شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در حال حاضر 70 درصد نیروی کار در روابط عمومی ها را زنان تشکیل می دهند وبیش از 90 درصد دانشجویان رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی زن هستند.
به گزارش شارا، نتایج تحقیقی که توسط لیندا آلدوری در قرن بیست و یکم انجام شده، نشان می دهد که زنان در حرفه روابط عمومی موفقیت های چشم گیری داشته اند.
آلدوری می افزاید: زنان بیشتری در پست های مدیریتی قرار گرفته اند و زنان بیشتری به امر تحصیل و تعلیم در روابط عمومی مشغولند.
این تحقیق با اشاره به تبعیضات جنسی و قومی می افزاید با در نظر گرفتن روند پایای زنانه شدن در حرفه روابط عمومی، تجارب زنان همچنان بخش مهمی از بحث های مطرح در این حوزه را تشکیل می دهد.
در ادامه تحقیق به عبارت «سقف شیشه ای» اشاره می کند، عبارتی که سال ها برای توصیف موانع نامرئی که زنان برای ترفیع شغلی با آن روبرو بوده اند، به کار می رفته است.
نتایج این تحقیق که در یک دهه مطالعه را شامل می شود نشان می دهد که با اینکه کمیت زنان دانشجوی رشته روابط عمومی به شدت رو به فزونی گذاشته است، اما تفاوت چندانی در دانشجویان دختر در جدیت و گرایش به پست های مدیریتی دیده نمی شود. همچنین تفاوتی در میزان انتظار حقوق برای پست های اول مشاهده نمی شود.
اما پس از پنج سال تفاوت چشمگیری در میزان انتظار حقوق در این حرفه را بازگو می کند. دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر انتظار کسب درآمد بیشتری را داشتند. همچنین دانشجویان پسر از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بودند. دانشجویان دختر انتظار ترفیع کندتری نسبت به دانش جویان پسر داشتند و گرفتن ترفیع را مستلزم به تاخیر انداختن تشکیل خانواده و بچه دار شدن می دانستند.
|
نظر بدهید