شارا،عادل میرشاهی، کارشناس روابط عمومی و سئو پی آر- آیا ابزاری در بازاریابی وجود دارد که بیشتر از روابط عمومی درک نشده باشد؟
بسیاری از سازمان ها نهایت استفاده شان از روابط عمومی فقط این است که بگویند:«ما روابط عمومی داریم.» امروزه اگر مرتکب این اشتباه شویم، قطعا متوقف خواهیم شد. اما در واقع این شما هستید که این آزادی را در اخذ تصمیمات برای مدیریت کسب و کارتان دارید، درست؟ برخی از مدیران در اخذ تصمیم دچار نقصان استراتژی می شوند.
عدم بهره گیری از توان بالقوه روابط عمومی گرایشی نافرجام برای شرکت و متخصصان روابط عمومی است زیرا وقتی از این توان، فعالانه استفاده شود، روابط عمومی می تواند به راه اندازی کسب و کار جدید کمک کند، بازدید سایت را فزونی ببخشد و نکات کلیدی پیام ها را دریافت کند.
حتی بهتر، روابط عمومی حداکثر توان بالقوه اش در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی مانند بهینه سازی برای موتورهای جستجو، کسب بهترین دستاوردها است.
نسبت سئو به روابط عمومی همانند نسبت شیرینی به شوری است. بسیاری از افراد اتصال فوری این دو را به دلیل تفاوت فراوان آنها نادیده می گیرند، درحالی که آنها در واقع مکمل خوبی برای یکدیگر هستند.
در این نوشتار 3 عنصر روابط عمومی که سئو می تواند خود را به واسطه آن بهبود بخشد، نشان می دهد که گاهی اوقات تضاد، عاملی برای جذب می شود.
• اجرای تحقیق کلمات کلیدی برای بیانیه های مطبوعاتی
یک عنصر مهم روابط عمومی اثر بخشی است که به واسطه استفاده افراطی و نابجای بیانیه های مطبوعاتی، ارزش خود را از دست می دهد. امروز بسیاری از مسائل سازمان ها، یکی دو بار در هفته منتشر می شوند، به جز چیزهایی که ارزش خبری صحیحی دارند و باید منتشر شوند.
با افزایش تعداد بیانیه های مطبوعاتی که در دنیا منتشر می شوند، یک تاکتیک شناخته شده در دنیای سئو می تواند یک سلاح رازآلود متخصص روابط عمومی به شمار رود که این اطمینان را به صاحبان کسب کار بدهد که صدای آنها ناشنیده باقی نمی ماند.
سئو بسیار پیچیده تر از آن است که به سادگی چند کلمه کلیدی را به یادداشتی در وبلاگ ضمیمه کنید و امیدوار باشید که مشتریانتان سهوا گیر محتوای شما بیافتند. بحث اصلی سئویی که بتواند بر میزان بازدید سایت تاثیر بگذارد، به تحقیق در کلمات کلیدی وابسته است. در این بحث با استفاده از روش هایی هدفمند تعیین می شود کدام کلمات کلیدی تاثیر بیشتری بر دستیابی به مخاطبان هدف سازمان دارد. این کار با تحلیل نتایج، رقابت، هزینه برای هر کلیک (CPC) و سایر عوامل صورت می گیرد.
سابقا شما بهترین کلمات کلیدی تان را انتخاب می کردید و به صورت استراتژیک از این کلمات عباراتی تولید کرده و آن را در تیترها و بدنه بیانیه مطبوعاتی خود وارد می کردید و همین کار سبب بالا رفتن نتایج مرتبط در جستجو شده و نهایتا منجر به افزایش کیفی و کمی بازدید کنندگان سایتتان می شد.
اما سئو حقیقتا در این مصاف وزنی ندارد. هر لحظه یک گزارش باکیفیت که توسط یکی از منابع خبری اخذ و استفاده شود، باعث قدرت بیشتر سیگنال های سئو می شود. اکثر سایت های درجه سه که به شما لینک می دهند (بسیار با کیفیت باشند)، ارزش بیشتری برای موتورهای جستجویی دارد که می خواهند سایت شما را بازدید و فهرست کرده و به شما رتبه اعطا کنند.
• تصاویر خود را برای بیانیه های مطبوعاتی بهینه سازی کنید.
رویکرد گزارشگران در خصوص محتوا همانند من و شما است- آنها تصاویری را می پسندند که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند و به غنای داستانشان کمک کرده و سبب می شود دیگران داستان آنها را در شبکه های اجتماعی بیشتر به اشتراک بگذارند.
هنگام صدور یک بیانیه مطبوعاتی بر روی وب، گزینش بهینه تصاویر و ویدئوها، اخبار شما را تعاملی تر می کند، بنابراین برای سردبیران اخبار و خوانندگان، بیشتر از سایر گزارش ها خواندنی می شوند.
علاوه بر این شما با رعایت یک سری نکات ساده سئو می توانید تصاویرتان را بهینه سازی کرده و شانس پدیداری این عناصر بصری را در جستجوی تصاویر بالا ببرید.
این به نوبه خود محبوبیت شما را می افزاید و سبب می شود محتوایتان در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد و از آنجا که بر سایر محتواهای تولیدی اثر می گذارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
• پیام رسانی به مخاطبان هدف با بهره گیری از سئو
بسیاری از مردم معتقدند که اهداف اصلی روابط عمومی بایستی بر انتشار محتوا برای بیشترین تعداد ممکن از افراد متمرکز باشد. در عین حال هدف اصلی هر ابزار بازاریابی ارائه پیام شما به افراد واجد صلاحیت است که در زمان و از کانال مناسب این کار انجام شود.
وقتی بیانیه مطبوعاتی در اینترنت قرار گرفت، با قصد اینکه «فقط آنجا باشد»، ارزشهای اصلی خودش را از دست می دهد. اما سئو می تواند کمک کند تا مطمئن شویم محتوا به دست آن کسانی که مورد نظر ما هستند و این محتوا برایشان ارزشمند است قرار گیرد.
بر ای مثال، اگر شما کارخانه تولید تخته اسکی روی آب هستید باید آماده شوید تا گزارشی از بازی با این تخته جدید ارائه دهید. باید ترتیبی اتخاذ کنید که این خبر در مناطقی منتشر شود که به لحاظ سوق الجیشی برای بازی با این تخته مناسب بوده و تقاضا برای این تخته وجود داشته باشد. همچنین باید فصلی که پیام ارائه می شود زمانی باشد که این تخته در آن فصل قابل استفاده است.
سئو می تواند به ارائه این پیام در مناطق خاص با بهره گیری از کلمات کلیدی «جغرافیا محور» کمک کند. برخی کلمات «جغرافیا محور»، احتمالا عبارتند از: «ساحل طویل»، «شهر ساحلی» و مکان هایی که خیل کثیری از مردم برای اسکی روی آب به آنجا می روند.
بعلاوه، کلمات کلیدی طبیعی می تواند در هدف قرار دادن مناطق ویژه یا گروهی از افراد مفید باشد. موج سواری، همانند دیگر خرده فرهنگ ها، اغلب زبان مخصوص خودش را دارد که با آن شناخته می شود. برای مثال، اگر مدیر اجرایی یک شرکت نوشیدنی غیر الکلی، منطقه ویژه ای را هدف قرار دهد، ممکن است بخواهند کلمات کلیدی شان را بر مبنای مناطقی که نوشیدنی ها را با نام های خاصی می شناسند، طبقه بندی کنند. نام هایی از قبیل: «نوشابه گازدار»، «لیموناد»، «کوکا» و «نوشیدنی غیر الکلی».
• ترکیب سئو و روابط عمومی برای نتیجه گیری از کمپین های استراتژیک
شکی نیست که سئو ابزاری مفید برای متخصصان روابط عمومی به شمار می رود. اما موتورهای جستجو ابزارهای زیرکی هستند که سخت بتوان برای آنها بهینه سازی شد، بنابراین به جهت دریافت تمام منافع موجود، در بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیازمند افرادی هستید که با سئو آشنا باشند و زمان آن را دارند که در صورت لزوم به تحقیق، اجرا و تحلیل نتایج بپردازند.
بعلاوه، موتورهای جستجو به یکباره الگوریتم هایشان را بازبینی و تغییر می دهند و این بدین معناست که بایستی خود را مرتبا در جریان این روزآمدها قرار دهید و با آن هماهنگ شوید و مطمئن شوید با کلمات کلیدی که مرتبط تر هستند کار می کنید.
سیستم اگر به درستی اجرا شود می تواند به بالا بردن اعتبار تلاش های رسانه ای شرکت منجر شود. با نظارت و استفاده از کلمات کلیدی مناسب و بهره مندی از تصاویر و راهنماهای جغرافیایی در اخبار و اطلاع رسانی ها می توان حداکثر نتیجه را از هر اعلامیه اخذ کرد.
و فراموش نکنید که استراتژی روابط عمومی بایستی در طرحی هوشمندانه از ابتدا به گونه ای موثر در تماس با سئو برنامه ریزی شود.
آیا موارد دیگری وجود دارد که می خواهید در خصوص مشارکت و تعامل روابط عمومی و سئو یا بالعکس مطرح کنید؟ ما می توانیم در باب روابط عمومی تمام طول روز را صحبت کنیم و از پیام های شما خرسند خواهیم شد.
منبع: http://raventools.com/blog/the-relationship-between-new-age-seo-and-traditional-pr/
|
نظر بدهید