شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– شعار امسال انجمن بین المللی روابط عمومی ( ipra ) مبنی بر ایجاد همدلی برای پیشرفت و اعتلای روابط عمومی ها به واقع مبین یکی از اهداف مهم ارتباطی دراین حوزه محسوب می شود، چرا که همدلی به نوعی نزدیک کردن احساسات،عقاید و اندیشه ها در راستای یک هدف متعالی است و مهم و برجسته بودن این واژه و مفهوم تا به آنجاست که در بسیاری از تعاریف یکی از کارکردهای اصلی روابط عمومی ایجاد همدلی و هم اندیشی بین یک سازمان و مخاطبانش تعریف و تبین شده است.
به عبارت دیگر کارکرد نتایج فعالیت های ارتباطی یک روابط عمومی در نهایت باید به همدلی بین یک سازمان و مخاطبانش منجر شود که بتوان به عنوان یک شاخصه مهم ارزیابی،به موفقیت یا عدم موفقیت ارتباطی یک روابط عمومی پی برد. همچنین اهمیت واژه و مفهوم همدلی تا به آنجاست که در دفتر اول مثنوی مولوی آمده است:
ای بسا دوترک چون بیگانگان ای بسا هندو و ترک همزبان
پس زبان محرمی خود دیگرست همدلی از هم زبانی خوش تر است
لذا در یک جریان ارتباطی همدلی به مراتب از هم زبانی اهمیتی بیشتر و تأثیر گذارتردارد. چرا که با همدلی می توان شناخت دقیق تری از احساسات و عواطف و نیازهای مخاطب کسب کرد و یک ارتباط اثر بخش و پایداررابرنامه ریزی واجرا کرد.
ازسویی دیگرروابط عمومی ها امروزه بیش از هر چیزی نیازمند برقراری یک ارتباط همدلانه با مخاطبانش می باشند. استفاده از روش ها و شیوه های نظیر شنونده خوبی بودن، درک درستی از شرایط مخاطب داشتن، برخورد صادقانه و توجه به احترام متقابل از جمله ملزوماتی است که می تواند به افزایش همدلی بین روابط عمومی ها ومخاطبان یک سازمان کمک کند. با همدلی است که می توان مخاطبان یک سازمان را همراه، همفکر و مشارکت آنان را برای کمک به اجرای موفق تر برنامه های یک سازمان جلب کرد و یکی از مهمترین وظایف و مأموریت های روابط عمومی را در این راستا برنامه ریزی و اجراء نمود.
از منظر دیگر نیز می توان گفت همدلی بایستی به عنوان یک اصل در تمامی برنامه های ارتباطی یک روابط عمومی گنجانیده شود تا بسترساز پایداری ارتباط را فراهم کند. همدلی از دیگر روش های دل افزاری با مخاطبان درون و برون سازمانی محسوب می شود که نیازی به داشتن اعتبارات و امکانات و … نیست بلکه در مرحله اول شناخت و احساسات مشترک و درک متقابل با مخاطبان را تشکیل می دهد که در پرتو آن سازمان می تواند از نیروی ارزشمند وپرقدرت مخاطبان همراه و مشارکت کننده نهایت بهره وری را برای اجرای موفق برنامه های سازمان به عمل آورد.
|
نظر بدهید