این نیز بدیهی است که هر اثر گرافیکی متناسب با موضوع و پیام و همچنین ویژگی های مخاطبان خود، کمتر یا بیشتر از حروف بهره می گیرد، اما جالب است که طراح گرافیک حروف را نیز جزئی از ترکیب بندی طرح خود می داند و نوع قلم، اندازه، نحوه جاگیری و رنگ حروف را متناسب با کار مورد نظر انتخاب و تعیین می کند، چه بسا طراحان برای انتقال بهتر پیام و زیباسازی طرح، حروف جدیدی طراحی می کنند.
در سه دهه آخر قرن نوزدهم بر اثر تحولات مصورسازی و پیوند بین نقاشی و چاپ، پدیده تازه ای موسوم به پوستر آفیش یا پلاکارت به وجود آمد. امروز پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع، طراحی، نقاشی و عکاسی نمونه کامل هنر گرافیک نوین شناخته می شوند. پوسترسازی ساخته از هنر گرافیک است و نزدیک به 100 سال از عمر آن می گذرد.
پوستر، آفیش و پلاکات نام های انگلیسی، فرانسه و آلمانی نوعی اعلان هستند که معمولاً بر دیوار و یا جاهای مخصوصی که در معابر برای آن تهیه شده است نصب می شود و در واقع به آن اعلان دیواری میگویند.
پوستر سیاه و سفید مصور توسط ادوارد مانه و پوستر رنگی توسط ژول شره بنیان گذارده شد. از سال 1930 به بعد پوسترسازی تبلیغات تجاری به عنوان شاخه جدیدی از پوسترسازی وارد بازار شد و از آغاز جنگ جهانی اول و در جنگ جهانی دوم اوج استفاده از عکس ها و پوسترهای سیاسی بود. در قرن نوزدهم عموم تئاترهای اروپایی با نصب پوستر و نقاشی، هنرپیشه ها و استفاده از حروف های درشت بر روی آنها رهگذران را دعوت به دیدن نمایش های خود می کردند.
در اولین برخورد، اندازه و قطع اعلان دیواری جلب نظر تماشاچی را می کند. اندازه اعلان اهمیت ویژه ای در دیده شدن آن دارد، زیرا در جاهایی نصب می شود که ابعاد بزرگی دارند. مانند دیوارهای عمومی، تابلوها و پانل های بزرگ مخصوص نصب اعلان و غیره و لذا باید اندازه آن طوری باشد که در کنار بقیه اندازه ها کاملاً دیده شود. اندازه اعلان تابع قواره های استاندارد کاغذ و ماشین چاپ نیز هست. ماشین های چاپ در ایران اندازه معینی را می توانند چاپ کنند.
خصوصیات پوستر به این شرح می باشد:
1- برای یک هدف اصلی تهیه شده باشد (سمینار، نمایشگاه، بزرگداشت، پیام تجاری و…)
2- متناسب با آداب و رسوم منطقه تهیه شود و با احساسات آن مردم سر و کار داشته باشد.
3- از علایمی استفاده شود که حتی برای افراد بی سواد قابل فهم باشد.
4- از رنگ هایی استفاده شود که جلب توجه کند و خیلی متنوع نباشد.
5- پیام به صورت طراحی، نقاشی و عکس به مخاطب منتقل می شود.
6- عنوان پوستر کوتاه و ساده باشد.
7- پوستر اگر در رابطه با موضوعی منطق های و یا جهانی باشد، حتماً باید از زبان دیگری استفاده شود.
8- پیام خود را دقیق و روشن بیان کند.
9- به اندازه کافی بزرگ باشد تا با یک نگاه دیده شود (حتی از فاصله 2 تا 3 متری قابل رویت باشد).
10- متناسب با سطح معلومات عمومی مردم تهیه شود.
11- زمان و مکان اگر مربوط به سمینار یا مراسم خاصی باشد، حتماً ذکر شود.
12- (تیپوگرافی) استفاده هماهنگ از ترکیب و هارمونی نوع حروف و صفحه نسبت به هم، اندازه کار، نوع قلم حروف، رنگ نوشته ها (تمپلات) یا ترام ها.
13- سوژه (نگاه اصلی) علمی، آموزشی، عاطفی، هنری، سیاسی و فرهنگی حتماً مشخص باشد. اندازه های پوستر عموماً در بازار ایران 3 ورقی 90×60 سانتیمتر و چهار و نیم ورقی 70×100 میباشد.
سوژه (نگاه اصلی) علمی، آموزشی، عاطفی، هنری، سیاسی و فرهنگی حتماً مشخص باشد. اندازه های پوستر عموماً در بازار ایران 3 ورقی 90×60 سانتی متر و چهار و نیم ورقی 70×100 می باشد.
در ابعاد زیر نیز پوستر در ایران 70×50 سانتی متر، 60×45 سانتی متر، 50×35 سانتی متر و 45×30 سانتی متر نیز چاپ می شود.
این اندازه ها را با نامگذاری های دیگری که بر اساس انواع قطع ماشین های چاپی گوناگون چون فتوکپی و زیراکس تا ماشین های بزرگ چاپخانه ها تعیین شده اند نیز می شناسند و به سه عنوان با قطع کلی نامیده می شوند.
گروه A | گروه B | |
اندازه A = 1189×841 میلیمتر | B = 1414×1000 میلیمتر | |
اندازه A1 = 841×594 | B1 = 1000×707 (معادل چهار و نیم برگی) | |
اندازه A2 = 594×420 | B2 = 707×500 (معادل قطع نیم لیستی) | |
اندازه A3 = 420×297 | B3 = 500×353 | |
اندازه A4 = 297×210 (قطع کاغذهای نامه نگاری) | B4 = 353×250 (قطع رقعی) | |
اندازه A5 = 210×148 (قطع رقعی) | B5 = 250×176 (قطع وزیری بزرگ) | |
اندازه A6 = 148×105 (قطع جیبی) | B6 = 176×125 (قطع جیبی) | |
|
| |
گروه C |
| |
اندازه C = 1297×917 میلیمتر | اندازه C1 = 917×648 (معادل قطع سه و نیم برگی) | |
اندازه C2 = 648×458 | C3 = 458×324 | |
C4 = 324×229 (قطع تعدادی از مجلات) | C5 = 229×162 (معادل قطع رقعی) | |
C6 = 162×114 (قطع جیبی) |
| |
|
|
|
علاوه بر این اندازه ها، قطع دیگری به نام لیست در ایران مصطلح است و بیشتر برای اندازه اعلان های سینمایی به کار برده می شود و دقیقاً مأخذ این نام مشخص نیست.
در ایران اعلان های از سه لیستی به بالا به وسیله ماشین های چاپ سیلک اسکرین چاپ می شوند و معمولاً آنها را بر سر در سینماها نصب می کنند.
[1] – تیپوگرافی به معنی لی اوت کردن متنی به یک شیوه مطلوب به صورتی که فکر به راحتی به مخاطب منتقل شود، طراحی حروف مختلف (هویت بصری حروف) تیپوگرافی به معنی شخصی که طراحی و دیزاین حروف را به عهده دارد.
منبع: شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)
|
نظر بدهید