شارا– برند یک مفهوم اکتسابی است که ساخته و پرداخته میشود. همه میدانند برند موثر چه کارکردهایی دارد اما چگونگی ساخت آن مهم است! نکته اساسی که در این مطلب به آن میپردازیم ساخت برند از طریق فعالیت رسانهای است. به عبارتی، هر برند، خود یک رسانه است!
مطلب حاضر، جان گرفته است از کتاب «میشل بریتو» با عنوان « برند شما: شرکت رسانهی بعدی است» که با کمی تغییر و اصلاح، توسعه داده شده است. در واقع، ما در کتاب و در این یادداشت، به این میاندیشیم که هر شرکتی یک شرکت رسانهای است. چنانکه «تام فورمسکی» نیز به عنوان یک ناشر فنآوریهای نوین نیز به آن اشاره کرده است و ریچارد ادلمن نیز با اعتقاد به این امر، در شش پست اخیر به این مورد تحت عنوان «زمان ما برای رهبری» پرداخته است و بیان میکند که روابط عمومیها، باید این رهبری را به عهده بگیرند و شرکتها نیز به عنوان یک شرکت رسانهای، به تولید محتوای قانعکننده و فوری بپردازند و این در حالی است که برخی از شرکتها، دانش لازم را در این زمینه ندارند و نمیدانند که چگونه باید این هماهنگی را ایجاد کنند.
از این روی، ما به مطالعهی پنج ویژگی یک شرکت رسانهای میپردازیم تا بدانیم که چه چیزهایی را باید یک برند برای تاثیرگذاری، دستیابی به موفقیت چشمگیر و جلب نظر مشتریان و امکان تغییر رفتار آنها اتخاذ کند، پنج ویژگی که به صورت ذیل هستند:
محتوا
یکی از ویژگیهای قابل وضوح شرکتهای رسانهای، تولید حجم زیادی از اطلاعات است که این ویژگی، محدود به یک یا چند ساعت و حتی چند روز مشخص نیست و به عنوان یک ویژگی ذاتی این شرکتها محسوب میشود؛ شرکتهای رسانهای مدام در حال توزیع محتوا هستند.
تناسب
تولید اطلاعات و محتوا همیشه برای کسانی است که به دنبال اطلاعات در زمان و مکان مشخصی هستند.
به روز بودن
کسبو کار شرکتهای رسانهای بر بهروز بودن تکیه دارد، بنابراین محتوایی که تولید میکند برای چند هفته، چند روز و چند ساعت پیش تر نیست، بلکه برای زمان واقعی و لحظههای درگذر است.
همهجا حاضر
شرکتهای رسانهای، در همه جا هستند. آنها، بر جستجوها و نتایج آن تسلط دارند و محتوای تولیدی آنها، در هر شبکهی اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود؛ آنها محتواهایی چون فیلم، تبلیغات و تمام امور مرتبط با روزنامهنگاری را پشتیبانی میکنند.
تیمی بودن
شرکتهای رسانهای با داشتن کارشناسان و نویسندگان و تیم خلاق به سرعت حرکت می کنند و در مورد هر مطلب و موضوعی در هر زمانی یادداشت مینویسند و محتوای بصری تاثیرگذار تولید میکنند.
با این اوصاف، برندها نیز، نیاز به تفکر، اقدام و راهاندازی دستگاه و تیمی چون یک شرکت رسانهای هستند. در واقع این همان دلیلی است که نشان میدهد این دو فعالیت شبیه به هم هستند. وجود محتوای مازاد در بازار و احساس کمبود محتوای ارزشمند از مهمترین نکاتی هست که یک شرکت رسانهای و یک برندساز، باید به آن توجه کند و سعی داشته باشد تا پیامهای ارزشمندی را تولید کند؛ آنها نیاز دارند تا زنجیرهی محتوایی را در زمان واقعی خلق کنند و این در حالی است که برندسازها نمیتوانند این مهم را درک کنند و مانند یک شرکترسانهای عمل کنند.
سخن آخر این است که یک برند برای تبدیل شدن به یک شرکت رسانهای نیاز دارد تا رهبری استوار، رویکرد و رفتاری متناسب داشته باشد که این امر بدون بهرهمندی از فناوریها و آگاهی از مدلهای حکمرانی حاکم، امکان پذیر نخواهد بود.
منبع: رسانه های اجتماعی
|
نظر بدهید