
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مطبوعات و رسانه ها به مفهوم عام، سه گونه اند: دیداری مثل تلویزیون – شنیداری مثل رادیو – نوشتاری مثل روزنامه ها.
آنچه که عیان است ظاهرا تلویزیون بیشترین مخاطب را داشته و تاثیر شگرفی بر کم و کیف زندگی انسانها دارد. مطبوعات نیز یکی از ارکان مهم دموکراسی هستند که ماموریت اساسی شان اطلاع یابی درست و اطلاع رسانی درست می باشد.
به عبارت دیگر مطبوعات با دو نوع مخاطب سر و کار دارند: مردم و حکومت. کارکرد مطبوعات برای مردم، آگاهی و تبیین رویدادها و وقایع است به نحوی که مردم با مراجعه به آنان پاسخ سوالات و ابهامات و نادانسته های خود را بیابند.
در حقیقت، مطبوعات دایره المعارفی هستند برای آموزش و پرورش مردم. کارکرد مطبوعات برای حکومت نیز مبتنی است بر دیده بانی حرفه ای و رصد فعالیتهای حکومت بر اساس همکاری متقابل و در راستای انعکاس و ارزیابی علمی و منطقی نقاط قوت و ضعف و نحوه عملکرد حکومت و ارکان آن، فارغ از تعصبات و هیجانات و حب و بغضهای شخصی و غیر حرفه ای. سازمان گزارشگران یا خبرنگاران بدون مرز ( reporters without borders ) که مقر آن در فرانسه میباشد همه ساله بر اساس هفت شاخص، وضعیت مطبوعات و آزادی رسانه ها را در بین کشورها مشخص و اعلام مینماید.
این شاخصها عبارتند از: میزان سرکوب و فشار – میزان و سطح چند صدایی بودن – استقلال رسانه ای – فضای عمومی و خود سانسوری- چهارچوبهای قانونی – شفافیت – توانمندی زیر ساختها.
مطابق گزارش سال 2016 سازمان ( world press freedom index ) در شاخص آزادی مطبوعات از بین 180 کشور جهان، ایران رتبه 169 را به خود اختصاص داده که متاسفانه به هیچ وجه شایسته ایران متمدن و با فرهنگ نیست و کشورهای نروژ، سوئد و فنلاند نیز بهترین رتبه ها را کسب کرده اند.
از طرفی دیگر مثلا تیراژ روزنامه یومیوری شیمبون بنابر برخی گفته ها حدود روزانه 14 میلیون نسخه است در حالیکه تیراژ کل روزنامه های جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور، کمتر از 3 میلیون نسخه است و البته آمار سرانه مطالعه در ایران که اصلا قابل ذکر نیست.
هدف از این مقدمه چینی برای آن بود که بگوییم اگر برگزاری نمایشگاه مطبوعات صرفا یک شو و یک نمایش کاری است که هیچ، دست شما درد نکند و خسته نباشید اما به نظر میرسد برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید ماموریتی بسیار فراتر و جامع تر و اساسی تر از یک نمایش ساده عامه پسند داشته باشد که همانا توجه دادن به حکومت به توجه بر نقش و اهمیت و جایگاه مطبوعات و رسانه هاست.
یک نقش مهم مطبوعات، سرعت بخشیدن به گردش اطلاعات است. طبیعتا وقتی در کشوری مثلا سرعت اینترنت در حد بسیار ضعیفی باشد شما براحتی نمیتوانید از منابع اطلاعاتی در اسرع وقت استفاده کنید.
بنابراین اینجا پای رابطه زیرساختهای مخابراتی و اینترنتی به موضوع باز می شود. نکته دوم سیستم فیلتر کردن می باشد. وقتی که دسترسی به برخی سایتها محدود باشد طبیعتا مطبوعات دسترسی کمتری به منابع خبری برای اطلاع یابی خواهند داشت و لاجرم اطلاع رسانی موثری هم نخواهند کرد.
مطبوعات با گردش آزاد اطلاعات به پاسخگویی و شفافیت دولتها می پردازد و این ارزش افزوده ایجاد می کند که خیلی مهم است. نمایشگاه مطبوعات باید فضا و مرهم و بهانه ای باشد برای حمایت از مطبوعات وگرنه اجرای یک کار تکراری و تکراری و بی خاصیت چیزی جز اتلاف انرژی و منابع نخواهد بود. مطبوعات آزاد، دولت شفاف.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید