شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اینکه ما میزهایمان را ترک میکنیم و حتی گاهی با پذیرش رنج سفر، مسافتی را پیموده و بهاتفاق همکارانمان، زیر سقف «نمایشگاهها» جمع میشویم، فلسفه دارد!
ارتباط موثر با جامعه هدف، نخستین فرصتی است که نمایشگاهها در اختیار ما میگذارند. اغلب بازیگران کلیدی صنعت، همانها که در طول سال، با هزاران راهبُرد بازاریابی، درصدد برقراری ارتباط با آنان و جذبشان بودهایم، حالا در یکزمان و مکان واحد گرد هم جمع شدهاند و ما میتوانیم مستقیماً با بازار هدف خود صحبت کنیم.
نمایشگاهها به ما فرصت ملاقات و ارتباط چهرهبهچهره با شبکه ذینفعانمان را میدهند. فراموش نکنیم، علیرغم همه ظرفیتهای فراوانی که بسترهای مجازی برای ما فراهم آوردهاند، مردم هنوز دوست دارند با کسانی که مراوده تجاری دارند، از نزدیک و بهصورت چهرهبهچهره ارتباط برقرار کنند.
آدمها در جریان ارتباطات انسانی، از یکدیگر اثر میپذیرند. آگاهکردن مشتریان از دستاوردها و کیفیت محصولات، هیچگاه تضمینی برای فروش به آنان نبوده است، اما ایجاد اعتماد، تحریک احساسات و کیفیت بالای ارتباط برقرار شده با آنان، میتواند مشتریان را برای خرید و حتی وفاداری به برندمان قانع و مصمم سازد.
مجله کسبوکار هاروارد (Harvard Business Review) در گزارشی که سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، نشان داد که گفتوگوی چهرهبهچهره، ۳۴ برابر بیشتر از ارسال ایمیل به گیرندگان اثرگذار است. یعنی گفتوگوی چهرهبهچهره با ۶ نفر، میتواند نتیجهای معادل ارسال ایمیل به بیش از ۲۰۰ نفر داشته باشد.
امکان شبکهسازی با دیگر شرکتهایی که میتوانند کسبوکار ما را رشد دهند از فرصتهای دیگری است که نمایشگاهها در اختیار ما میگذارند.
ایجاد شبکه با همتایان حرفهای در صنعت، میتواند درها را به روی مشارکتها، اتحادها و سرمایهگذاریهای تجاری مشترک باز کند و باعث شود نمایشگاه به یک فرصت دوطرفه برای کسبوکار ما تبدیل شود – یکی در راستای افزایش فروش و دیگری در جهت گسترش زنجیره تأمین و جذب شرکا و تأمینکنندگان استراتژیک جدید.
فراهمشدن امکان ارزیابی رقبا و انجام تحقیقات بازار، یکی دیگر از فرصتهای حضور در نمایشگاهها است. در دنیای بازاریابی بسیار رقابتی امروز، ما باید درک خوبی از رقبای خود داشته باشیم.
حضور در نمایشگاهها ما را قادر میسازد که شکافهای موجود در بازار را شناسایی کرده و محصولات یا خدمات جدیدی را باهدف پر کردن این شکافها تعریف نمائیم. نگرش دقیقتری از روندهای حاکم بر بازار، فعالیت رقبا و ترجیحات مشتریان به دست آوریم و در طول زمان مزیت رقابتی خود را حفظ نمائیم.
نمایشگاهها به ما بازخوردهای فوری میدهند و این یکی دیگر از فرصتهایی است که ما با حضور در نمایشگاهها به دست میآوریم.
در عصری که دادهها برای رشد کسبوکارها حیاتی هستند، بازخورد فوری بهدستآمده از میزبانی غرفه نمایشگاهی، به یک دارایی ارزشمند تبدیل میشود.
نمایشگاهها اغلب دارای سمینارها، کارگاهها و ارائههای کلیدی توسط پیشکسوتان صنعت، کارشناسان و متخصصان هستند. ازاینرو برنامههای آموزشی جنبی نمایشگاهها را باید یکی دیگر از فرصتهای مغتنم حضور در نمایشگاهها دانست.
جلسات آموزشی نمایشگاهها که طیف گستردهای از موضوعات از جمله افقهای نوظهور صنعت، بهترین روش و راهبردها، پیشرفتهای فناورانه و بهروزرسانیهای قوانین را در بر میگیرد، فرصت ارزشمندی را فراهم میکند تا از آخرین پیشرفتهای صنعت خود مطلع شده، دانش و مهارتهای جدید را کسب کرده و مزیت رقابتی به دست آوریم.
حضور در نمایشگاهها و به نمایش گذاشتن برند خود در کنار نام دیگر پیشرانان صنعت و بازیگران اصلی، میتواند به طور قابلتوجهی، آگاهی از برند ما را ارتقا دهد و این خود یکی دیگر از فرصتهایی است که با حضور در نمایشگاهها به دست میآوریم.
ما با حضور در رویدادهای نمایشگاهی مهم، نهتنها تعهد خود به صنعت را نشان میدهیم، بلکه خود را بهعنوان بازیگری کلیدی در بین دیگر بازیگران اصلی صنعت معرفی کرده و بلندپروازیها و قامت واقعی برند و سازمانمان را به تصویر میکشیم. همچنین، تعاملات مثبت با بازدیدکنندگان، تجارب بهیادماندنی از غرفه و نمایش موفق محصولات، تصویر مطلوبی از برند ایجاد میکند.
یکی دیگر از فرصتهایی که حضور در نمایشگاهها به ما میدهد، نمایش فرهنگسازمانی و حال و هوای برند و سازمانمان به بازدیدکنندگان است.
غرفه نمایشگاهی ما، بهعنوان تجسم فیزیکی فرهنگ، اخلاق و ارزشهای شرکتمان عمل میکند. به همین دلیل نیز ساخت یک غرفه با طراحی کاملاً فکر شده و مفهومسازی شده برای نمای بیرونی از برند شرکتمان حیاتی است.
گنجاندن عناصر فرهنگسازمانی شرکت در غرفه، نشان میدهد که کار با (یا برای) شرکت ما چگونه میتواند باشد.
نمایشگاهها خود بهمثابه یک «رسانه» هستند و غرفه شرکت در نمایشگاهها، در حال ارسال مداوم پیامهایی به مخاطبان خویش است. همانطور که انتشار یک خبر منفی، تصویر بیرونی برند ما را تهدید میکند، یک غرفه ضعیف و یک ارائه کمتأثیر نیز چهره سازمان ما را نزد بازدیدکنندگان مخدوش خواهد کرد.
از سوی دیگر، نمایشگاهها فرصت مغتنمی برای در معرض رسانهها قرارگرفتناند. خیل انبوه رسانههایی که برای پوشش اخبار و تحولات نمایشگاه حاضر میشوند، میتوانند فرصتی برای گفتوگوهای مدیران شرکتهای ما با افکار عمومی، جریانسازی، گفتمانسازی، موجآفرینی و همسوسازی باشد.
با درنظرگرفتن همه آنچه که گفته شد، نمایشگاهها نسبت به دیگر استراتژیهای بازاریابی، ایدهای مقرونبهصرفهترند.
مقایسه هزینه سالانه کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابیهای پیامکی، تلفنی، ایمیلی، بیلبوردی، تلویزیونی و… برای مخاطبین غیر گزینششده و اتفاقی، با هزینه برپایی سالیانه یک غرفه در یک نمایشگاه، آن هم برای مخاطبین تخصصی و همانها که دقیقاً باید باشند، گواهی است بر این مدعا و این نیز فرصت دیگری است که با حضور در نمایشگاهها به دست میآوریم.
انتهای پیام/
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
|
نظر بدهید