شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–اگر بخواهیم روندهای جهانی را شمارش کنیم تعداد آنها آنقدر زیاد است که احتمالا در این مختصر امکان بررسی همه آنها وجود ندارد. در اینجا منحصرا پنج درس و روند مهم که ممکن است برای شاغلان روابط عمومی مهم و مفید باشد، اشاره می شود:
#1. اخبار جعلی مشکل زاست.
از سال گذشته تاکنون، استفاده از این اصطلاح سه برابر شده است. متاسفانه “رسانه های اجتماعی که ناشر اخبار و فاکتور مهمی در نشر اخبار جعلی هستند به رشد ادامه می دهند. تحقیق انجام شده در مؤسسه پیو (Pew) نشان می دهد که 62 درصد از بزرگسالان اخبار را از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند و 18 درصد اغلب این کار را انجام می دهند. دو سوم از کاربران فیس بوک (66%) اخبار را از سایت و شش نفر از هر ده نفر اخبار را از توییتر کسب می کنند.”
اخبار جعلی اما عموما از کانال شبکه های اجتماعی بود که توانستند تا آنجا پیش روند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هدایت امور را به دست گرفتند. در این میان فیس بوک و گوگل از متهمان شماره اول بودند. تولیدکنندگان اخبار جعلی با استفاده از سازوکار این پلتفرم های اینترنتی به کلیک های بیشتر و در نتیجه به هدف سیاسی و مالی خود نزدیک می شدند.
<span title=”Post-truth was the word of the year in 2016. Like it or not, the public no longer trusts the news media�” and=”” this=”” directly=”” affects=”” what=”” public=”” relations=”” professionals=”” do.=”” “=””>نتیجه این که مردم دیگر به رسانه های خبری اعتماد چندانی نمی کنند و این به طور مستقیم کار متخصصین روابط عمومی هم تحت تاثیر و هم دشوار می کند.
#2. واکنش به بحران باید فوری و شدید باشد.
یک بحران می تواند در هر زمان و بر هر برند تاثیر بگذارد. این بدان معنی است که ما باید آماده باشیم؛ آماده با یک برنامه ارتباطات بحران که شامل عذرخواهی صادقانه، کمک به جلوگیری از گسترش آسیب و سپس بازسازی اعتماد است.
#3. مدیریت اعتبار باید اولویت شماره یک برندها باشد.
اگر اعتبار و نام تجاری شما توسط یک بحران تحت تاثیر قرار گرفته باشد یا به نوعی به یک ویروس جعلی آلوده شده باشد، باید از آن محافظت شود.
مدیر روابط عمومی مطمئناً میتواند به عنوان مدیریت اعتبار ایفای نقش نماید. جهت انجام موثر این امر، این فرد باید مورد توجه و احترام بالاترین مقام سازمان باشد و از اختیار لازم برای تعیین ریسکهای اعتباری و القای اقدامات اصلاحی برای فرآیندهایی برخوردار باشد که بر اعتبار شرکت یا سازمان تاثیر منفی میگذارند.
فردی که مسئول مدیریت اعتبار است باید از این اختیار برخوردار باشد تا واقعیت را در برابر اکاذیب منتشر شده بیان نماید و برای ایجاد تمهیدات و اقدامات لازم نیز از اختیار لازمه برخوردار باشد. اما متاسفانه تمامی سران روابط عمومی از این سطح از دسترسی، اعتماد، مسئولیت یا اختیار برخوردار نیستند.
#4. توجه تان از ویدئو دور نشود.
هیچ کس نمی تواند منکر اثربخشی ویدئو بر مخاطبان شود. بنابراین اگر بخواهیم همسو با روندهای جهانی در سال 2018 حرکت کنیم، بهتر است ویدئو را در دستور کار خودمان قرار دهیم.
سیسکو پیش بینی می کند که ویدئو 78 درصد از ترافیک تلفن همراه در جهان تا سال 2021 خواهد بود. چگونه می توان ویدیو را به تلاش های روابط عمومی متمرکز کرد؟
#5. فرصت های هوش مصنوعی بی نظیر است.
ماشینها و روباتها فرصتی بینظیری برای پیشبرد کارها و انجام سریعتر و بهتر فعالیتها ایجاد می کنند، بدون اینکه تهدیدی متوجه نیروی کار انسانی باشد؟ روابط عمومی ها میتوانند در زمینه های مختلف از فرصت بینظیری که پیشرفتهای تکنولوژیک در اختیارشان قرار داده بهره ببرند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید