شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در عکاسی، ضدنور به موضوعی گفته که نور از پشت به آن تابیده باشد یا اینکه به طور مستقیم از منبع نور عکس گرفته شود که اصطلاحاً در زبان انگلیسی به آن «Back-Lighted» میگویند.
نور پشت زیباست، دارای تضاد است، از لحاظ گرافیکی ساده، از لحاظ زیباییشناسی هیجانانگیز، از لحاظ فنی دشوار و دارای کششهای بالقوه فراوانی است.
نور پشت دو خاصیت دارد، یکی اینکه دشوارترین نور در نورپردازی برای عکاسی است و دوم اینکه جالبترین، خلاقترین و زیباترین شکل نورپردازی است.
عکاسان مبتدی در برخورد اول با چنین صحنهای دست و پای خود را گم میکنند و درمییابند که عکس گرفتن از اینگونه صحنهها مستلزم تمرینهای مداوم و دید ماهرانهای است، اما برای حرفهایها نور پشت همان خمیرمایهای است که با آن شاهکارها را خلق میکنند و بدون شک هر بیننده آگاه و مطلع تفاوت یک عکس معمولی را با تابش نور از مقابل و تصویر سهبعدی و ظریفی از همان صحنه که به شیوه ضدنور گرفته شده است را به خوبی میداند.
برای اجرای این تکنیک هیچ مشکل خاصی وجود ندارد، فقط باتوجه به اینکه در اینگونه عکاسی لنز دوربین به طور مستقیم روبهروی نور قرار میگیرد. باید چند نکته اساسی زیر را به خاطر بسپارید:
1- بازتاب ناخواسته نور در لنز که به وسیله تابش مستقیم نور آفتاب یا فلاش به سطح لنز پدید میاید.
2- کنتراست بیش از حد که از اختلاف بین تیرهترین و روشنترین قسمتهای موضوع به وجود میآید. (کنتراست عبارت است از شدت دامنه روشنایی تا تیرگی قسمتهای مختلف تصاویر رنگی یا شدت دامنه سفیدی تا سیاهی در تصاویر سیاه و سفید).
3- محاسبه میزان نور لازم با روش صحیح که حالت و نتیجه مطلوب را عملی سازد.
برای جلوگیری از بازتاب ناخواسته نور در لنز که باعث خرابی عکس میشود و شفافیت آن را کاهش میدهد، استفاده از آفتابگیر «Hood» بر روی لنز الزامی است آفتابگیرها حلقههای لاستیکی یا فلزی توخالی هستند که بر روی لنز نصب میشوند و از ورود نورهای مزاحم به داخل لنز جلوگیری میکنند.
برای مسلط شدن بر مشکل کنتراست بیش از حد باید یک بار از بخش روشن تصویر نورسنجی و یکبار نیز از بخش تیره موضوع نورسنجی کنیم، سپس میانگین این دو بخش نور را ملاک عمل برای گرفتن عکس قرار دهیم.
اگر بخواهیم جزئیات قسمتهایی را که در سایه قرار گرفتهاند، بهتر مجسم سازیم، باید برای محاسبه میزان نور لازم ابتدا به چهره موضوع نزدیک شویم و از فاصله حدود 25سانتیمتری آن را نورسنجی کنیم و سپس به عقب برگردیم و بدون نورسنجی مجدد و با اطلاعات قبلی به دست آمده مبادرت به گرفتن عکس کنیم. و دقت کنیم در این حالت دوربین باید در حالت تنظیم دستی باشد. اگر در عکاسی ضدنور از حالتهای اتوماتیک دوربین خود استفاده کنید، سوژه به صورت سیاه ثبت خواهد شد و اطراف آن نوری هاله مانند به وجود میآید.
دنیای ضدنور، دنیایی از تصاویر گویا و شناور در نور و سایه است. کاربرد شیوه و تکنیک ضدنور موضوعهای عادی را به سوژههای فوقالعاده و صحنههای معمولی را به تصاویر شگفتانگیز و به یادماندنی تبدیل میکند.
در مواقعی که خورشید به عنوان سوژه اصلی مطرح میباشد برای زیباتر شدن عکس میتوان از پیشزمینههایی مثل ابرها و آب استفاده کرد، دقت نمائید برای افزایش عمق میدان عکس از دیافراگمهای بسته مثل 22 استفاده نمائید.
درصورت استفاده از حالتهای اتوماتیک دوربین در عکاسی ضدنور موضوع به صورت سیاهرنگ و زمینه عکس به صورت طبیعی ثابت خواهد شد
——————————————————————————–
تهیه و تنظیم: سیدمحمود دادمرزی
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
|
نظر بدهید