شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ندا شفیعی با اشاره به نامگذاری سومین سمینار روابط عمومیهای خوزستان با عنوان نقش روابط عمومی سازمانها در ارتقاء فرهنگ شهروندی ، گفت: هر جامعه و هر شهری دارای یک فرهنگ است و برای آنکه به جامعهای ایدهآل تبدیل شود، لازم است که شهروندانی آشنا به فرهنگ آن جامعه و در اصلاح شهروندانی بافرهنگ داشته باشد. فرهنگ مجموعهای از عادتها و رفتارها در یک جامعه است که به مرور زمان به وجود آمدهاند و افرادی که در جامعه در کنار یکدیگر زندگی میکنند، باید به فرهنگ آن جامعه احترام بگذارند و تلاش کنند هرچه بیشتر با آن فرهنگ آشنا شوند، زیرا تنها در این صورت است که میتوان انتظار داشت که جامعه رو به جلو حرکت کند.
وی افزود: امروز و با گسترش شهرها، خردهفرهنگهای متعددی در شهرهای مختلف ایجاد شده که خیلی از آنها نیز اشکالاتی دارند، ولی آنچه مسلم است فرهنگی میتواند درست و مفید باشد که جامعه شهری را رو به جلو حرکت بدهد و موجب ایجاد شرایطی مناسبتر برای زندگی و حیات شهروندان شود؛ به این معنی که تکتک افراد ساکن در یک شهر، در قبال محیط زندگی و اطرافیان و دیگر شهروندان، احساس مسئولیت کنند و تنها در این شرایط است که میتوان گفت آن شهر به جای یک مدیر، به تعداد شهروندان، دارای مدیر است که هرکدام از آنها محیط اطراف و مراودات خود با دیگر شهروندان را مدیریت میکند و اینگونه میتوان امیدوار بود که شهروندان خود به یک شبکه بزرگ رصد فرهنگی مدیریت شهری تبدیل شوند.
مدیر مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به نقش روابط عمومیها در ارتقاء فرهنگ شهروندی، تصریح کرد: زمانی که صحبت از مدیریت شهری به میان میآید، ناخودآگاه ذهن به سمت مجموعه شهرداری متمایل میشود. اگرچه شهرداریها نقش عمدهای در این زمینه بر عهده دارند، ولی دیگر سازمانها نیز در این حوزه بیمسئولیت نیستند و به تعداد سازمانها و دستگاههای اجرایی میتوان نقش و وظیفه در حوزه مدیریت شهری تعریف کرد، در نتیجه روابط عمومی سازمانها نیز باید در این حوزه فعال شوند، نه اینکه تنها انتظار داشته باشیم که روابط عمومی شهرداری به فکر ارتقاء فرهنگ شهروندی و تعامل با شهروندان باشد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: همانگونه که همیشه عنوان شده است، روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و جامعه است و در نتیجه نقش مهمی بر عهده دارد. مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمانها باید اهداف و برنامههای سازمان و مجموعه خود را به جامعه و در مقابل نیازها و انتظارات شهروندان را به مدیران منتقل کنند و اینگونه شرایط برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری فراهم میشود. در گام نخست نیز این فعالان روابط عمومیها هستند که خود باید شهروندی با فرهنگ باشند تا بتوانند آنگونه که باید در زمینه ارتقاء فرهنگ شهروندی موثر واقع شوند.
سمینار روابط عمومیهای استان خوزستان با موضوع نقش روابط عمومی سازمانها در ارتقاء فرهنگ شهروندی 27 آبان در اهواز برگزار میشود.
منبع: روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان
|
نظر بدهید