چشم ادارات زیر پای مسولان

عجیب اینکه توقع از روابط عمومی ها درحالی بالاست که انها از کمترین امکانات و تجهیزات برخوردارند، به نظرمی رسد قبل از اموزش خبری روابط عمومی ها ابتدا باید مدیران کل و فرمانداران اموزش رسانه ای ببیند تا بیش ازاین چشم ادارات زیرپا نباشد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) هفته دولت بهانه ای شد تا سایت های خبری دستگاهها بررسی شد که معلوم شد،در اغاز هفته دولت دربسیاری ازسایت های ادارات خبری نبود،همچنین ازسایت عمده فرمانداریها گرفته تا سایت خود استانداری .همزمان غالب سایت های خبری حتی منتقدین،خبراول خود را مرتبط با هفته دولت قرار دادند این درحالیست که ادارات خبری برای گفتن ازعملکرد دولت نداشتند


با رسانه ای شدن بروزنبودن این سایت ها اولین قسمتی که مورد مواخذه قرار گرفت روابط عمومی ها بود ،بی آنکه سوال شود واقعا چه اتفاقی افتاده که روابط عمومی ها به چنین وضعی افتاده اند،بی تردید بسیاری ازمسولان روابط عمومی ها افراد توانمند دربحث رسانه هستند اما متاسفانه انچه مشخص است چندسالیست شاکله روابط عمومی ها دراستان ازهم پاشیده است، روابط عمومی مسول همه امور شده اند جز اطلاع رسانی، کارهای یدی وسخت افزاری روابط عمومی هاوغیرمتعارف آنها انقدر زیاد شده که یافرصتی برای کاررسانه ای نمی یابند ویانای کارکردن برایشان نمی ماند.

 

روابط عمومی ها نه فرصت جمع اوری اطلاعات ،پردازش ،فراوری اطلاعات متناسب بارسانه ها دارند ،ونه اعتبار ومنزلت مشورت رسانه ای نزد مسولانشان رادارند،مشورتی که مدیر خود را در برابر ان متواضع بداند وبداند که روابط عمومی نیاز رسانه را بهتر از و می فهمد ،واقعا چند مسول قائل به این شان رسانه ای برای روابط عمومی هستند، بخاطر همین بی توجهی حتی بعضا افراد غیر متخصص وناتوان وارد روابط عمومی می شوند که البته این تعداد قلیل هستند،همه خوب می دانند کسی که یک سال کارسردبیری خبرانجام داده باشد ازمدیری باپنج سال سابقه کارسیاسی جلوتراست.


اینکه مدیری درقبال کوچکترین نقد هزارویک تهمت ناخوشایند به خبرنگار می زند این یعنی آن مدیر ازکمترین مشورت رسانه ای، برخوردار نبوده است،اینکه بعدازاعتراض و نقد مردمی ،مردم مورد پرخاش،تهمت،صحنه سازی قرارمی گیرند این یعنی ازنقش مشورتی روابط عمومی استفاده نمی شود


همچنین ، اینکه به رغم ارزش های خبری زیاد درعملکرد یک اداره،تنها بازدید مسول وارزش خبری شهرت مبنای اطلاع رسانی روابط عمومی ها می شود این ازاجبار روابط عمومی هابه کارهای کارغیرحرفه ای ناخواسته حکایت دارد،


کافیست به سایت خبری برخی ادارات استان توجه شود تنهاکسی که دیده می شود ریس ان اداره است واقعا آن اداره کارشناس ومتخصص ندارد ،سایت های خبری ادارات شبیه به البوم عکس آن مسول شده است ،نیمی ازبهترین قسمت صفحه سایت راعکس جناب مسول دربرگرفته است انگار اگر عکس نباشد سکان مدیریت فرد متزلزل می شود ،واقعا، پس کجای صفحه سایت عملکرد ان اداره گنجانده شود ،این یعنی واداشتن روابط عمومی به کارغیرحرفه ای.


درپایان عجیب اینکه توقع از روابط عمومی ها درحالی بالاست که انها از کمترین امکانات و تجهیزات برخوردارند، به نظرمی رسد قبل از اموزش خبری روابط عمومی ها ابتدا باید مدیران کل و فرمانداران اموزش رسانه ای ببیند تا بیش ازاین چشم ادارات زیرپا نباشد.