نکاتی سودمند در مورد روابط مطبوعات/9

اگر سازمان خبری اقدامی برای تصحیح کارش نمی‌کند و هیئت رئیسه شما (یا گروه مشابه) معتقد است که خطاهایی حقیقی یا نقل‌قول‌های نادرستی که به سازمان شما لطمه می‌زند در متن خبر وجود دارد، باید راه حلی پیدا کنید که عمل توهین‌آمیز سازمان خبری را بررسی کند. با اقامه دعوی به صورت توهین‌آمیز راه به‌جایی نمی‌برید.

مهیا شدن برای رودررو قرار گرفتن

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| 1. پس از پخش یک خبر افترا آمیز، در صورت امکان ترتیب یک جلسه دیدار با هیئت رئیسه یا دیگر رهبران گروه را بدهید. قبل از جلسه یادداشت مختصری از اشتباهات و نقل‌قول‌های غلط مندرج در مقاله یا برنامه باید تهیه شود. این یادداشت باید عاری از اصطلاحات نامفهوم، قابل درک از نظر خواندن و شنیدن و مختصر باشد. تنظیم این یادداشت کوتاه به سازمان شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که شکایت‌تان بر مبنای مدارک استوار است و ارزش مطرح کردن دارد. در انتهای این ضمیمه نکاتی در مورد رعایت اخلاق در زمینه حرفه روزنامه نگاری گنجانده شده است.


2. اگر سازمان خبری اقدامی برای تصحیح کارش نمی‌کند و هیئت رئیسه شما (یا گروه مشابه) معتقد است که خطاهایی حقیقی یا نقل‌قول‌های نادرستی که به سازمان شما لطمه می‌زند در متن خبر وجود دارد، باید راه حلی پیدا کنید که عمل توهین‌آمیز سازمان خبری را بررسی کند. با اقامه دعوی به صورت توهین‌آمیز راه به‌جایی نمی‌برید.


3. به محض این که هیئت شما وارد عمل شد، M باید با سردبیر یا مدیر ایستگاه یا افراد مسؤل مرتبط دیگری تماس بگیرد. M باید به طور تلفنی چنان با او صحبت کند که نظر او را جلب کند. M باید خاطرنشان کند که او نسخه صوتی از مصاحبه و یادداشت مفصلی از نقل‌قول‌های غلط، اشتباهات و غیره را دارد و سازمان چنین احساس می‌کند که به آن توهین شده است. او نباید بگوید: «ما احساس می‌کنیم مقاله (خبر) شما منصفانه نبود». سردبیر ممکن است برایش مهم نباشد که سازمان چه برداشتی از موضوع دارد و چگونه فکر می‌کند. او در صورتی به سخنان M توجه می‌کند که کارمندانش اشتباه کرده باشند و یا این که علتی برای رفتار قانونی وجود داشته باشد. M باید صحبت تلفنی خود با سردبیر را با تعیین قرار ملاقات حضوری پایان دهد.


4. هر دو نماینده سازمان‌تان و حداقل یکی از آن‌ها که در مصاحبه شرکت کرده بودند، باید برای ملاقات با رهبران سازمان خبری به آن سازمان برود. اگر در هیئت شما یک حقوقدان عضویت دارد، ممکن است فرستادن او جهت ملاقات مفید باشد. نمایندگان‌تان باید نوار صوتی را برای سردبیر ارائه کنند. (این مسئله به خصوص در صورتی که خبرنگار او مصاحبه را ضبط نکرد، موثر و ضروری خواهدبود).


5. اگر سردبیر نمی‌تواند در روز ملاقات به نسخه صوتی گوش فرادهد، نباید نوار را به او تسلیم کرد حتی اگر چندین کپی از آن داشته باشید. نمایندگان‌تان باید به هنگام پخش نوار صوتی مصاحبه حاضر باشند تا بتوانند به بندبند شکایات مورد نظرشان اشاره کنند. آن‌ها هم‌چنین خواهندخواست که عکس العمل‌های سردبیر در مورد قضاوت بین نقل‌قول‌های چاپ شده در مقاله و نوار صوتی را مشاهده کنند.

 

ادامه دارد

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)