شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || شرکت هایی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت، اپل و فیسبوک رشدی چشمگیر داشته و به عنوان “پنج خواهر اطلاعاتی” شناخته می شوند. درآمد این شرکت ها به حدی بالا است که برخی آنها را با “هفت شرکت بزرگ نفتی” مقایسه می کنند.
برای مثال، بیش از ۵۰ درصد از تمام دلارهای آنلاین خرج شده در آمریکا به جیب آمازون سرازیر می شود. گوگل و فیسبوک نیز تقریباً تمام رشد درآمد تبلیغات دیجیتال در آمریکا را از آن خود کرده اند.
اهمیت اطلاعات در عصر حاضر
با ظهور گوشیهای هوشمند و اینترنت، اطلاعات به وفور در دسترس همه قرار گرفته است. این امر منجر به “اعتیاد به اطلاعات” و تبدیل اطلاعات به ارزشمندترین و ضروریترین کالای زندگی شده است.
ماهیت رقابت در سطح جهان با توجه به فراوانی اطلاعات دگرگون شده است.
نگرانی ها در مورد قدرت بی حد و حصر
این تمرکز قدرت، برخی را به فکر تدوین قوانین ضد تراست برای مهار این غول ها انداخته است.
مجله اکونومیست با این ایده مخالف است و معتقد است که بزرگی و قدرت لزوماً چیز بدی نیست، زیرا به نفع مصرف کنندگان است. با این حال، نگرانی هایی در مورد قدرت روزافزون این شرکت ها وجود دارد، به خصوص در مورد تسلط آنها بر “اطلاعات” به عنوان ارزشمندترین کالای امروزی.
اعتیاد به اطلاعات
گوشی های هوشمند و اینترنت، اطلاعات را به وفور در اختیار همه قرار داده و منجر به “اعتیاد به اطلاعات” شده است. اطلاعات به ضروریترین امر زندگی تبدیل شده و ماهیت رقابت در سطح جهان را دگرگون کرده است.
مسئولیت غول های اینترنتی
غول های اینترنتی باید به طور شفاف به کاربران بگویند که چه اطلاعاتی را جمع آوری می کنند و از آنها چگونه کسب درآمد می کنند. با توجه به خطرات حریم خصوصی، قوانین ضد تراست باید برای محافظت از اطلاعات شخصی کاربران اعمال شوند.
شرکت های اینترنتی به شدت قدرتمند و تاثیرگذار شده اند و می توانند زندگی روزانه مردم را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند.
منبع اصلی: اکونومیست
انتهای پیام/
<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>
|
نظر بدهید