نقش روابط عمومی در ایفای مسئولیت اجتماعی

میرمحمود سجادی، عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی – نهاد روابط عمومی نباید مسئولیت های اجتماعی را که در سال های اخیر موضوع مطرحی در قالب جوامع است و در ایجاد خط مشی های منتج به بروز کارکردهای رفتاری نیز هست، نادیده بگیرد. مسئولیت اجتماعی همواره بخشی از شیوه ها و فعالیت های نهاد روابط عمومی را در بر می گیرد که تابع روابط اجتماعی یکپارچه نیز قلمداد می شود.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– یکی از نقش های مهم روابط عمومی در کمک به پیشرفت ملت ها و انسان ها، کمک به افزایش مهارت افراد در روابط رسانه ای است. ابزار رایج برای ارسال و پخش اخبار دولت به شهروندان، شامل بروشور، نشریه، وب سایت ها، پوستر، بنر، سرویس، امکانات عمومی، رویدادها، نمایشگاه ها و کنفرانس های خبری است. تولید محتوای مناسب برای ارایه از طریق روش های مذکور، منجر به ارایه ایده ها و خط مشی ها برای بهبود رفاه شخصی و اجتماعی است که از کانال های متعدد ترویج می شود. به جرات می  توان این کارکرد روابط عمومی را کلید پیشرفت انسان ها و ملت ها دانست.

 

نهاد روابط عمومی نباید مسئولیت های اجتماعی را که در سال های اخیر موضوع مطرحی در قالب جوامع است و در ایجاد خط مشی های منتج به بروز کارکردهای رفتاری نیز هست، نادیده بگیرد. مسئولیت اجتماعی همواره بخشی از شیوه ها و فعالیت های نهاد روابط عمومی را در بر می گیرد که تابع روابط اجتماعی یکپارچه نیز قلمداد می شود. از این طریق اقدامات بشردوستانه افزایش یافته و تبدیل به روشی می شود برای بازگشت دولت و شرکت ها به جامعه. اقدامات بشر دوستانه ای که اغلب تلاش هایی مداوم می طلبد و باعث پیشرفت جامعه، بهبود زندگی های شخصی و در ابعاد وسیع تر این خیرخواهی موجب پیشرفت ملت ها می شود.

 

معاون روابط عمومی سازمان بازنشستگی کشور با اشاره به اینکه برای تحقق یافتن مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها، لازم است رابطه دوجانبه میان روابط عمومی و رسانه ها به خوبی تنظیم شود می گوید: روابط عمومی با تکیه بر هدف مشترک در اطلاع رسانی به مردم، بار مسئولیت اجتماعی را بر دوش می کشند. در این میان نقش روابط عمومی، نقش دوگانه ای است. بدین معنا که از یک سو باید پاسخگو باشد و از سوی دیگر تلاش کند چهره ای مطلوب از سازمان خود ارایه دهد. اما از آن جا که رسانه ها در پیدایش عادات تازه، تکوین فرهنگ های جدید، تغییر در رفتار، خلق و خوی انسان ها، روش های زندگی سهم شگرف بر عهده دارند، ارتباط با آن ها توسط روابط عمومی ها با تعریف اهداف مشترک در زمینه مسئولیت های اجتماعی به طور قطع نتایج درخشانی را بر سر راه خواهد داشت. لذا بدون ارتباط و بهره گیری از رسانه ها، امکان دستیابی به هدف های در نظر گرفته شده در بخش مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها مقدور نخواهد بود. بنابراین برای تامین مشارکت بیشتر مردم در امور مختلف و رشد آگاهی های آن ها، تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها ضرورت تام دارد و با پیوند این دو نهاد می توان شاهد ایفای نقش موثری در حوزه مسئولیت های اجتماعی باشیم.