شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| کرونا نخستین ویروس تهدید کننده جامعه نیست و بی تردید آخرین آنها نیز نخواهد بود و احتمال دارد چندی بعد، ویروس های هولناک تری از “کوید 19” جای آن را بگیرد همانطور که سیاه زخم – طاعون – ابولا – سارس و … جان بسیاری از مردم جهان را گرفتند و خواهند گرفت.
بی گمان روزی این بحران تمام می شود و همچون هزاران بیماری ویروسی شایع در جهان از یاد می رود؛ اما مساله اصلی ما در ایران کرونا نیست، بلکه بحرانی به نام “بحران سرمایه اجتماعی” است.
یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی های کار آمد در زمان بحران، اعتماد سازی مخاطب به سازمان است هرچند که در بحران جدید کشور عده ای سود جو و دلال بحران سرمایه اجتماعی را نشانه می روند و برای سود بیشتر دست به کارهای ناشایست احتکار – گرانفروشی – کم فروشی و … می زنند.
در این میان روابط عمومی های کار آمد بایستی با ارایه اطلاعات به موقع و همراه با منبع موثق در بحران حداقل مخاطبان و کارکنان خود را آگاه نمایند. یک روابط عمونی آکادامیک می تواند با اطلاعات صحیح در خصوص این بحران (ویروس کرونا) اطلاعات درست با ابزار رسانه در اختیار جامعه مخاطب خود قرار دهد. زیرا در غیر اینصورت تب زدگی جامعه برای مصون ماندن از خطر ابتلا به کرونا، تبدیل می شود به هجوم بی درنگ مردم به داروخانه ها و خرید های بی رویه و انبار کردن در خانه ها، چنین رویداد هایی را در جامعه بارها و بارها می توان دید.
مورد مهم آن سفرهای غیر ضروری به شمال و … علیرغم تذکرهای مسئولان پلیس و بهداشت ودرمان، در واقع جامعه ما امروز درگیر “بحران سرمایه اجتماعی” است و موضوعاتی چون کرونا فقط به هویدا شدن این بحران های اجتماعی و برداشته شدن نقاب ها و آشکارگی چهره واقعی در مواقع بحران می رسد و این نیاز به تعهد اخلاقی همگان دارد.
در خاتمه نگارنده هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه رسانه ای از خدمات صادقانه مبارزان خط اول در مقابله با ویروس کرونا در تمام بخشها تقدیر نموده، یقینا تاریخ ایران وایرانیان تاریخ ساز هیچگاه خدمات شما را از یاد نخواهدبرد.پ
در یادداشتی دیگر به هنجار شکنی برخی از هموطنان که بدون رعایت نکردن و قوانین زمان بحران برای خود و دیگران مشکل ایجاد کردند خواهم پرداخت.
نظر بدهید