شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| ویژگیهای برجسته سناریو نویسی به صورت زیر هستند:
– سناریوها همواره به صورت گروهی طراحی می شوند. به طور معمول سه یا چهار سناریو تولید می شود. به طور خلاصه حداقل دو سناریو به خاطر ماهیت جایگزین بودن سناریوها و حداکثر هفت سناریو.
– هر سناریو با جزئیاتش در چیزی حدود ۱۰ صفحه توضیح داده می شود.
– هر سناریو به صورت مجزا طراحی می شود.
– سناریوها به طور معمول یک عکس لحظه ای از آینده اند.
با این تفاسیر می توان نقدهای وارده به روشهای سنتی سناریونگاری را به صورت زیر بیان کرد:
– هیچ ارتباطی بین سناریوها نیست. هر سناریو کاملا مربوط به دنیایی مستقل است.
– تمرکز بر روی آینده های باورکردنی در ساخت سناریو محدودیت ایجاد می کند. اگرچه آینده های غیر قابل باور ممکن است خوش آمد نباشند، اما ممکنات بسیاری وجود دارند که در حالی که غیرقابل باور به نظر می رسند، اما مطلوبیت بالایی دارند.
– انجام دادن تمامی این مراحل بسیار وقت گیر است. برای مثال در شرکت نفتی شل به عنوان شناخته شده ترین شرکت در استفاه از برنامه ریزی بر پایه سناریو، برای تولید یک سری از سناریوها بیش از یک سال وقت لازم بود.
این مسئله برای شرکتی به بزرگی شل قابل پیگیری است، اما برای بسیاری دیگر از شرکتهای کوچک، این مسئله علاوه بر هزینه بر بودن، آنقدر زمان بر است که امکان دارد قبل از اتمام طرح تولید سناریو موقعیت تغییر کند. حال، مسئله رسیدن به راه حلی برای شرکتهای کوچک است تا بتوانند در برخورد با تغییرات پیوسته از ابزار کارآمد سناریو استفاده کنند. (iranianfuturist.com)
|
نظر بدهید