شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| یک فعال اجتماعی، نقش سازمان ها، روابط عمومی ها و رسانه ها در مهار “بحران کرونا” را تشریح کرد.
به گزارش شارا، داوود سلیمانی، فعال اجتماعی و رسانه ای گفت: نارساییها و ضعف سیاستهای کلان بهداشت و سلامت عمومی، ضعف مدیریتها، ضعف آموزشهای بهداشتی و اجتماعی، نبود فرهنگ سازی مناسب به منظور همگرایی و رعایت اصول بهداشتی در شرایط بحران، بروز نبودن تجهیزات پزشکی، نبود زیر ساختهای مناسب و کافی جهت ارائه خدمات بهداشت عمومی، نبود پوشش مناسب بیمههای پزشکی و سلامت و مهمتر از همه تحریمهای گسترده کشورمان در بخش تامین داروهای باکیفیت و اثرگذار بیش از بروز بحران ” کرونا ” میتواند سلامت جامعه کشورمان را با خطر و بحرانی به مراتب بزرگتر مواجه کند.
او افزود: شیوع “ویروس کرونا” در کشور چین و چندین کشور جهان کم کم به بحرانی جهانی تبدیل شده و همه کشورها ساز و کارهای مراقبتی، درمان و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک را مهمترین رویکرد خود در ارتباطات بهداشتی و اجتماعی خود قرار دادند.
سلیمانی اظهار کرد: کشور بحران خیز ایران نیز زمینه و استعداد بحرانهای بزرگ در ابعاد گسترده تری نسبت به سایر کشورهای جهان دارا است که این موضوع حساسیت بیشتر مردم در مواجه با این بحران جهانی که هر روز بر دامنه آن افزوده میشود را بیش از پیش مشهود میکند.
روابط عمومیها و رسانهها چه وظیفه ای دارند؟
فعال اجتماعی ادامه داد: وظیفه همه مسئولان در همه بخشهای کشور و همچنین روابط عمومیها و رسانهها در این خصوص به مراتب حیاتی و اثرگذار خواهد بود تا با اتخاذ تدابیر اثرگذار و اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم شاهد پاسخگویی به مطالبه گری مردم و ترمیم اعتماد خدشه دار شده جامعه باشیم.
او اذعان داشت: هر چند داروی مناسبی جهت مداوای افراد مبتلا به ویروس کرونا کشف و یا تجویز نشده است، اما شباهت عملکرد این ویروس با آنفولانزا میتواند ما را در مسیری تقریبا مشخص قرار دهد که اگر همه افراد جامعه، سازمانهای ذیربط و رسانهها به وظیفه ذاتی و همچنین اصول اولیه بهداشتی توجه کنند میتوانیم به مراتب تبعات ناشی از این ویروس را به مراتب کاهش دهیم.
داوود سلیمانی افزود: ظاهرا اقداماتی همچون کاهش و کنترل پروازهای میان ایران و چین، برنامه ریزی جهت بازگشت محافظت شده ۸۰ ایرانی قرنطینه شده در شهر ووهان و قرنطینه ۱۴ روزه آنان در یکی از هتلهای کشور، کنترل فرودگاهی، آماده باش و برگزاری مانورهای مرتبط از جمله اقدامات روزهای اخیر کشورمان است که به نظر میرسد مناسب، اما ناکافی بوده است.
او بیان کرد: افرادی که بخاطر شرایط کاری در موقعیتهای مختلف بویژه در مکانهای عمومی تردد دارند میتوانند به انتشار و شیوع این بحران کمک زیادی کنند که ضروریست همه ادارات، شرکت ها، دستگاههای اجرایی، نظارتی و… و همچنین روابط عمومیها و رسانهها اقدامات و تدابیر لازم را به منظور کاهش اثرات این ویروس بکار گیرند تا از سلامت مردم کشورمان و جامعه جهانی بتوانیم محافظت کنیم.
راهکارهای لازم جهت پیشگیری و کاهش شیوع و اثرات ویروس کرونا
سلیمانی اظهار داشت: پیشنهادات ویژه سازمانها برای پیگیری و مقابله با ویروس کرونا به شرح زیر است:
۱- تشکیل کارگروه مدیریت بحران (پیش از وقوع و فراگیری بحران)
۲- تهیه ملزومات بهداشتی همچون ماسک جهت توزیع میان کارکنان بصورت روزانه
۳- تهیه طب سنجهای پیشرفته و استقرار در مبادی ورودی پرسنل به سازمانها و شرکتها
۴- آماده سازی و تجهیز مراکز بهداشتی و کادر درمانی مستقر در سازمانها بمنظور اقدامات پیشگیرانه و درمانی موقت
۵- برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر سازمانی همچون مرخصیهای اضطراری (همراه با حقوق) ویژه پرسنل ناقل به ویروس کرونا
۶- ضدعفونی کردن مکانهای عمومی همچون سلف سرویسها، سالنهای اجتماعات و جلسات، سرویسهای بهداشتی، سرویسهای ایاب و ذهاب، دستگاههای حضورو غیاب، تجهیزات دارای کاربران متعدد، دستگاههای atm مستقر در سازمانها و شرکتها
۷- انجام کارهای اداری بصورت غیرحضوری به منظور کاهش ارتباطات فردی (بکارگیری اتوماسیونهای اداری- اینترانت-اینترنت و…)
۸- سرویس و بهسازی سیستمهای گرمایشی
۹- لغو کلیه همایشها، جلسات، مسابقات و گردهماییهای غیرضروری
۱۰- متوقف نمودن فعالیت واحدهای عمومی غیرضروری مانند کتابخانهها
۱۱- ضدعفونی نمودن بخشهای خدماتی و آبدارخانهها و تقویت سطح آموزش پرسنل این بخشها
۱۲- رفع موانع و چالشهای مرتبط با بیمههای درمانی پرسنل
۱۳- اجرای مانورهای ویژه این بحران
۱۴- پیش بینی و اتخاذ تدابیر لازم بمنظور برقراری طرح دورکاری (ویژه مشاغل حساس و مهم)
این فعال رسانهای در ادامه نیز به بیان پیشنهادات ضروری ویژه روابط عمومیها و دستگاههای اطلاع رسانی در زمینه ویروس کرونا پرداخت که به شرح زیر است:
۱- آموزش همگانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم و پرسنل مجموعه خود نسبت به راهکارهای پیشگیری و کاهش انتشار این ویروس
۲- فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم و پرسنل مجموعه خود نسبت به پرهیز از رفتارها و مراودات ارتباطی و اجتماعی و فردی (احوال پرسی- روبوسی- رعایت نکات بهداشتی در خصوص عطسه و سرفه و…)
۳- تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به این ویروس
۴- هماهنگی و ارتباط دوسویه و مداوم با رسانهها و جلوگیری از موازی کاری
۵- هماهنگی و ارتباط با کارشناسان و مشاوران روانشناسی به منظور کاهش آشفتگیها و استرسهای مرتبط با بحران
۶- ایجاد لینک یا صفحه جداگانه در امکانات رسانهای تحت اختیار خود به منظور ارائه راهکارهای بهداشتی و پوشش سریع اخبار مرتبط
۷- تولید محتوای آموزشی بمنظور انتشار در رسانههای عمومی و داخلی
۸- تهیه برچسبها و علائم مرتبط با لزوم رعایت نکات بهداشتی
۹- اطلاع یابی و اطلاع رسانی شفاف، جامع و به موقع در خصوص رویدادهای مرتبط با بحران
۱۰- مدیریت و کنترل شایعات و نظارت بر رسانههای مجازی (رسمی و غیررسمی)
۱۱- تهیه فیلم و عکسهای مرتبط با بحران
۱۲- عادی سازی و کمک به تامین آرامش روانی مردم و پرسنل (پس از بحران)
۱۳- اجرای طرحهای نظرسنجی و پژوهش (پس از بحران)
۱۴- مستندسازی و تهیه گزارشات جامع (پس از بحران)
به گفته داوود سلیمانی، رسانهها نیز در آگاهی بخشی در زمینه ویروس کرونا و جلوگیری و پیشگیری از شیوع آن وظایفی از جمله؛ پوشش مناسب و در اولویت قرار دادن رویدادهای مرتبط با این بحران بویژه انعکاس اخبار بین المللی، انتشار اطلاعیهها و نکات آموزشی- بهداشتی به منظور ارتقاء سطح آگهی مردم و پیشگیری و کاهش انتشار این ویروس، به خدمت گیری خبرنگاران افتخاری یا شهروندان آشنا با خبرنگاری جهت پوشش اخبار و رویدادهای نقطه به نقطه، تهیه گزارش از آمادگی و سطح امکانات بیمارستانها و مراکز بهداشتی بر عهده دارند.
او، تهیه گزارش از وضعیت مراکز بهداشتی روستایی (امکانات، تجهیزات، پزشک، کادر درمانی و…)، تهیه گزارش از وضعیت تولید کنندگان، توزیع کنندگان دارو و داروخانه ها، تهیه گزارش و مصاحبه با مدیران شرکتهای داروسازی و یافتههای پزشکان و محققان، تهیه گزارش از شرکتهای تولیدی یا واردکننده دستکش و ماسکهای بهداشتی را از دیگر وظایف رسانه عنوان کرد.
به گفته این فعال اجتماعی، تهیه گزارش از اداره تعزیرات حکومتی و دستگاههای قضایی نسبت به احتکار یا گرانفروشی دارو و تجهیزات پزشکی، وضعیت جهاد کشاورزی بمنظور آگاهی از سطح ذخیره انبارها و سردخانههای محصولات و عطاری (با توجه به اعتقادات و تجربیات ایرانیان در خصوص طب ایرانی-اسلامی و نقش برخی محصولات کشاورزی همچون (شلغم، لیموشیرین، سیر، عسل و…) در کاهش اثرات چنین ویروس ها، تهیه گزارش و مصاحبه با پزشکان متخصص و باتجربه در خصوص چنین ویروسها، انعکاس یافتهها و تجربیات دانشمندان و پزشکان سایر کشورها درخصوص این ویروس، مصاحبه با طبیبان حاذق و مورد اعتماد طب ایرانی-اسلامی، مصاحبه با مسئولان دامپزشکی و پیگیری در خصوص دامهای آلوده، آگاه سازی و تقویت سطح فرهنگی مردم نسبت به کاهش سطح ارتباطات فردی و اجتماعی عدم حضور در تجمعات غیرضروری و مراکز عمومی، انتشار مطالب آموزشی و بهداشتی متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی (با تمرکز و توجه به برخورداری و آشنایی اغلب دانش آموزان با رسانههای موبایل محور)، کمک به بازسازی و بازتوانی جامعه وتقویت روحیه مردم از طریق انتشار دقیق و سریع اخبار و اطلاعیههای مرتبط با کنترل و رفع بحران از دیگر وظایف رسانهها و روابط عمومی به شمار میروند.
داوود سلیمانی تاکید کرد: این نکات و راهکارهای ارائه شده در وضعیت مختلف بحران (قبل از بحران- زمان وقوع –پس از بحران) میتواند در روند پیشگیری و کاهش شیوع و آثار این ویروس خطرناک اثرگذار باشد که قطعاً نکات آموزنده و تجربیات سایر دوستان نیز میتواند به این موارد اضافه شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
|
نظر بدهید