شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || با آغاز فصل جدید فوتبال دانشگاهی، هواداران این ورزش با تغییرات و نوآوریهای متعددی روبهرو خواهند شد. از جمله این تغییرات میتوان به پلیآف قهرمانی ۱۲ تیمی، هماهنگی مجدد کنفرانسها، و ارتباط رادیویی بین مربیان و بازیکنان اشاره کرد. با این حال، تغییری که ممکن است بیشتر توجه بینندگان را به خود جلب کند، نمایش آرمهای تبلیغاتی در زمین بازی است.
کمتر از سه ماه پیش، انجمن ملی دو و میدانی دانشگاهی (NCAA) تصمیم گرفت که اجازه دهد آرمهای حامیان مالی در کنار آرمهای تیمها در زمینهای بازی قرار گیرد. این تصمیم با هدف ایجاد یک منبع درآمد جدید برای کالجها اتخاذ شده است، زیرا مدل قدیمی کسبوکار فوتبال دانشگاهی که به بازیکنان پرداختی نمیکرد، به فروپاشی نزدیک شده است. این در حالی است که بازیکنان این تیمها به طور مستقیم میلیونها دلار درآمد از طریق تلویزیون و بلیتهای مسابقات به دست میآورند.
در گذشته، لوگوهای تبلیغاتی در زمینهای فوتبال دانشگاهی بیسابقه نبودند. این آرمها مدتی است که در مسابقات کاسه فصل پس از بازی و در استادیومهای خنثی به چشم میخورند. به عنوان مثال، لوگوهای بدیع IBM OS/2 در Fiesta Bowl 1993 و لوگوی Avocados از مکزیک در Cure Bowl از جمله این موارد بودهاند. همچنین، کالجهایی که حق نامگذاری استادیومهای خود را فروخته بودند، پیش از این نیز نشانهای حامیان مالی خود را در زمینهای خود نمایش دادهاند. به عنوان نمونه میتوان به استادیوم بابی داد در جورجیا تک با حمایت هیوندای و دانشگاه کنتاکی با حمایت کراگر اشاره کرد.
با توجه به تصمیم جدید NCAA، برخی از تیمها به سرعت قراردادهایی را برای نمایش آرمهای تبلیغاتی در زمینهای خود امضا کردهاند. از جمله، تیم تگزاس تک همکاری خود را با آدیداس آغاز کرده و لوگوی این شرکت را در استادیوم خود نمایش میدهد. همچنین، دانشگاه تنسی قراردادی با زنجیره مراکز مسافرتی Pilot Flying J منعقد کرده که این شرکت را به عنوان حامی مالی محلی مطرح میکند.
با پیشرفت فصل، بدون شک تبلیغات لوگوهای بیشتری در زمینهای دانشگاهی ظاهر خواهد شد. با این حال، شاید کالجها باید در انتخاب حامیان مالی خود دقت بیشتری به خرج دهند. فوتبال دانشگاهی بیش از هر ورزش دیگری به برندهای تیمی متکی است. بازیکنان ممکن است به سرعت جای خود را در تیم تغییر دهند، اما دانشگاهها و تیمهایشان همچنان پابرجا میمانند. به همین دلیل، لوگوهای دانشگاهی برای هواداران اهمیت زیادی دارد.
در این میان، چالش اصلی برای دانشگاهها، تعادل بین جذب درآمدهای تبلیغاتی و حفظ سنتهای فوتبال دانشگاهی است. برخی از تیمهای بزرگ و معروف این ورزش نشان دادهاند که تمایلی به تضعیف سنتهای خود با تبلیغات در زمینهای خود ندارند. به عنوان مثال، مدیر ورزشی آلاباما اعلام کرده است که در این زمینه رویکرد محافظهکارانهای اتخاذ خواهد کرد.
در نهایت، مهمترین نکته این است که تیمها در انتخاب حامیان مالی و نمایش آرمهای تبلیغاتی خود باید دقت زیادی داشته باشند تا هم منافع مالی خود را تامین کنند و هم هویت و برند خود را حفظ کنند.
*منبع: Fast Company، تاریخ انتشار: ۳۱ آگوست ۲۰۲۴*
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
|
نظر بدهید