شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || توسعه صنعت ملی و رونق بازار صنایع داخلی موجب رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور میشود اما در شرایطی که به دلیل ناهماهنگی عرضه و تقاضا رکود بر بخشی از این بازار حاکم است نباید تولیدکنندگان را مقصر رکود بازار دانست؛ چراکه هرچند تولید صنایع داخلی در سالهای اخیر قدری رشد داشته اما از این جهت که قدرت خرید مردم به موازات آن تقویت نشده موجب کاهش نسبی تقاضا در بازار شده است ولی از آنجا که صنعت داخلی بخش مهمی از اشتغال را دربر میگیرد باید برای توسعه فروش کالاهای داخلی کمدوام و بادوام در مقاطع و شرایط مختلف برنامهای جامع تدوین شود.
یکی از برنامهریزیها، فراگیری فنون بازاریابی است. بازاریابی محصولات و خدمات، عامل ماندگاری و بالندگی موسسات و بنگاههای اقتصادی است و به این جهت از اهمیتی ویژه برخوردار بوده و در چرخه تولید تا مصرف نقطه کلیدی تلقی میشود.
حال اگر این فرآیند با پشتوانه تحقیقات بازار همراه شود که خود میتواند بخشی از علم بازاریابی باشد بهطور قطع اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
«راسبی گازیر» معتقد است در بازاریابی، اطلاعات تنها بهعنوان مبنایی برای اتخاذ تصمیمات بهتر نیست بلکه یک دارایی ارزشمند است که از نظر استراتژیک میتواند مزایای رقابتی به بار آورد.
در شرایطی که تولید و عرضه کالا و خدمات بهعنوان مبنا و میزانی برای سنجش توسعهیافتگی اقتصادی کشورها قلمداد میشود، عنصری نقش حیاتی دارد که پایداری این روند را تضمین کند. این عنصر بدون شک مصرفکننده است که حق انتخاب دارد از اینرو گزینههایی که برای انتخاب پیشروی اوست و براساس آنها یکی را بر دیگری مقدم میدارد، بسیار اساسی و تعیینکننده است. باید این موارد را شناخت، تحلیل کرد و تولید را بر پایه آنها بنیان نهاد.
البته قبل از هرچیز باید پذیرفت که لازمه تحقق این هدف، شناخت علاقههای مشتری، مدیریت تجربه مشتریان، درک تحولات بازار و برنامهریزی درست برای توسعه محصولات جدید است و در شرایط فعلی که بازار نیازمند کلینیک است باید سراغ تحقیقات بازاریابی رفت. تحقیقات بازاریابی زمانی ضرورت دارد که مشکلی مشاهده میشود مانند کاهش سهم بازار یا ضعیف شدن نحوه توزیع. تحقیقات بازاریابی روشی عینی، منظم و منسجم است که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیمگیری مدیر بازاریابی فراهم میشود.
یکی از مواردی که موجبات تصمیمات سازنده و درست مدیران بازاریابی را فراهم میکند، تحقیقات بازاریابی است؛ تحقیقاتی که بهطور کلی به گروههای تحقیقات درباره بازار، تحقیقات درباره مشتری و مصرفکننده و تحقیقات درباره محصول تقسیم میشود.
تحقیقات بازاریابی کاربردهای زیادی دارد؛ این تحقیقات بیشتر در تعیین سیاستهای بازاریابی به کار میرود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین شکل استفاده میشود؛ تحقیقات بازاریابی با کشف بازارهای جدید، موارد استفاده از کالاها و خدمات پیشین را توسعه میدهد.
مهمترین مزیت تحقیقات بازاریابی این است که موجب حذف تصمیماتی که بر پایه اطلاعات نادرست است، میشود و از آنجا که اغلب پس از تصمیمگیریهای مهم تجاری امکان بازگشت وجود ندارد از سرمایهگذاریهای سنگین و بدون تحقیق و مطالعه در بخشهای غیرضروری جلوگیری میشود.
تحقیقات بازاریابی همچنین موجب کاهش هزینهها میشود و تاثیر فعالیتهای تبلیغاتی را افزایش داده و باعث توسعه فروش میشود. در سازمانهایی که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواستههای مشتریان تنظیم میکنند، تحقیقات بازاریابی گامی اساسی در مسیر شناختن مشتریان است. باید گفت نقش حیاتی تحقیقات بازاریابی برقراری پیوند بین مشتری و سازمان از طریق اطلاعات است.
باید به یاد داشته باشیم که بازاریابی سبب بهبود پایههای صنعت و تولید میشود. به موازات آن بهبود نقش صنعت داخلی کشور تاثیرات وسیعی در سطوح مختلف اجتماع به جای میگذارد. بسیاری از دگرگونیهای سودمند اجتماعی که با سرمایهگذاریهای بهداشتی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی در طولانیمدت بهدست میآیند با سرمایهگذاری در صنعت ملی به آسانی حاصل میشود. با درنظرگرفتن زیرساختهایی که به همراه صنعت داخلی در کشورها به وجود میآید، توسعه صنعتی سرعت میگیرد.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید