وقتی روابط عمومی بی اخلاق می شود

اخلاق یکی از محوری ترین مباحث روابط عمومی در دنیاست و در برخی موارد، نقطه تمیز روابط عمومی و تبلیغات اخلاق روابط عمومی است.

در زمینه اخلاق مباحث زیادی مطرح شده است که بیشتر آنها تاکید بر فاکتورها یا کدهای اخلاقی دارند. این کدهای اخلاقی از روابط عمومی می خواهند که در مواجهه با مسائل چگونه واکنش نشان دهند تا سازمان بتواند خود را در این شرایط بهتر حفظ کند و ضمن آنکه حقوق مصرف کننده و مخاطب پایمال نشود.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) اخلاق یکی از محوری ترین مباحث روابط عمومی در دنیاست و در برخی موارد، نقطه تمیز روابط عمومی و تبلیغات اخلاق روابط عمومی است.


در زمینه اخلاق مباحث زیادی مطرح شده است که بیشتر آنها تاکید بر فاکتورها یا کدهای اخلاقی دارند. این کدهای اخلاقی از روابط عمومی می خواهند که در مواجهه با مسائل چگونه واکنش نشان دهند تا سازمان بتواند خود را در این شرایط بهتر حفظ کند و ضمن آنکه حقوق مصرف کننده و مخاطب پایمال نشود.


از طرف دیگر اخلاق احترام به شعور مخاطب است که در صورت برملا شدن بی اخلاقی، بحران می شود. به ویژه در شرایط فعلی که تمام اطلاعات ارائه شده در سایت ها، شبکه های خبری و به طور کل رسانه های جمعی، ذخیره و بایگانی می شوند، در صورتی که اطلاعات ناصحیح به مخاطب منتقل شده باشد، مستندات فراوانی در اختیار سازما ها، شرکت ها و مردم در خصوص فعالیت های روابط عمومی وجود دارد.
لذا یکی از مسائل بسیار مهم در شرایط فعلی اخلاق مدار بودن روابط عمومی است. اما برخی اوقات سوال می شود که چرا گاهی روابط عمومی بی اخلاق می شود؟


چرا گاهی روابط عمومی مجبور به دروغگویی می شود؟
چرا گاهی اوقات روابط عمومی باید افکار عمومی را فریب دهد؟
چرا روابط عمومی در زمان هایی از تکنیک های بی اخلاقانه تبلیغات بهره مند می شود؟


این سوالات و سوالات بی شمار دیگری که می تواند در همین بحث مطرح کرد، پاسخ های فراوانی دارد و می توان آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. اما کلیدی ترین پاسخ به این سوالات این است:
«روابط عمومی، زمانی که نمی تواند از ابزارها و روش های روابط عمومی استفاده کند، بی اخلاق می شود.»


در این زمان است که روابط عمومی دروغ می گوید، فریب می دهد و سعی می کند به هر زحمتی که شده، بدون استفاده از ابزارها و روش های تعریف شده در این حرفه، بحران را پشت سر بگذارد.
ابزارهایی که برای اخلاق مدار بودن روابط عمومی ضروری اند:


1. تحقیقات روابط عمومی
یک روابط عمومی خوب، روندها را مشاهده می کند و افکار عمومی را مورد مداقه قرار می دهد و برای آینده پیش بینی می کند. وقتی این پیش بینی حقایق منفی را برای سازمان نشان می دهد، روابط عمومی از ابزارهایی که در اختیار دارد برای اصلاح وضع موجود، استفاده می کند.


2. نظارت رسانه ای
نظارت رسانه ای در کنار تحقیقات روابط عمومی از روش های تحلیل محتوا برای ارزیابی شرایط بهره می گیرد. در دنیا سازمان هایی وجود دارند که تنها وظیفه شان نظارت رسانه ای است. بدین معنا که مشتریان آنها شبکه های اطلاع رسانی مختلفی را به آنها ارائه می دهند و پوشش خبری دریافت شده را در قالب چیزی شبیه بریده جراید دریافت می کنند.
با این کار روابط عمومی می تواند کانال هایی را که به سازمان توجه می کند، شناسایی کرده و برای Pitch کردن خبرنگاران و سردبیران اقدامات لازم را پیش از شروع بحران انجام دهد.


3. پخش رسانه های اجتماعی
روابط عمومی بایستی بر مبنای اطلاعات حاصل شده از تحقیقات اقدام به شفاف سازی کند. به خاطر داشته باشید که بیشترین مشکلات در خصوص یک سازمان که منتج به بحران می شود، ناشی از عدم اطلاعات صحیح در خصوص موضوع می شود. بنابراین، یکی از کارهایی که روابط عمومی باید حتما به آن توجه داشته باشد، حضور در رسانه های اجتماعی است. به طور مشخص هر روابط عمومی باید حداقل در 10 مکان مجازی حضور داشته باشد. اینکار کمک می کند که بیشترین پوشش را در رسانه های مختلف ارائه دهید.


با بهره گیری از این 3 ابزار می توانید مطمئن باشید که در شرایط بحران قرار نمی گیرید و اگر هم شرایط سختی را داشته باشید، به دلیل آمادگی از پیش برای این شرایط ناچار به بی اخلاقی نمی شوید.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)