شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– همانطوریکه در مطالب قبلی گفتیم، تنظیم صحیح دیافراگم و سرعت پلک از مهمترین عوامل در خوب عکس گرفتن است، به همین منظور در دوربینهای عکاسی برای کنترل نور درجههای مختلفی که در کل مرتبط به دیافراگم و سرعت هستند، تعبیه شده است.
این درجهها عبارتند از:
1- حالت P: هنگامی که دوربین در وضعیت Program قرار میگیرد، تنظیمهای مربوط به دیافراگم و سرعت توسط خود دوربین انجام میگیرد. این حالت معمولاً برای عکاسی عمومی و سریعالسیر مناسب است، ولی در جاهاییکه اختلاف نور صحنه زیاد است، مثل صحنههای ضدنور، نمیتوان به آن اعتماد کرد و اغلب عکسهایی که در اینگونه شرایط نوری با حالت P دوربین گرفته میشود، خراب میشود.
2- حالت A: در این حالت دوربین سرعت پلک را به طور اتوماتیک تنظیم میکند و عکاس باید دیافراگم را بر مبنای موضوع عکاسی، شخصاً انتخاب کند.
3- حالت S: در این حالت دوربین عکاسی به طور اتوماتیک دیافراگم را انتخاب میکند و عکاس باید بر مبنای موضوع عکاسی سرعت پلک را تعیین کند.
4- حالت M: در این حالت عکاس باید هم دیافراگم و هم سرعت پلک را خودش انتخاب کند. برای یادگیری بهتر است ابتدا با این روش شروع کنید و با کم و زیادکردن درجههای سرعت و دیافراگم تأثیر این دو را در شرایط مختلف عکاسی از طریق نورسنج دوربینتان ببینید تا سیر نزولی و صعودی درجههای سرعت و دیافراگم برایتان امری بدیهی و آشنا شود. سپس با گرفتن عکس، تمرینهای عملی خود را شروع کنید.
موضوعات عکاسی اصولاً به 3دسته تقسیم میشوند:
1- سوژههای ثابت: این سوژهها هیچگونه حرکتی ندارند و به خاطر داشته باشید برای عکاسی از این نوع سوژهها باید در ابتدا دیافراگم را انتخاب کنید.
2- سوژههای متحرک: موضوعهای متحرک به طور مرتب تغییر مکان میدهند در چنین مواقعی عکاس باید ابتدا سرعت دوربین را بر مبنای میزان حرکت سوژه تنظیم کند. سپس باتوجه به سرعت موردنظر
دیافراگم را از طریق نورسنج دوربین تعیین کند. در عکسبرداری از موضوعهای متحرک سه عامل مهم، «زاویه حرکت»، «سرعت متحرک» و «فاصله عکسبرداری» را باید درنظر گرفت.
هرقدر سرعت موضوع بیشتر، فاصله آن تا دوربین کمتر و زاویه حرکت آن با محور دوربین به زاویه قائمه نزدیکتر باشد، باید از سرعت بیشتری برای متوقف کردن سوژه استفاده کنید.
3- سوژههایی که ترکیبی از دو حالت قبلیاند؛ یعنی در عین ثابت بودن، اجزای آن متحرک هستند، البته شاید از چنین عنوانی تعجب کنید ولی آنچه مهم است وجود این موضوعات است، زیرا بهترین مثال در این باره منظره یک آتشسوزی، آبشار یا یک منظره است. هنگامی که باد میوزد، در اینگونه موارد باید سرعت و دیافراگم را تواماً انتخاب کرد. اگر به دنبال انجماد حرکت آبشار یا منظره آتشسوزی هستید، باید اهمیت اول را به بالا بردن سرعت پلک بدهید.
اگر نیاز به حفظ عمق میدان عکاسی و وضوح بیشتر تصویر دارید، باید به دیافراگم اولویت بیشتری بدهید. در شماره بعد درباره عمق میدان وضوح صحبت خواهیم کرد.
با افزایش سرعت پلک دوربین عکاس توانسته به خوبی لحظه برخورد قطره آب با سینک ظرفشویی را به تصویری زیبا مبدل سازد
با بستن دیافراگم و بالا بردن سرعت پلک علاوه بر افزایش وضوح عکس سرعت ناشی از موج آب نیز منجمد شده است.
________________________________________
تهیه و تنظیم: سیدمحمود دادمرزی
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
نظر بدهید