
مقدمه
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان در سازمانها یا بهصورت شخصی، میتواند پادکست (رادیوی اینترنتی) باشد. ساختار پادکست به صورتی است که مطالب بسیاری را در خود جای میدهد اینگونه محتواهای اینترنتی میتوانند دربرگیرنده مطالبی از قبیل معرفی سازمانها، مصاحبهها، معرفی بخشهای مختلف یک سازمان یا رویدادهای مختلف و … باشند. در سازمانها معمولاً از پادکست استفاده نمیشود و بیشترِ مطالب، بهصورت نوشتاری به مخاطبان ارائه میشود.
رادیویی با ساختار متفاوت
پادکستها در واقع همان رادیوهای قدیمی هستند که امروزه دیجیتال شدهاند و کارکردی کاملاً متفاوت دارند؛ در گذشته با توجه به نوع وسیله گیرندهای که افراد از آن استفاده میکردند میتوانستند اصوات مختلف را دریافت کنند و بر اساس سلایق و علایق شخصی خود به مطالب، اخبار، آهنگ و… دست پیدا کنند اما امروزه رادیوهای اینترنتی (پادکستها) کاربردهای متفاوتی را ارائه میدهند. کاربران پادکستها مانند قبل هر چیزی را، در پادکست نمیشنوند! بلکه شنیدههای آنها بر اساس موضوعی خواهد بود که انتخاب کردهاند.
واژه پادکست در لغتنامه آکسفورد به این صورت تعریفشده است: برنامهای رادیویی که دیجیتالی ضبطشده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاههای شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته میشود.
سهولت استفاده از پادکست
پادکست ابزاری است که کاربران میتوانند محتوای الکترونیکی خودشان را از طریق صدا به اشتراک بگذارند؛ گیرندههای پادکست به دستگاههای کامپیوتری خلاصه نمیشوند بلکه پادکستها قابل دریافت بر روی موبایلها، تب لتها و … نیز هستند. همچنین دسترسی به پادکستها نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد. از مزایای دیگر پادکستها، میتوان به قابل دریافت بودن آنها اشاره کرد یعنی بدون نیاز به اینترنت، قابلاستفاده خواهند بود.
رادیوهای اینترنتی قابل ذخیره کردن هستند و در آنها امکان عقب و جلو بردن و گوش کردن چندباره مطالب، بدون محدودیت وجود دارد. پادکستها قابل کپی کردن بر روی دیگر دستگاهها میباشند. معمولاً فایلهای پادکست با فرمت mp3 هستند و در اکثر دستگاهها اجرا میشوند.
استفاده از این ابزار کاربردی میتواند به جهت تبلیغ، آموزش و معرفی، نیز به کار گرفته شود؛ پادکستها نقش QR code ها را بهصورت صوتی برای مخاطبانشان ایفا میکنند.
تأثیرات پادکست سازمانی در جذب مخاطب
در سازمانها خیلی کم از این ابزارها استفاده میشود، درصورتیکه این نوع ابزارها میتوانند تأثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبان خاص خود بگذارند. ارتباط بهتر با مخاطبین و ارائه نظرات خودِ کاربران در این نوع پادکستها، باعث جذب آنها به سازمان میشود. استفاده از کارکنان داخلی سازمانها، شنیدن نظرات کارکنان، پرداختن به رفع مشکلات آنها، اطلاعرسانیها و… نیز میتواند فضای پویای سازمانی را شکل دهد، کلیه این امور از طریق ابزار (پادکست) انجام میپذیرد.
مهمترین بخش، بعد از انتشار پادکستها توجه به بازخوردهای افراد (درونسازمانی و برونسازمانی) است و رفع نیازهای مخاطبان از طریق بازگو کردن خواستههای افراد در مطالب بعدی پادکست، میتواند نقش به سزایی دررسیدن به اهداف طولانیمدت سازمان ایفا کند.
|
نظر بدهید