همایش مسئولان روابط عمومی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور برگزار شد

اگر این تعریف و ساختار را درباره روابط عمومی‌ها انتخاب کنیم باید بپذیریم که روابط عمومی‌ها از طریق یک برنامه مدون و مستمر جهت ایجاد شناخت و ارتباط گیری بین سازمان مربوطه و مخاطبان عمل کنند که این کار از عهده صرفاً یک مسئول دفتر با حفظ سمت خارج است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)  به گزارش شارا، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران مشورت با صاحب نظران، برنامه ریزی مدون و مستمر، شناخت درست از مخاطب، ارتباط گیری موثر و مستمر با جامعه هدف، تأمین نیازهای اطلاعاتی، بازخورد گیری از نحوه اطلاع رسانی، تنظیم سیاست‌ها و الگوها برای اثرگذاری به محیط، توسعه منابع انسانی، سرعت و دقت در اطلاع رسانی و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی را از جمله ویژگی‌ها و اولویت‌های روابط عمومی‌ها دانست.

سردار محسن انصاری در همایش مسئولان روابط عمومی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور و سازمان‌های تابعه با تاکید بر حجم و دامنه گسترده اطلاعات و وظیفه خطیر روابط عمومی‌ها نزد افکار و اذهان عمومی، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیازمند یک روابط عمومی برتر است چراکه بنیاد باید از بین همه دستگاه و بنیادها برترین باشد و برای این موضوع احتیاج است که در بحث اطلاعات مربوط به ایثارگران و همچنین اطلاع رسانی به جامعه ایثارگری مرجع باشیم.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه روابط عمومی عضو برتر ساز هر مجموعه و دستگاهی است و نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد، گفت: روابط عمومی یک علم، یک مهارت و یک تجربه است و اگر در نظر داریم تا دستگاه‌ها و نهادها را در فرآیند برتری سازی و ارتقا قرار دهیم باید روابط عمومی‌ها در مسیر برتری سازی به راه خود ادامه دهند.

وی ضمن ابراز رضایت و خرسندی از عملکرد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، اعلام کرد: خوشبختانه مجموعه روابط عمومی بنیاد با صداقت و دلسوزی امور را پیگیری می‌کنند که این مساله ستودنی و ارزشمند است.

سردار انصاری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره جایگاه و شان بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند که هر جایی که مربوط به شهید است باید بهترین را انجام دهید چون شهید بهترین است. ما در روابط عمومی‌ها اگر برتری نداشته باشیم باعث می‌شود تا مردم ذهنیت برتر و مطلوبی نسبت به سازمان‌ها نداشته باشند. به ویژه آنکه بعضی شبکه‌های مجازی نیز در این خلل تصاویر درستی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای افکار و اذهان عمومی ترسیم نمی‌کنند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید تصویر درستی از سازمان برای افکار عمومی ایجاد کنند، افزود: روابط عمومی‌ها باید محیط ادارات و سازمان‌ها را مدیریت کنند که این امر نیازمند نیروهای انسانی مجرب، ماهر و متخصص و همچنین تشکیلات انسانی و تجهیزاتی است تا نزد مخاطبین و مردم نسبت به سازمان‌ها اعتماد و اعتبار ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر این تعریف و ساختار را درباره روابط عمومی‌ها انتخاب کنیم باید بپذیریم که روابط عمومی‌ها از طریق یک برنامه مدون و مستمر جهت ایجاد شناخت و ارتباط گیری بین سازمان مربوطه و مخاطبان عمل کنند که این کار از عهده صرفاً یک مسئول دفتر با حفظ سمت خارج است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران مشورت با صاحب نظران، برنامه ریزی مدون و مستمر، شناخت درست از مخاطب، ارتباط گیری موثر و مستمر با جامعه هدف، تأمین نیازهای اطلاعاتی، بازخورد گیری از نحوه اطلاع رسانی، تنظیم سیاست‌ها و الگوها برای اثرگذاری به محیط، توسعه منابع انسانی، سرعت و دقت در اطلاع رسانی و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی را از جمله ویژگی‌ها و اولویت‌های روابط عمومی‌ها دانست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید تفاوتی بین سازو کار تبلیغات و اطلاع رسانی قائل شد، اعلام کرد: اشتباه در نوع برخورد با این دو مقوله جز آفات اصلی در بحث روابط عمومی‌ها و اطلاع رسانی است. این در حالی است که تبلیغات سطح سازمان‌ها را نشان می‌دهد ولی اطلاع رسانی عمق سازمان را مشخص می‌کند. تبلیغات موضوع را به صورت سطحی و مختصر توضیح می‌دهد و اطلاع رسانی مسائل را به صورت جزئی و دقیق تشریح می‌کند.

سردار انصاری فقدان در برنامه ریزی و الگو سازی در خصوص اطلاع رسانی‌ها را یک بحران جدی دانست و گفت: هر سازمانی می‌بایست بنابر ماهیت و ساختار خود یک الگو و برنامه مشخصی برای خود تعریف و تبیین کند که انفعال در این زمینه می‌تواند زمینه ساز بحران‌های جدی برای آن سازمان در مقاطع حساس و مختلف زمانی در آینده باشد.

به ویزه آنکه امکان دارد این فقدان الگوسازی، اطلاع رسانی را با تبلیغات دچار اخلال کند.

وی همچنین با اشاره به پدیده شهروند خبرنگاری که به تازگی ظهور پیدا کرده و وظیفه مهم روابط عمومی‌ها و اطلاع رسانی‌ها نسبت به این پدیده، اعلام کرد: پدیده شهروند خبرنگاری به یک رقیب جدی در عرصه اطلاع رسانی دستگاهها تبدیل شده و دنیا را به چالش کشیده است و در این میان افراد و دستگاه‌هایی موفق خواهند بود که در این رقابت حضور داشته و بمانند.

سردار انصاری اظهار داشت: برای ماندن در این رقابت باید روی سرعت، دقت و صحت اخبار تمرکز بیشتری داشت و البته پدیده شهروند خبرنگار نقاط قوت و ضعف متعددی هم دارد و باید با این پدیده نوظهور برخورد مثبت شود و آن را مدیریت کرد و با ایجاد تشکل های شهروند خبرنگاری در حوزه ایثارگران، اطلاع رسانی دقیق تر با سرعت بالا را ایجاد تا مردم و جامعه هدف تصور درستی از سازمان داشته باشند.