نکاتی سودمند در مورد روابط مطبوعات/7

به طور‌کلی در روزنامه دو فرد مهم حضور دارند.مدیر تجاری و سردبیر. مدیر تجاری، اعتبار، گردش پول و خبر و جنبه‌های تجاری را مدیریت می‌کند. سردبیر در تمام بخش‌ها به جز تبلیغات حضور دارد. جهت شکایت کردن، به ناشر مراجعه نکنید، هم چنین به سراغ کسی که در بخش تجاری روزنامه کار می‌کند نروید.

تماس گرفتن با دفتر روزنامه

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| 1. به طور‌کلی در روزنامه دو فرد مهم حضور دارند.مدیر تجاری و سردبیر. مدیر تجاری، اعتبار، گردش پول و خبر و جنبه‌های تجاری را مدیریت می‌کند. سردبیر در تمام بخش‌ها به جز تبلیغات حضور دارد. جهت شکایت کردن، به ناشر مراجعه نکنید، هم چنین به سراغ کسی که در بخش تجاری روزنامه کار می‌کند نروید.


2. معمولا رهبران بخش هیئت تحریریه شامل سردبیر، دبیر مدیریتی (managing editor ) (کسی که در ارتباط با اخبار روزانه است)، دبیر خبری (کسی که مسؤل خبرهای داخلی و خارجی و هم چنین متن‌ها، تیترها و آماده سازی برای چاپ است) و city editor است. عناوین، متفاوت و متنوع هستند اما شما ممکن است تنها با صحبت با یک یا چند نفر از آن‌ها به نتیجه برسید.


3. خبرنگاران تحت رهبری و نظارت سردبیران هستند. با خبرنگاری که یک متن خلاف واقع تنظیم کرده تماس نگیرید. او بیشتر احتمال دارد که متخلف باشد،به دلیل این که ممکن است در صورتی که هنوز ناپخته و کم تجربه است به دیگران اتکاء نکرده و کار خود را انجام دهد.


4. از نقش «نمایندگان دولت» (حامیان خوانندگان، دبیر روابط عمومی، آقای واسطه (Mr. Go- between )، دبیر مرتبط با خوانندگان) اگر در روزنامه شما یکی از این افراد وجود دارد غافل نباشید. اجازه ندهید عناوین شما را تحت تاثیر قرار دهند؛ مگر آن که شخصی از نظر رتبه و موقعیت فوق العاده باشد. نماینده دولت حامی خوانندگان نیست بلکه یک کارمند سازمانی است که با شما به طور غیرمنصفانه رفتار کرده است.


5. تعداد کمی از نمایندگان هستند که ممکن است نسبت به دیگران مستقل‌تر باشند. آن‌ها ممکن است افرادی باشند که از خارج سازمان به طور موقت وارد شده‌اند، مدت خدمت‌شان قراردادی است و در قراردادشان شرط مدت محدود ذکر شده که امکان تجدید آن هم وجود ندارد. هر چند نمایندگان توسط مدیر روزنامه‌ها انتخاب می‌شوند، ممکن است در پیش‌فرض های ایدئولوژیکی مدیریت سهیم باشند. یک نماینده دولت ممکن است آدم مؤثری باشد اما دوست شما نیست.


6. خلاصه این‌که با بالاترین مقام در قسمت تحریریه و نه در قسمت تجاری تماس بگیرید. چنین عمل کنید، مگر این که مشکل‌تان با صحبت کردن با کسی پایین تر از سردبیر اما بالاتر از خبرنگار حل شود. به خاطر داشته باشید که باید مواظب و محتاط نسبت به هرکسی که در سازمان خبری با او سر و کار دارید، باشید. اگر شانس داشته باشید سازمان خبری از استاندارد اخلاقی خوبی برخوردار باشد، شما هیچ‌وقت پای‌تان به آن‌جا باز نخواهدشد.

 

ادامه دارد

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)