
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– اگر به دنبال یافتن شغلی هستید یا قصد تبلیغ برند و کسبوکار خودتان رادارید، ممکن است سؤالهایی در رابطه با تبلیغات در مقایسه با روابط عمومی داشته باشید. این دو صنعت باوجود شباهتهای بسیار، دو صنعت کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.
ده خصوصیتی که در ادامه در رابطه با آنها توضیح میدهم به شما کمک میکند تفاوتهای سطحی این دو صنعت را بهخوبی بشناسید:
1- فضای پولی یا پوشش رایگان
تبلیغات: شرکت برای فضای تبلیغاتی هزینه میکند و شما بهخوبی میدانید که تبلیغ شما در چه زمانی چاپ میشود یا در رسانه پخششده و روی آنتن میرود.
روابط عمومی: شغل شما به دست آوردن توجه و تبلیغات رایگان برای شرکت است و این شامل کنفرانسهای خبری تا مطالب مطبوعاتی میشود.
2- کنترل خلاقانه یا عدم کنترل
تبلیغات: ازآنجاییکه برای فضای تبلیغاتی موردنظر خود هزینهای پرداخت میکنید، در رابطه با هر آن چیزی که در متن آن تبلیغ گنجانده میشود کنترل کامل و خلاقانه دارید.
روابط عمومی: در عرصه روابط عمومی شما هیچ کنترلی برای روی اطلاعات منتشرشده از طریق رسانهها ندارید، اینکه آیا آنها اصلاً تمایلی به استفاده از اطلاعات ارائهشده توسط شما دارند یا خیر. درواقع آنها مجبور به پوشش دادن رویداد یا مطلب مطبوعاتی شما ندارند، چراکه شما باید چیزی را برای آنها ارسال کنید و آنها در مورد آن نظر دهند.
3- طول عمر
تبلیغات: ازآنجاییکه برای فضای تبلیغاتی موردنظر خود باید هزینهای پرداخت کنید، تا جایی که بودجه شما اجازه میدهد میتوانید این تبلیغات را تکرار کنید و از فرصت بازپخش آن بهره ببرید. بهطورکلی یک تبلیغ دارای طول عمر بیشتری نسبت به یک متن تهیهشده برای حوزه روابط عمومی است.
روابط عمومی: شما تنها یک مطلب مطبوعاتی در رابطه با محصول جدید برای یکبار تهیه و ارائه میکنید. در رابطه با یک کنفرانس خبری نیز به همین شکل، یعنی محتوای شما تنها یکبار در دیدرس مخاطبان این رسانهها قرار میگیرد و یک ویراستار هرگز برای دو یا سه نوبت اقدام به انتشار مطلب مطبوعاتی شما نمیکند.
4- مصرفکنندگان هوشمند
تبلیغات: مصرفکنندگان در حین خواندن متن تبلیغ بهخوبی میدانند و متوجه میشوند که هدف از آن فروش یک محصول یا خدمت به آنها بوده است و اینکه ما بهعنوان مسئول و مدیر تبلیغات یا روابط عمومی برای رساندن پیام خودمان به وی هزینهای را صرف کردهایم و درنتیجه در برابر پیام گارد میگیرد.
روابط عمومی: زمانی که یک فرد محتوا و متن نوشتهشده در رابطه با محصول یا خدمت شما توسط یک شخص سوم در یک رسانه را موردمطالعه قرار میدهد یا برنامهای در مورد آن در تلویزیون میبیند، بهخوبی میداند که شما هزینهای ریالی در مورد این پوشش رسانهای نداشتهاید و بهگونهای متفاوت از تبلیغات آن را در نظر میگیرد. اینگونه درواقع به ایجاد اعتبار و ارزش برای برند کمک شایان توجهی کردهاید.
5- خلاقیت یا تنها طنین و اختلالی در روند اخبار
تبلیغات: در حوزه تبلیغات شما باید از خلاقیت خود بهمنظور آفرینش کمپینها و محتوای جدید تبلیغاتی استفاده کنید.
روابط عمومی: در بخش روابط عمومی همواره باید به دنبال یافتن نشانه یا بهاصطلاح بویی از اطلاعات باشید و بتوانید از آن اطلاعات کسبشده یک خبر داغ و جنجالی تهیه کنید. از این طریق خلاقیت خود را بکار میگیرید، درواقع خلاقیت برای یافتن راههایی برای مطلع شدن از اخبار و اطلاعات جدید.
منبع: www.ibazaryabi.com
نظر بدهید