های اخیر کشور، حضور ۵۰ درصدی مشارکت‌نکردگان در انتخابات اخیر، فاصله معنادار حاکم‌شده در روابط میان دولت- ملت و نظرات کارشناسی صاحب‌نظران ارتباطات می‌طلبد:

۱- نام شورای اطلاع‌رسانی دولت به شورای ارتباطات یا شورای روابط‌عمومی تغییر یابد.
۲- این شورا فقط ناظر بر امر اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی نباشد، بلکه سیاست‌گذار و تنظیم‌گر تمامی وظایف و مسئولیت‌های روابط‌عمومی‌ها بوده و آن‌ها را بیش از گفتن عملکردشان به مردم، به شنیدن حرف مردم و انعکاس آن به دولت وادار کند.
۳- تنظیم روابط میان رئیس شورا و سخنگو خود حکایتی بسیار مهم و لازم است. هم‌پوشانی‌های وظایف هر یک از این دو مسئول آن‌قدری هست که تک‌روی هر یک، خسارت‌زا و مانع از پیشرفت کارها باشد.
۴- وظایف دولت آن‌قدر متنوع و متکثر است که کار سخنگویی از عهده یک نفر برنیاید. تعیین سخنگویان تخصصی که خوشبختانه در آیین‌نامه نیز پیش‌بینی شده، ضروری است.
۵- لزوم شناساندن وظایف و مسئولیت‌های روابط‌عمومی‌ها به مدیران ارشد اجرایی از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا و مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌ها یک ضرورت است که اهتمام رئیس شورا و سخنگوی دولت را برای برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه می‌طلبد.

همگان می‌دانیم دولت چهاردهم با انباشتی از توقعات و انتظارات مردمی مواجه است که آستانه تحمل‌شان به‌شدت کاهش یافته و حتی لبریز شده است. به همین نسبت اهمیت اقدامات حرفه‌ای در حوزه ارتباطات افزایش می‌یابد و نقش و عملکرد شورا، سخنگو و روابط‌عمومی‌ها هم! تحقق شعار «وفاق ملی» بیش از آن که از مسیر تبلیغ عملکرد دولت به دست آید، از راه احیای اعتماد ازدست‌رفته و زنده‌کردن امید نزد مردم و به‌ویژه جوانان ممکن خواهد شد. خواست مردم را بشنوید و در جهت تحقق آن عمل کنید.  

نویسنده: امیرعباس تقی‌پور/ مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات 

انتهای پیام/

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>